سی‌ان‌ان: ناو هواپیمابر «نیمیتز» به سمت خلیج فارس حرکت کرد

آرایش جدید نیروهای آمریکا برای اجرای آخرین تصمیمات دونالد ترامپ در خاورمیانه است

این ناو هواپیمابر را یک کشتی موشک‌انداز و دو کشتی پشتیبانی دیگر همراهی می‌کنند-US NAVY / AFP

ساعتی پس از ترور محسن فخری‌زاده در ایران، سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ناو هواپیما‌بر یو.اس.اس. نیمیتز (USS Nimitz) به همراه سایر کشتی‌های جنگی که در ناوگروه همراهش وجود دارند، در حال بازگشت به خلیج فارس هستند.

هدف از بازگشت این ناو به خلیج فارس، پشتیبانی از درگیری‌های نظامی احتمالی و همچنین اجرای دستور دونالد ترامپ برای کاهش نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان تا پیش از روز ۱۵ ژانویه اعلام شده است.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند که تصمیم‌گیری درباره بازگشت ناو هواپیمابر نیمیتز به خلیج‌فارس قبل از انتشار خبر ترور دانشمند هسته‌ای ایرانی و مقام بلند‌پایه وزارت دفاع گرفته شده است اما همچنان این حرکت را پیامی بازدارنده برای اقدامات احتمالی ایران دانستند.

محسن فخری‌زاده که از او به عنوان مرد مرموز برنامه اتمی ایران یاد می‌شد، روز گذشته در ورودی شهر آبسرد در نزدیکی تهران ترور شد.  

ناو هوا‍پیمابر نیمیتز و ناوگروه همراهش دو هفته پیش و برای شرکت در یک رزمایش دریایی در اقیانوس هند از خلیج فارس خارج شده بودند.

این ناو هواپیمابر را یک کشتی موشک‌انداز و دو کشتی پشتیبانی دیگر همراهی می‌کنند.

نیمیتز اواخر شهریورماه امسال و برای تقویت نیروهای رزمی آمریکا در منطقه به خلیج فارس اعزام شده بودند.

اما این ناو هوا‍پیمابر در طرف ایرانی هم خبرساز بوده است. در خردادماه امسال و در جریان رزمایشی با نام پیامبر اعظم، ماکتی ۳۳۳ متری از ناو هواپیمابر نیمیتز به عنوان هدف متخاصم نیروهای رزمی سپاه پاسداران منهدم شد.

ساخت ماکتی مشابه این ناو در سال ۱۳۹۳ و زمانی آغاز شد که ایران و قدرت‌های جهانی در حال مذاکره بر سر برنامه اتمی ایران بودند.

در آن زمان و برای آنکه ساخت این ماکت بزرگ، تنش‌ساز نشود، گفته شد که قرار است از آن برای تولید یک فیلم سینمایی استفاده شود. 

این ماکت در سال‌های گذشته هدف عملیاتی رزمایش‌های س‍پاه در خلیج فارس بوده است. 

بیشتر از