دیوان عالی آمریکا، نقض حکم محدودیت شمار حاضران در اماکن مذهبی

حکم دیوان عالی با پنج رای موافق قضات محافظه کار به تصویب رسید

با درگذشت قاضی لیبرال روت بیدر گینزبرگ و انتصاب ایمی کُنی بَرِت، اکثریت دیوان عالی آمریکا در دست محافظه‌کاران است - N VELASCO / AFP / UNIVERSITY OF NOTRE DAME

دیوان عالی ایالات متحده روز چهارشنبه موقتا ایالت نیویورک را از اعمال محدودیت شدید بر تعداد افراد حاضر در مکان‌های مذهبی در مناطقی که میزان شیوع ویروس کرونا بالاست، منع کرد.

به گزارش فاکس نیوز، دیوان عالی حکم داد که فرمان اجرایی اندرو کومو، فرماندار نیویورک، مغایر بند «آزادی نیایش» ذکر شده در متمم اول قانون اساسی آمریکاست و عملا علیه نهادهای مذهبی تبعیض اعمال می‌کند.

اکثریت قضات دیوان عالی در حکمی که امضایی ندارد اعلام کرد: «محدودیت‌های مورد بحث با منع حضور عده زیادی در مراسم مذهبی، مستقیما قلب تضمین آزادی مذهبی را که در متمم اول آمده، هدف گرفته‌اند.»

حکم دیوان عالی با پنج رای موافق قضات محافظه‌کار در برابر چهار رای مخالف جان رابرتز جونیور، استیون برایر، سونیا سوتومایرو و النا کیگن، به تصویب رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قابل توجه آن که این حکم، مغایر دو حکم دیگری است که همین دیوان در ماه‌های می و ژوئن در باره کلیسا‌های ایالت‌های کالیفرنیا و نوادا صادر کرده بود و در آن به مقام‌های ایالتی اجازه داده بود تعداد حاضران در مراسم مذهبی را محدود کنند. آن احکام زمانی صادر شده بودند که قاضی محافظه‌کار ایمی کُنی بَرِت هنوز عضو دیوان نبود. اکثریت قضات دیوان عالی اکنون در دست محافظه‌کاران است.

اندرو کومو، فرماندار نیویورک، دستور محدودیت حضور افراد در مراسم مذهبی را در مناطقی که وضعیت «قرمز» یا «نارنجی» کرونایی داشتند صادر کرده بود. در مناطق قرمز، تعداد شرکت کنندگانه به ده نفر و در مناطق نارنجی به بیست و پنج نفر محدود شده بود.

دو هفته پیش، روسای یک کلیسای کاتولیک و یک کنیسه در بروکلین نیویورک از دیوان عالی خواستند فرمان اجرایی آقای کومو را نقض کند.

بیشتر از جهان