روزنامه کیهان: به حیفا حمله کنیم و «تلفات سنگین انسانی» به جا بگذاریم

تنش میان ایران اسرائیل به حملات لفظی محدود خواهد ماند؟

خودروی حامل محسن فخری‌زاده پس از ترور- سوشال مدیا

روزنامه کیهان که به‌صورت غیررسمی مواضع دفتر رهبر جمهوری اسلامی را بازتاب می‌دهد در سرمقاله شماره امروز خود خواستار حمله‌ای با «تلفات سنگین انسانی» به بندر حیفا در اسرائیل شده است.

 این مطلب را سعدالله زارعی، یکی از تحلیلگران تندرو نزدیک به سپاه نوشته است. او از معدود کارشناسان سیاست خارجی است که نوشته‌هایش در وب‌سایت رسمی علی خامنه‌ای بازتاب می‌یابد.

آقای زارعی در این سرمقاله نوشته که پاسخ‌های جمهوری اسلامی به آمریکا و اسرائیل در سال‌های گذشته «بازدارنده» نبوده است و به همین دلیل محسن فخری‌زاده در تهران ترور شده است.

او نوشته است که الان وقت حمله‌ای بدون ملاحظه و با تلفات سنگین انسانی به بندر حیفا در اسرائیل است تا بازدارندگی جمهوری اسلامی تثبیت شود: « ما در مواجهه با اسرائیل چند نوبت اعلام کرده‌ایم اگر اسرائیل دست از پا خطا کند حیفا را می‌زنیم. الان با فرض اثبات نقش رژیم صهیونیستی در این شهادت عظیم، می‌توانیم این تهدید را عملیاتی کنیم اما نه به این معنا که به عملیاتی در‌اندازه اقدام موشکی که علیه پایگاه نظامی عین‌الاسد داشتیم، بسنده کنیم و نه با ملاحظات آن عملیات، بلکه به این معنا که به‌طور واقعی شهر مهم بندری حیفا را آن‌چنان مورد حمله قرار دهیم که علاوه بر انهدام تأسیسات با تلفات سنگین انسانی نیز توأم باشد تا بازدارندگی ما به «نقطه اطمینان» برسد.»

محسن فخری‌زاده از مقام‌های ارشد برنامه هسته‌ای و موشکی ایران در روز جمعه در ورودی شهر آبسرد دماوند در نزدیکی پایتخت ایران ترور شد.

هنوز هیچ کشور و گروهی مسئولیت انجام این ترور را به عهده نگرفته است ولی اغلب مقام‌های ارشد ایران، انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه رفته‌اند.

دولت اسرائیل و دیگر مقام‌های رسمی این کشور نقش داشتن در این ترور را تائید و یا تکذیب نکرده‌اند.

روز گذشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیئت دولت گفت که در دام اسرائیل نخواهند افتاد و پاسخ این ترور را «در موقع مناسب» خواهند داد.

تهدید حمله به تل‌آویو و حیفا را نخستین بار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۲ و پس از آن مطرح کرد که گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران مطرح شده بود.

در سال‌های گذشته و هر زمان که نیروهای ارشد سپاه در سوریه هدف قرار گرفته‌اند، مقام‌های جمهوری اسلامی این جمله علی خامنه‌ای را تکرار کرده‌اند.

دی‌ماه سال گذشته و دو روز پس از ترور قاسم سلیمانی، محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران گفته بود که ایران به‌زودی پاسخ این ترور را خواهد داد و اگر آمریکا دست به اقدام متقابل بزند ایران تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.