پیام بایدن به مناسب عید شکرگزاری: «ما با ویروس می‌جنگیم نه با یکدیگر»

«خدمت به دیگران و شکرگزاری در حین رنج کشیدن معنای اصلی این عید در آمریکا بوده است» 

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا- JIM WATSON / AFP

رئیس جمهور منتخب، جو بایدن، در عید شکرگزاری با اشاره به از دست دادن اعضاء خانواده خود، از کسانی که در طول بحران کرونا از خانواده خود جدا شدند خواست به «ایمان، شهامت و فداکاری» اعتقاد داشته باشند. 

وی روز چهارشنبه در اظهاراتی از دلاوِر گفت: «خدمت به میهن، خدمت به دیگران و شکرگزاری در حین رنج کشیدن، معنای اصلی عید شکرگزاری در آمریکا بوده است.» 

او گفت: «ما بار دیگر خود را در مقابل یک زمستان طولانی و سرد یافتیم. می‌دانم که کشور از جنگ خسته و درمانده شده… ما در حال جنگ با ویروس هستیم نه با یکدیگر.» 

این اظهارات به منظور جبران کم‌کاری دونالد ترامپ در واکنش به بحران کووید-۱۹ انجام می‌شد. چند لحظه پیش از سخنرانی رئیس جمهور منتخب، درست مغایر با پیامی که سعی می‌کرد آرامش را به ملتی برگرداند که طی هفته‌های اخیر شاهد میلیون‌ها مورد جدید ابتلا بوده است، رئیس جمهور ادعاهای بی‌پایه تقلب را در انتخابات دوباره تکرار کرد و اصرار ورزید خودش برنده انتخابات بوده است. 

در هفته جاری، بالأخره رئیس جمهور و نهاد فدرال ناظر بر انتقال رئیس جمهور منتخب به کاخ سفید، توافق کردند تا فرآیند انتقال قدرت را در پیش بگیرند. 

بایدن با توسل به پیام امید در هفته‌های دشوار پیش ‌رو در حالی قول پایان «فصل تاریک جدایی و نفرین‌» را داد که سرعت فزاینده بیماری، تعداد مبتلایان را از مرز ۱۲.۶ میلیون نفر گذرانده است. بیش از ۲۶۰ هزار نفر از مردم آمریکا در اثر بیماری مرتبط به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

او گفت: «اجازه ندهید فرسودگی شما را تسلیم کند. آمریکا در این جنگ شکست نخواهد خورد. ما زندگی خود را پس می‌گیریم. زندگی به حالت عادی برمی‌گردد. قول می‌دهم.» 

رئیس جمهور منتخب به مردم خاطرنشان کرد که مقاومت ملت در مقابل چالش‌هایی که سال‌ها پیش از بحران کرونا پیش رو داشته‌ایم «ما را در مقابل نومیدی مسلح می‌کند». 

او گفت: «می‌دانیم که نسل‌های قبلی هم از چالش‌های جهانی پیش روی بشر گذر کرده‌اند، تنش بین خودخواهی و بخشندگی، ترس و امید، جدایی و اتحاد.» 

او گفت آن چه ملت را در مقابل تعهد مساوات، عدالت و سعادت متحد کرد «عشق، سادگی و بی‌ریایی بود». 

او گفت: «به نظر خیال‌بافی می‌آید. همسایه را مثل خودمان دوست داشته باشیم ظاهرا بیش از حد زیادی است، ولی ما برای همین فراخوانده شده‌ایم.» 

رئیس جمهور منتخب اما با این هشدار که آمریکا به طور میانگین روزانه ۱۶۰ هزار مورد جدید ابتلا دارد و نظام بیمارستانی در سراسر کشور «در خطر پر شدن قرار دارند»،  بیانات خود را با واقعیات تلخ امروز پیوند زد. 

مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری‌ها طی هشداری از مردم آمریکا خواسته در عید شکرگزاری در ۲۶ نوامبر از سفر بپرهیزند و در خانه بمانند. مسؤولان مسافرتی گزارش کرده‌اند که بیش از دو میلیون نفر در تعطیلات پایان هفته گذشته با هواپیما سفر کرده‌اند، که یکی از شلوغ‌ترین روزهای سفرهای هوایی از ماه مارس تاکنون محسوب می‌شود. 

مقامات حوزه بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کردند که بیش از دو هزار و ۲۰۰ نفر از ویروس کرونا جان باخته‌اند، که از اوایل ماه می‌ به این سو پرتلفات‌ترین آمار مرگ در یک روز به حساب می‌آید. تاکنون بیش از ۲۳۰ هزار نفر در آمریکا از این بیماری جان باخته‌اند. 

طبق توصیه‌های مرکز پیش‌گیری: «با ادامه روند سریع موارد ابتلا در سراسر ایالات متحده، کم‌خطرترین راه برای برگزاری اعیاد شکرگزاری، ماندن در خانه با کسانی است که با آن‌ها زندگی می‌کنید.» 

آقای بایدن گفت آمریکایی‌ها باید «سعی کنند سرعت رشد ویروس را پایین بیاورند» و برای مقابله با بحران، آن را «یک وظیفه میهنی برای آمریکایی‌ها» دانست. او از مردم خواست ماسک بزنند و مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند. 

او قول داد در «روز اول» ریاست جمهوری‌اش «اقداماتی کند که روند همه‌گیری را تغییر خواهد داد». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور منتخب قول افزایش ظرفیت آزمایش‌گیری و تأمین امکانات محافظتی را برای ادارات و مدارس داده است و گفت موضوع بازگشایی را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهد. 

او همچنین از کنگره خواسته لایحه بسته کمک برای کنترل بحران را که قبلا از تصویب مجلس گذشته به تصویب برساند. ذخایر غذایی شاهد افزایش تقاضا بوده‌اند و میلیون‌ها آمریکایی از کار بی‌کارشده، بدون هیچ کمک هزینه‌ای رها شده‌اند. 

رئیس جمهور منتخب در اظهارات قبلی و در تبلیغات انتخاباتی، به طور مستقیم  خانواده‌هایی را خطاب قرار داد که از این بحران آسیب دیده بودند و غالبا به کسانی اشاره می‌کرد که سر میز شام یا در خانه جای خالی عضوی از خانواده خود را احساس می‌کنند. 

این تصویر در ایام شکرگزاری برای آمریکایی‌هایی که اعضاء خانواده خود را از دست داده‌اند، زمانی بیشتر ملموس شد که او به یاد خانواده‌ها آورد که «بسیاری از رسومی که مدت‌هاست این ایام را رنگ و بوی خاصی می‌دهند کنار گذاشته می‌شوند». 

همسر اول آقای بایدن، نیلیا و دختر نوزادش، نایومی، درست چند هفته پیش از اولین دوره انتخاب او به عنوان سناتور، در سال ۱۹۷۲ در یک تصادف رانندگی از بین رفتند. پسر او، بیو بایدن، هم در اثر سرطان مغز در سال ۲۰۱۵ درگذشت. 

او گفت: «برای افرادی که نزدیکان خود را از دست داده‌اند، می‌دانم که این ایام چقدر دشوار است. آن صندلی خالی و آن سکوت را در اولین عید شکرگزاری به یاد دارم. نفس آدم را به شماره می‌اندازد.» 

او گفت: «من به یاد تک تک شما هستم و سر میز شکرگزاری برایتان دعا می‌کنم زیرا که ما هم در این وضعیت بوده‌ایم.»

© The Independent