افزایش خشونت علیه زنان ایرانی در دوران همه‌گیری کرونا

۲۵ نوامبر از سوی سازمان ملل متحد روز منع خشونت علیه زنان نام‌گذاری شده است

آمار خشونت علیه زنان و دختران در جهان و در روزهای همه‌گیری کرونا افزایش معنی‌داری را نشان می‌دهد-ANDREAS SOLARO / AFP

به گفته یونسکو از هر سه زن یک نفر در طول زندگی خود خشونت جسمی یا جنسی را تجربه می‌کند که این اتفاق هم به طور معمول از سوی یکی از نزدیکان مرد در زندگی هر زن‌ اتفاق می‌افتد.

۵ آذر مصاف با ۲۵ نوامبر از سوی سازمان ملل متحد روز منع خشونت علیه زنان نام‌گذاری شده است و این روز برای کشورهایی که قانون منع خشونت علیه زنان را مورد توجه قرار نمی‌دهند تنها یک روز در تقویم است و نه بیشتر.

هرچند به گفته مقام‌های دولتی در ایران آمار دقیقی در مورد میزان واقعی خشونت علیه زنان در ایران وجود ندارد، اما زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در روزهای گذشته گفت برخی از اظهارنظرهای مسؤولان نشان می‌دهد که آمار خشونت علیه زنان در کشور در ایام کرونا روند افزایشی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گفته عضو شورای شهر تهران در حالی است که ایران به هیچ معاهده بین‌المللی در خصوص رفع تبعیض و خشونت علیه زنان ملحق نشده است.

آمار خشونت علیه زنان و دختران در جهان و در روزهای همه‌گیری کرونا افزایش معنی‌داری را نشان می‌دهد.

طی یک‌ساله گذشته با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری کووید-۱۹ در دنیا، میزان خشونت‌های خانگی ۳۰ درصد افزایش داشته است. شرایط اضطراری در بهداشت جهانی به دلیل همه‌گیری و ماندن مردم در خانه‌ها موجب ایجاد یک همه‌گیری در خشونت خانگی نیز شده است که از آن به عنوان همه‌گیری دوم بعد از همه‌گیری کرونا یاد می‌شود. همه‌گیری سایه‌ای مخفی که پشت درهای بسته اتفاق می‌افتد.

در فروردین ماه نیز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پیامی ویدیویی نسبت به افزایش مهلک خشونت علیه زنان در دوران قرنطینه خانگی و تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا هشدار داد. به گفته او زنان که قرار بود در دوران قرنطینه خانه برایشان امن‌ترین محل باشد به ناامن‌ترین مکان تبدیل شده است.

دبیرکل سازمان ملل در پیام خود از دولت‌ها درخواست کرد تا در برنامه‌ریزی‌های خود برای مقابله با کرونا، حمایت از زنان و تامین امنیت آن‌ها را نیز در اولویت قرار دهند.

یونسکو می‌گوید، خشونت زخم‌های عمیق جسمی و روانی بر زنان وارد می‌کند. بیش از همه، دختران و زنان بدون مستمسک به حمایت یا عدالت مجبور می‌شوند که زیر فشار تهدید و اغلب در کنار خشونت‌گر که از مصونیت مجازاتی برخوردار است، زندگی خود ادامه دهند.

بیشتر از