برگزاری دادگاه دیپلمات ایرانی متهم به بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق

متهمان به بمب‌گذاری در تجمع سازمان مجاهدین خلق در صورت اثبات جرم، پنچ تا ۲۰ سال زندان دریافت می‌کنند

اسدالله اسدی، دیپلمات ۴۸ ساله ایرانی در حال خدمت در اتریش، یکی از متهمان این پرونده است – عکس از خبرگزاری تسنیم

در حالی که بیش از دو سال از عملیات لحظه آخری برای خنثی کردن حمله برنامه‌ریزی شده به تجمع شورای ملی مقاومت ایران در حومه پاریس می‌گذرد، چهار متهم ایرانی پرونده، امروز هفتم آذرماه در جلسات پایانی دادگاه حاضر می‌شود.

یک دیپلمات و یک زوج ایرانی که گمان می‌رود طراح و مجری حمله باشند، و همچنین فرد دیگری که قصد سفر به محل حمله و تحویل بمب از زوج ایرانی را داشته، از متهمان این پرونده هستند.

تجمع سازمان مجاهدین خلق که گفته می‌شود این بمب‎‌گذاری برای آن برنامه‌ریزی شده بود، دهم تیرماه ۱۳۹۷ در حومه پاریس برگزار شد.

این بمب در تجمع منفجر نشد اما رباتی که متخصصان ارتش برای خنثی‌سازی بمب از آن استفاده کرده‌بودند را منفجر کرد. بمب مذکور پس از یافتن در خودروی زوجی که در حومه بروکسل دستگیر شده بودند خنثی شد.

در صورتی که چهار متهم ایرانی پرونده مجرم شناخته شوند، به جرم «تلاش برای کشتار تروریستی و مشارکت در فعالیت‌های گروه تروریستی» از پنج تا ۲۰ سال حکم زندان دریافت می‌کنند.

جلسات پایانی دادگاه دو تا سه روز طول می‌کشد و انتظار می‌رود که نتیجه دادگاه تا یک ماه بعد اعلام شود.

اسدالله اسدی، دیپلمات ۴۸ ساله ایرانی در حال خدمت در اتریش، که گمان می رود یکی از اعضای سرویس اطلاعاتی ایران باشد، یکی از متهمان این پرونده است.

گفته می‌شود که اسدی، علاوه بر تحویل مواد منفجره، به زوج ایرانی که در آنتورپ زندگی می‌کردند پول داده تا اطلاعاتی را درباره اپوزیسون ایرانی تهیه کنند. امیر سعدونی ۴۰ ساله و همسرش نسیمه نعامی ۳۶ ساله زوج ایرانی متهم به  دریافت مواد منفجره هستند.

چهارمین مظنون پرونده مهرداد عارفانی است که در بروکسل ساکن است و قصد داشته در روز برنامه‌ریزی شده برای حمله به ویوپنت برود. او تلفنی را در اختیار داشته که شماره آن متعلق به اسدی بوده است.

سوابق سفر اسدی که آسوشیتدپرس به آنها دست پیدا کرده نشان می‌دهد که او در ماه‌های منتهی به تجمع، چندین سفر به ایران داشته است. این دیپلمات ایرانی حدود یک هفته قبل از حمله خنثی شده، از آخرین خود سفر بازگشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق پرونده‌های دادستانی، اسدی مواد منفجره را با پرواز تجاری به اتریش حمل کرده است. گفته می‌شود که بمب را فقط دو روز قبل از دستگیری، در «پیتزا هات» در لوکزامبورگ به سعدونی و نعامی تحویل داده است.

این زوج ایرانی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند که دیپلمات ایرانی، با نام مستعار دنیل، به آنها بمب تحویل داده و گفته‌اند که فکر می‌کردند بسته حاوی ترقه است.

در پی دستگیری اسدی، یک دفترچه قرمز رنگ در خودروی او پیدا شد که در آن نحوه استفاده از بمب یادداشت شده‌بود. تحلیل ایمیل‌ها و پیامک‌های مشکوک او نشان داده که از زبان رمزی برای ارتباطات استفاده می‌کرده است. به عنوان مثال، او به جای مواد منفجره از کلمه پلی‌استین ۴ استفاده می‌کرده است.

جلسه محاکمه این افراد در آنتورپ بلژیک برگزار می‌شود. دیپلمات ایرانی و سفارت ایران در اتریش، اتهامات وارده را تکذیب کرده‌اند.