سفر سخنگوی وزارت‌خارجه ایران به افغانستان

ایران که در افغانستان به دنبال ایجاد منافع و نفوذ است سعی می‌کند نقش منطقه‌ای‌ خود را حفظ کند

در این سفر بر تقویت هر چه بیشتر روابط ایران و افغانستان در بخش‌های فرهنگی و رسانه تاکید شده است-عکس از ایرنا

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران به افغانستان سفر کرده است و با گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان ملاقات کرد. در این ملاقات بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل آقای خطیب‌زاده و هیات ایرانی را همراهی کرد. هدف این سفر گسترش روابط دوجانبه به ویژه در حوزه صلح و امنیت گزارش شده است.

در گزارشی که صبح امروز از سوی وزارت خارجه افغانستان منتشر شد، آمده است که: «آقای گران با اشاره به روابط عمیق و تاریخی میان دولت‌ و مردم دو کشور، ابراز امیدواری کرد که سفر آقای خطیب‌زاده به کابل سبب گسترش هرچه بیشتر روابط میان کشور‌های دوست و برادر، ایران و افغانستان شود.»

براساس این گزارش آقای خطیب‌زاده نیز به تقویت روابط بین دو کشور تاکید کرده و گسترش روابط عمومی و فرهنگی میان مردم را به نفع هر دو کشور دانسته است.

در این سفر بر تقویت هر چه بیشتر روابط ایران و افغانستان در بخش‌های فرهنگی و رسانه نیز تاکید شده است.

گفته می‌شود آقای خطیب‌زاده با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز دیدار کرده است و در این دیدار بر ابعاد فرهنگی و دیپلماسی عمومی روابط بحث و تاکید شد. ایران هم که در افغانستان از منفعت و نفوذ سیاسی برخوردار است به دنبال تثبیت نقش‌ خود در تحولات جاری افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش نیز معاون وزیر خارجه افغانستان به تهران سفر کرده بود و در مورد امضای سند جامع راهبردی بین ایران و افغانستان با مقامات ارشد ایرانی گفت‌وگو کرده بود.

افغانستان در این روز‌ها در مرحله تاریخی و بحرانی قرار دارد و بحث‌ها برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان بیشتر از هر وقت دیگر داغ شده است. بعد از امضا توافق‌نامه طالبان با آمریکا خشونت‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. هم‌زمان با آن هیات دولت افغانستان در دوحه برای صلح در حال رایزنی است. در این شرایط کشور‌های منطقه بیشتر از پیش فعال‌تر شده‌اند و آمد و رفت‌شان را به افغانستان بیشتر کرده‌اند.

چند روز پیش عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز به افغانستان آمده بود و نقش و نفوذش را در منطقه به رخ کشید. سرانجام با وعده تلاش برای صلح افغانستان توافق‌نامه همکاری امضا کرد و راهی کشور خود شد.

ایران هم که در افغانستان منفعت و نفوذ دارد سعی می‌کند نقش منطقه‌ای‌ خود را حفظ و ایفا کند.

بیشتر از