وزیر اسرائیلی: هیچ سرنخی از این که چه کسی فخری‌زاده را ترور کرده ندارم

محمد جواد ظریف روز گذشته گفت «نشانه‌های جدی» از نقش اسرائیل در ترور فخری‌زاده دیده می‌شود

عکسی که تلویزیون دولتی ایران از ماشین فخری‌زاده بعد از ترور وی منتشر کرده است- IRIB NEWS AGENCY / AFP

یکی از اعضای کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز شنبه گفت «هیچ سرنخ» یا نشانه‌ای از این که چه کسی پشت قتل محسن فخری‌زاده از عوامل کلیدی برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی ایران است، در دست ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تساخی هانگبی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «من هیچ سرنخی از این که چه کسی این کار را کرده ندارم. نه این که چون مسئول هستم بخواهم دهانم را ببندم، واقعا سرنخی در دست ندارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن فخری‌زاده، که از او با عناوینی مانند «مرد مرموز» یا «مغز متفکر» برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران یاد می‌شود، روز جمعه در آبسرد دماوند هدف سوء قصد قرار گرفت و به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی اسرائیل را پشت حمله می‌دانند. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته گفت «نشانه‌های جدی» از نقش اسرائیل در ترور فخری‌زاده دیده می‌شود و از جامعه بین‌المللی خواست آن را محکوم کند.

این نخستین بار نیست که یک شخصیت کلیدی هسته‌ای ایران ترور می‌شود. در یک دهه گذشته چند کارشناس و مدیر هسته‌ای ایران ترور شده‌اند، و برخی مراکز هسته‌ای آن کشور نیز هدف حملات خرابکارانه قرار گرفته است.

در بیشتر موارد، انگشت اتهام به سوی اسرائیل نشانه رفته است.

از روز گذشته این گمانه‌زنی در سطح رسانه‌ها مطرح شده که ترور فخری‌زاده با قصد ایجاد یک تنش جدید در منطقه و دشوارتر کردن گفت‌وگوهای احتمالی ایران و دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام انجام شده است.

اسرائیل با این استدلال که جمهوری اسلامی ایران قابل اعتماد نیست، مخالف برجام است و هشدار داده است که هرگز نخواهد گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد؛ با این حال اتهام دست داشتن در حملات یک دهه اخیر را رسما رد یا تایید نکرده است.

رهبران جمهوری اسلامی ایران موجودیت اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسند و خواهان نابودی آن شده‌اند.