وعده انتقام سخت؛ ادامه واکنش‌ها به ترور محسن فخری‌زاده

مقام‌های جمهوری اسلامی عاملان ترور را منتسب به اسرائیل می‌دانند

اکثر مسئولان جمهوری اسلامی وعده انتقام ترور فخری‌زاده را دادند - عکس از مشرق

در پی کشته‌شدن محسن فخری‌زاده در روز گذشته، بسیاری از مقام‌های داخلی و خارجی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. تقریباً تمام مقام‌های رسمی ایران به‌صورت صریح یا تلویحی، اسرائیل را مسئول ترور دانستند. در مقابل اسرائیل مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته است.

حسن روحانی با انتشار پیامی این ترور را منتسب به «رژیم غاصب صهیونیستی» دانست. محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نیز در پیامی دیگر گفت که تمامی عوامل ترور به‌زودی شناسایی خواهند شد.

از سوی دیگر، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز با انتشار پیامی، انجام ترور را نتیجه اقدام «عناصر خودفروخته و وابسته به بیگانگان و صهیونیسم بین‌المللی» عنوان کرد و از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواست تا با تمام توان برای دستگیری و برخورد با عاملان ترور اقدام کنند. همچنین، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز در پیامی دیگر وعده انتقام این ترور را داد.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، آمریکا و اسرائیل را مسئول ترور خواند. در این نامه آمده است که شواهد قاطع نشان می‌دهد که برخی از طرف‌های خارجی در پشت این ترورها بوده‌اند. او تأکید کرد: «ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده - با نشانه‌های جدی مسئولیت اسرائیل در آن - تلاش ناامیدانه دیگری برای ایجاد ویرانی در منطقه ما و همچنین به‌هم‌زدن توسعه علمی و فناوری ایران است.»

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز وعده انتقام داد و نوشت: «ترور ناجوانمرد ‫انه شهید فخری زاده بی‌پاسخ نخواهد ماند. خواب را بر سران خون‌آشام صهیونیسم حرام خواهیم کرد.» همچنین، عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در واکنش به ترور اخیر، وعده «انتقام سخت» داد.

واکنش‌ها تنها به محافل سیاسی داخل کشور محدود نمی‌شود.

جان برنان، مدیر سابق سی.آی.ای ، در توییتر خودنوشت: «من نمی‌دانم آیا یک دولت خارجی قتل فخری زاده را مجاز دانسته یا آن را انجام داده است. چنین اقدامی از طریق تروریسم، نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواهد بود و دولت‌های بیشتری را به انجام حملات کشنده علیه مقامات خارجی ترغیب می‌کند.»

در واکنش به این صحبت، ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره آمریکا نیز در توییتر خود نوشت: «صحبت کردن علیه نقض قوانین بین المللی موضوعی حزبی نیست، همچنین جانبداری از ایران هم نیست. این در مورد تعادل است و غوطه ور شدن جهان در هرج و مرج  بیشتر از آنچه که ما در حال حاضر هستیم.»

 

این سخنان در حالی مطرح می شود که به نوشته نیویورک‌تایمز، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

روز گذشته رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که محسن فخری‌زاده، یکی از مسئولان ارشد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، توسط گروهی ناشناس ترور شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده تیم محافظت با مهاجمان درگیر می‌شود اما نهایتاً فخری‌زاده به قتل می‌رسد. همچنین، گفته می‌شود چند نفر دیگر از حاضران در صحنه ترور نیز مجروح یا کشته شده‌اند. بااین‌حال هنوز جزئیات بیشتری درباره سایر افراد مجروح منتشر نشده است.