کرملین پیروزی بایدن را به رسمیت نمی‌شناسد، چون «چیزی تغییر نکرده»

پوتین در سال ۲۰۱۶ جزو اولین رهبران جهان بود که به ترامپ تبریک گفت

پوتین پیش‌تر در هفته جاری گفت صبر می‌کند تا «وضعیت بن‌بست سیاست داخلی آمریکا به پایان برسد»- MIKHAIL KLIMENTYEV / SPUTNIK / AFP

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با وجود دستورات ترامپ مبنی بر آغاز فرآیند انتقال قدرت، پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری به رسمیت نشناخته است. 

پوتین پیش‌تر در هفته جاری گفت صبر می‌کند تا «وضعیت بن‌بست سیاست داخلی به پایان برسد» تا بتواند رئیس جمهور منتخب را به رسمیت بشناسد. 

به گزارش رسانه‌های روسیه، کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد «چیزی تغییر نکرده» در حالی که آقای ترامپ روز دوشنبه به نهاد فدرال ناظر بر انتقال قدرت دستور آغاز کار را داد. 

رئیس جمهور این کشور در اظهاراتی که روز ۲۲ نوامبر در تلویزیون دولتی پخش شد گفت: «انگیزه مخفیانه‌ای وجود ندارد که ما دوست داشته باشیم یا دوست نداشته باشیم تبریکات پیروزی در انتخابات را معطل نگه داریم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ضمن بیان این که تبریکات او تغییری در روابط مستحکم بین دو کشور ایجاد نمی‌کند گفت: «ما فقط منتظریم تا این وضعیت بن‌بست سیاست داخلی به پایان برسد.» 

او گفت: «نمی‌شود یک رابطه خراب را خراب کرد چون قبلا خراب شده است.» 

به گزارش خبرگزاری تاس، دبیر مطبوعاتی کرملین، دیمیتری پستوف، روز سه‌شنبه گفت دستور رئیس جمهور آمریکا برای شروع فرآیند انتقال «کافی نیست». 

وی گفت: «بازشماری و بررسی بعضی ایالت‌ها هنوز ادامه دارد و بدون آن اعلام نتیجه قطعی انتخابات نمی‌تواند رسمیت داشته باشد.» 

این اظهارات از جنس همان بیاناتی است که ترامپ برای دفاع از خود و انکار شکست بیان کرد. تیم حقوقی ترامپ یک سری پرونده قضایی ناموفق را به راه انداخت تا نتایج انتخابات را در چند ایالت تغییر دهد. این پرونده‌ها بر ادعاهای بی‌پایه‌ای از تخلفات انتخاباتی و نظریه توطئه استوار بودند که مدرک قابل قبول دادگاه ارائه نکردند. 

اداره خدمات عمومی، سازمان فدرالی که بر روند انتقال ریاست جمهوری نظارت دارد، روز دوشنبه آقای بایدن را به عنوان رئیس جمهور منتخب اعلام کرد و بر شکایت‌های انتخاباتی رئیس جمهور پایان بخشید. 

ترامپ در توییتر اعلام کرد که به رئیس این اداره، امیلی مورفی، توصیه کرده است «برای منافع» آمریکا، براساس مقررات انتقال قدرت کار را پیش ببرد. 

روز ۹ نوامبر، هنگام پیش افتادن بایدن پس از مشخص شدن نتایج آراء الکترال پنسیلوانیا که عملا پیروزی او را مسجل می‌کرد، آقای پسکوف گفت روسیه پیش از انتشار نتایج قانونی، به هیچ کس تبریک نخواهد گفت (در حالی که پوتین در انتخابات ۲۰۱۶ پیش از اعلام رسمی نتایج تقریبا بی‌درنگ به ترامپ تبریک گفت). 

پسکوف پیش‌تر در این ماه گفته بود: «رئیس جمهور فعلی رویه قانونی مشخصی را اعلام کرده است، بنابراین وضعیت جاری متفاوت است و ما فکر می‌کنیم صحیح‌تر آن است که منتظر اعلام رسمی بمانیم.» 

وی افزود در انتخابات ۲۰۱۶ «هیچ شکایت حقوقی مشخصی اعلام نشده بود». 

پوتین در سال ۲۰۱۶ جزو اولین رهبران جهان بود که به ترامپ تبریک گفت. رئیس جمهور روسیه چند ساعت پس از اعلام شکست هیلاری کلینتون بیانیه‌ای منتشر کرد. 

پس از تأیید آراء از سوی مسئولان انتخاباتی ایالتی، گزینش‌گران هر ایالت روز ۱۴ دسامبر در شورایی گرد هم می‌آیند تا به طور رسمی آراء خود را اعلام کنند. 

رئیس جمهور منتخب در تاریخ ۲۰ ژانویه سال آینده سوگند خواهد خورد.

© The Independent

بیشتر از جهان