همسر نازنین زاغری: رهایی شهروند استرالیایی نشان می‌دهد که هنوز جای امیدواری است

«امیدوارم دولت (بریتانیا) ابتکاری به خرج دهد که نازنین برای کریسمس به خانه بازگردد»

خانم زاغری-رتکلیف در ماه مارس به دلیل شیوع ویروس کرونا از زندان آزاد شد اما تحت حصر خانگی بود- Free Nazanin campaign / AFP

همسر نازنین زاغری-رتکلیف می‌گوید آزادی استاد دانشگاه استرالیایی-بریتانیایی که در جریان مبادله زندانیان انجام شد، نشان می‌دهد که در روند تلاش برای رهایی همسرش بارقه‌های امیدی وجود دارد. 

کایلی مور-گیلبرت، استاد دانشگاه ملبورن در سال ۲۰۱۸ پس از شرکت در یک کنفرانس در فرودگاه تهران بازداشت و متعاقب آن به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شد؛ اتهامی که خانم مور گیلبرت قویا تکذیب کرد. 

خانم مور- گیلبرت که شرق‌شناس است در زندان اوین – محل حبس خانم زاغری‌رتکلیف – محبوس بود. روز چهارشنبه، رسانه‌های محلی گزارش دادند که او ظاهرا در مبادله سه زندانی ایرانی آزاد شده است. 

خانم زاغری-رتکلیف که دارای تابعیت دوگانه ایرانی-بریتانیایی است از سال ۲۰۱۶ به اتهام توطئه برای سرنگونی دولت ایران در حبس است. او که پیش‌تر کارمند بی‌بی‌سی و خبرگزاری تامسون رویترز بود، این اتهامات را تکذیب کرده است. 

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین، روز چهارشنبه گفت: «این خبر بسیار خوبی است…این شوک خوبی بود. وقتی این خبر را به نازنین دادم خیلی خوشحال شد چون درباره‌اش نشنیده بود.  

فکر می‌کنم در ارتباط با خودخواهی بشر، حس تلخ و شیرینی (در ما) برانگیخته شد که نوبت ما کی می‌رسد. البته صفی وجود ندارد و این اتفاق‌ها به طور پراکنده رخ می‌دهد.  

اما واقعیت این است که با هر جنبش، امید هم به وجود می‌آید.» 

آقای رتکلیف افزود: «نمی‌دانم این برای ما چه مفهومی دارد. بی‌تردید برای کایلی خبر خوشی است و بی‌تردید برای ما هم خبر خوشی است که معاملاتی در حال انجام است.» 

خانم زاغری-رتکلیف در آوریل سال ۲۰۱۶ و هنگامی که برای معرفی دختر کوچکش به والدینش وارد ایران شد، در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد. 

بعدها از طرف دولت بریتانیا به او مصونیت دیپلماتیک اعطاء شد که به معنی بی‌گناهی او و تخطی ایران از تعهداتش از قوانین بین‌المللی در رفتار با خانم زاغری-رتکلیف است.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم زاغری-رتکلیف در ماه مارس به دلیل شیوع ویروس کرونا از زندان آزاد شد اما تحت حصر خانگی بود و قرار است بار دیگر و تنها چند ماه به زمان آزادیش در ماه مارس، به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه شود. 

مقامات ایران به او گفته‌اند به دنبال جلسه دادرسی که به تعویق افتاده به زندان اوین بازخواهد گشت. 

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا تصمیم جدید دولت ایران را تقبیح کرد و آقای رتکلیف آن را «جعلی» خواند و گفت به نظر می‌رسد این اتهامات بر همان اساسی اقامه شده که سایر اتهامات او در سال ۲۰۱۶: «غیرقابل دفاع و غیرقابل قبول». 

آقای رتکلیف گفت: «هرچه درمورد خودمان می‌بینم یا بی‌خبری است یا خبر بد اما این درمورد کایلی هم صدق می‌کرد، ما درباره او هم تا امروز بعدازظهر تنها خبرهای بد می‌شنیدیم. این دوسال سخت بی‌رحمانه، شرایطی وحشتناک برای او و خانواده‌اش بود که در نهایت وقار آن را تحمل کردند. 

حالا به نظر می‌رسد این ماجرا خاتمه یافته و او و آن‌ها می‌توانند التیام یابند. 

این (آزادی) می‌تواند اتفاق بیفتد و فکر می‌کنم مهم است. او نشان داد که جای امیدواری باقی است و این برای مواقعی که من و نازنین إحساس افسردگی می‌کنیم، یادآوری خوبی است.»  

او افزود: «واقع‌گرایانه که نگاه کنیم، مردم به آشیانه‌شان باز می‌گردند. ما هم می‌توانیم به آشیانه‌مان بازگردیم. نمی‌گویم بازخواهیم گشت، می‌گویم می‌توانیم بازگردیم.» 

آقای رتکلیف گفت دولت بریتانیا باید «به روشنی یاد بگیرد» دیگر کشورها از جمله استرالیا چگونه با موفقیت شهروندشان را از ایران به خانه بازگرداندند. 

او گفت: «ما تنها خبرهای بد را می‌بینیم. بنابراین فکر می‌کنم باید همواره خودمان را برای بدترین خبرها آماده کنیم و امیدوار باشیم دولت ابتکاری به خرج دهد که او (نازنین) برای کریسمس یا دست کم ماه مارس به خانه بازگردد اما کاملا انتظار داریم که با نزدیکی او (نازنین) به پایان محکومیتش خبرهای بدی در مورد تمدید دوره حبسش بشنویم.» 

در این میان، سازمان عفو بین‌الملل نیز از دولت بریتانیا خواست تا مقامات ایران را برای آزادی سایر زندانیان تحت فشار بگذارد. 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا که نحوه رفتار با خانم زاغری-رتکلیف را با عنوان «غیرقابل قبول و غیرعادلانه» تقبیح کرده است، از خبر رهایی دکتر مور-گیلبرت و بازگشت او به آغوش خانواده‌اش استقبال کرد. 

آقای راب گفت: «من از دولت ایران می‌خواهم کلیه شهروندان ایرانی-بریتانیایی محبوس را آزاد کند و بگذارد به خانواده و عزیزانشان بپیوندند.»  

تولیپ صدیق، نماینده مجلس بریتانیا از ناحیه خانم زاغری-رتکلیف نیز گفت: «بگذارید این برای نازنین نیز یک معجزه عید کریسمس شود.» 

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از