رییس جمهور چین سرانجام پیروزی جو بایدن را تبریک گفت

از میان قدرت‌های مهم جهان، روسیه و مکزیک هنوز تبریکی نگفته‌اند

شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین در کنار جو بایدن رییس جمهور منتخب آمریکا - FREDERIC J. BROWN / AFP

شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین، روز چهارشنبه پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را تبریک گفت تا یکی از آخرین «امتناع‌های» مهم بین‌المللی، در تایید نتایج این آرا پایان یابد.

آقای شی، چشم‌انتظار نشانه‌ای از واشینگتن بود که صمیمانه‌ترین تبریک‌های خود را ارسال کند تا در این بازی دیپلماتیک، هم دل دونالد ترامپ را به‌دست آورده باشد، هم ارتباط آرامی با آقای بایدن، آغاز کرده باشد.

در حال حاضر، در میان قدرت‌های مهم جهان، فقط روسیه و مکزیک هستند که هنوز به آقای بایدن تبریک نگفته‌اند.

چهار سال پیش، ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه از جمله نخستین کسانی بود که پیروزی در انتخابات را به آقای ترامپ تبریک گفت. این بار اما برای آقای بایدن، نه پیامی از طریق توییتر یا تلگرام فرستاده، نه تماس تلفنی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا، رهبر چین ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند روابط دوجانبه سالم و پایداری داشته باشند.

به گزارش شینهوا، وانگ کیشان، معاون رییس جمهور چین نیز روز چهارشنبه انتخاب کامالا هریس به معاونت ریاست جمهوری آینده ایالات متحده را به وی تبریک گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه چین، روز ۱۳ نوامبر با صدور بیانیه‌ای به آقای بایدن تبریک گفته بود اما امتناع آقای شی از تبریک گفتن به آقای بایدن توجه‌برانگیز بود.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه چین آمده بود: با احترام به انتخاب مردم آمریکا، به آقای بایدن و هریس تبریک می‌گوییم.

گویا تصمیم روز دوشنبه امیلی مورفی، رییس سازمان خدمات عامه ایالات متحده، مبنی بر آزاد کردن ۹ میلیون دلار اعتبارات برای انتقال قدرت و دسترسی گروه آقای بایدن به مقامات دولتی نیز بر تصمیم پکن اثر داشته است.

دست آقای ترامپ به سرعت در حال کوتاه شدن از پیگیری‌های حقوقی برای اعتراض است. به گفته خبرنگاران کاخ سفید خود رییس جمهور هم به این نتیجه رسیده است که اعتراض فایده‌ای ندارد.

البته ترامپ هنوز به پذیرش شکست تن نداده است.

ترامپ روز چهارشنبه قصد داشت در گتیسبورگ، نشستی مطبوعاتی با وکیل خود، رودی جولیانی برگذار کند که متولی اصلی تلاش‌های او برای ابطال انتخابات است.

البته این که ترامپ واقعاً شکست را بپذیرد اهمیتی هم ندارد.

مجمع گزینندگان، در ۱۴ دسامبر جلسه تشکیل می‌دهد تا رای خود را اعلام کند. کسی که بیشترین رای را از آنِ خود کند (جو بایدن)، روز ۲۰ ژانویه قدرت را به دست می‌گیرد.

© The Independent

بیشتر از جهان