دونالد ترامپ: مجمع گزینندگان به بایدن رای دهد، کاخ سفید را ترک می‌کنم

قرار است مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار شود

دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا در کاخ سفید-MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت، در صورتی که رای مجمع گزینندگان (کالج الکترال) به نفع جو بایدن باشد، کاخ سفید را ترک می‌کند. مجمع گزینندگان دو هفته دیگر برای اعلام رای نهایی خود در خصوص نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر آمریکا تشکیل جلسه می‌دهد.

رویترز نوشت، ترامپ در سخنانی که نشان‌ از مصالحه دارد، گفت در صورتی که مجمع گزینندگان پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ را تایید کند، در تاریخ مقرر کاخ سفید را ترک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار شود و مجمع گزینندگان ۱۴ دسامبر (۱۷ روز دیگر) برای اعلام نتیجه تشکیل جلسه می‌دهد.

ترامپ این اظهارات را پس از سخنرانی برای نیروهای آمریکایی در جریان مراسم سنتی روز شکرگزاری مطرح کرد.

طبق آخرین برآورد‌ها از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، جو بایدن که رسانه‌ها او را رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرده‌اند ۳۰۶ رای الکترال و ترامپ ۲۳۲ رای الکترال به دست آورده است.

حدنصاب پیروزی در انتخابات ۲۷۰ رای الکترال است و در حال حاضر بایدن حدود شش میلیون رای بیش از ترامپ به دست آورده است.

دونالد ترامپ که از هفته‌ها قبل از برگزاری انتخابات به رای‌گیری پستی اعتراض داشت و آن را زمینه‌ای برای ایجاد ابهام و فساد در انتخابات عنوان می‌کرد، پس از برگزاری انتخابات پرونده‌های حقوقی متعددی را در ایالت‌های مختلف به جریان انداخت، اما در به نتیجه رساندن اغلب این پرونده‌ها ناکام ماند.

دونالد ترامپ تا کنون به طور رسمی از اعلام شکست خودداری کرده، اما در عین حال با چراغ سبز او روند گذار به دولت بایدن آغاز شده است.