وزارت بهداشت: واکسن کرونا تنها برای ۲۱ میلیون ایرانی تهیه خواهد شد

نگرانی از دسترسی به واکسن کرونا این روزها در ایران شدت گرفته است

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران می‌گوید: «۴۱ میلیون دوز واکسن کرونا را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از شرکت‌‌های خارجی خریداری می‌کنیم چون این واکسن کووید-۱۹ باید برای هر نفر دو دوز تزریق شود.» این به آن معناست که احتمال دارد بیش از ۶۰ میلیون شهروند ایرانی به واکسن کرونا دسترسی پیدا نکنند.

به گفته وزیر بهداشت خرید واکسن از سه طریق دنبال می‌شود. یکی از مجموعه کووکس و سازمان بهداشت جهانی که طبق برآورد وزارت بهداشت ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از این طریق وارد کشور خواهد شد که حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ نفر و حدود ۱۰ درصد را پوشش خواهد داد.

در اقدام بعدی این وزارت‌خانه حدود ۵.۵ میلیون دوز واکسن از قالب قرارداد مشترک با یک شرکت خارجی و همچنین خرید ۲۰ میلیون واکسن از یک شرکت خارجی دیگر و در مجموع ۴۲ میلیون دوز واکسن خریداری خواهد کرد. به گفته وزیر بهداشت این مقدار واکسن، حدود ۲۱ میلیون نفر را پوشش می‌دهد.

به گفته آقای نمکی واکسن کرونا تولید ایران نیز اجازه آزمایش انسانی دریافت کرده است و از هفته آینده کار آزمایش روی انسان را شروع می‌کند.

اما در عین حال محدودیت‌های بیشتری هم برای کرونا در روزهای آینده برای شهرهای در مرحله قرمز اعمال خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی در جلسه هیات دولت امروز اعلام کرد که با توجه به بررسی‌های انجام شده در مورد نقطه ضعف اجرای محدودیت‌های کرونا، در خصوص حمل و نقل شهری از هفته آینده حضور یک سومی کارمندان در نقاط قرمز کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته آقای روحانی این کاهش می‌تواند تا یک چهارم، یک پنجم و بیشتر هم باشد و در جاهایی که ضرورت ندارد مسؤولان می‌توانند کارمندان را کمتر کنند تا مترو و اتوبوس‌ها در هفته آینده خلوت‌تر شوند.

همچنان کرونا در ایران روزانه جان نزدیک به ۵۰۰ نفر را می‌گیرد. به گزارش سخنگوی وزارت بهداشت در ایران با فوت ۴۶۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

نگرانی از دسترسی به واکسن کرونا که این روزها در ایران شدت گرفته است، در میان شبکه‌های اجتماعی نیز نمود داشته است و شهروندان بسیاری از داخل ایران ناامیدی خود را از واکسینه شدن بیان می‌کنند. اما سازمان بهداشت جهانی که برنامه واکسیناسیون تمام مردم دنیا را برای حفاظت در مقایل کووید-۱۹ دارد اعلام کرد که همه مردم در دنیا به واکسن کرونا دسترسی خواهند داشت.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز دو روز پیش از این گفت که در سال آینده میلادی نزدیک به دو میلیارد دوز واکسن کرونا در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار خواهد داد. به گزارش خبرگزاری رویترز یونیسف اعلام کرد که با ۳۵۰ شرکت هواپیمایی و ترابری همکاری می‌کند تا یک میلیارد سرنگ را نیز به همراه واکسن‌ها به کشورهای فقیری همچون بروندی، افغانستان و یمن ارسال کند.

بیشتر از