واکسن کرونا؛ رایگان یا گران؟

واکسن کرونای دو تزریقی «اسپوتنیک وی» روسیه کمتر از ۲۰ دلار است

دولت روسیه اعلام کرد دو دوز واکسن کووید-۱۹ «اسپوتنیک وی»، کمتر از ۲۰ دلار هزینه خواهد داشت. این واکسن ۴۲ روز پس از اولین تزریق، ۹۵ درصد اثرگذاری خواهد داشت.

صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، روز سه‌شنبه در آخرین مطلبی که در فضای مجازی منتشر کرد، اعلام کرد دو دوز از این واکسن، کمتر از ۲۰دلار هزینه خواهد داشت و به لطف توافق‌هایی که با «شرکت‌های بزرگ داروسازی خارجی» خواهد شد از ماه مارس ۲۰۲۱، سالانه ۵۰۰ میلیون نفر در جهان این واکسن را دریافت خواهند کرد.

این واکسن برای شهروندان روسیه رایگان خواهد بود.

پیش از این، شرکت‌های واکسن‌سازی فایزر، بایونتک و مدرنا اعلام کرده بودند واکسن‌های این شرکت‌ها، بیش از ۹۰ درصد در پیشگیری از این بیماری مؤثر خواهد بود.

روز دوشنبه شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد اعلام کردند نتایج مرحله سوم آزمایش واکسن‌‌های مد نظر این دو شرکت، نشان می‌دهد تزریق دو دوز از این واکسن به طور متوسط ۷۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

سازمان ملی خدمات بهداشتی انگلستان، در نامه‌ای که ۹ نوامبر به پزشکان عمومی سراسر بریتانیا فرستاد، نوشته است طی توافق‌ این سازمان با انجمن پزشکی بریتانیا، «هزینه خدمات» تزریق واکسن کووید-۱۹ برای هر دوز، ۱۲.۵۸ پوند (۲۵.۱۶ پوند برای دو دوز) خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایزر اعلام کرده است قیمت واکسنش دوزی حدود ۲۰ دلار یعنی هر دو دوز ۴۰ دلار خواهد بود. مدیر عامل مدرنا، استفان بنسل در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی ولت ام سونتاگ، اعلام کرد واکسن ساخت این شرکت، با توجه به حجم سفارش، دوزی ۱۰ تا ۵۰ دلار هزینه خواهد داشت. قیمت واکسن آسترازنکا، دوزی ۴ دلار خواهد بود چون این شرکت اعلام کرده واکسن را بدون سود اضافه تولید خواهد کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اعلام کرد دوز اول این واکسن آزمایشی، به بیش از ۲۲ هزار داوطلب و هر دو دوز به بیش از ۱۹ هزار داوطلب تزریق شده است.

هم‌اکنون آزمایش‌های مرحله سوم واکسن اسپوتنیک وی در روسیه سفید، امارات متحده عربی و ونزوئلا و آزمایش‌های مرحله دوم تا سوم آن در هندوستان برگزار می‌شود.

تا کنون بدن هیچ‌یک از داوطلبان، واکنش منفی به تزریق آزمایشی این واکسن نشان نداده است.

همچنین این صندوق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، طرح تولید واکسن خشک‌شده به روش انجماد سخت را آغاز کرده است. این واکسن تولیدی در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد نگه‌داری خواهد شد. با این شرایط، توزیع واکسن در بازارهای جهانی و دسترسی به آن در مناطق دورافتاده‌تر، مخصوصاً با آب‌وهوای گرمسیری ممکن خواهد بود.»

بیش از ۵۰ کشور، واکسن «اسپوتنیک وی» را سفارش داده‌اند و شرکای جهانی صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در نقاط مختلف جهان از جمله در هندوستان، برزیل، چین و کره جنوبی، این واکسن را برای بازارهای جهانی تولید خواهند کرد.

مدیر عامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، کیریل دیمیتریف گفت: «ویژگی منحصربه‌فرد واکسن روسیه‌ در این است که در ساخت آن از دو ناقل آدنوویروسی انسانی مختلف استفاده کرده‌اند که ایمنی بیشتر و درازمدت‌تری ایجاد می‌کند، در مقایسه با سایر واکسن‌ها که فقط از یکی از این ناقل‌ها، در هر دو دوز استفاده شده است.»

«به لطف شراکت با تولیدکنندگان هندی، برزیلی، کره جنوبی، چینی و شرکایی در چهار کشور دیگر آماده‌ایم واکسن اسپوتنیک وی را وارد بازارهای جهانی کنیم.»

روسیه اولین کشوری بود که در ماه اوت اعلام کرد برای پیشگیری از ابتلای مردم به کووید-۱۹، واکسن ساخته و ثبت کرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در بیانیه‌ای اعلام کرده همه واکسن‌های کووید-۱۹ ساخت روسیه مؤثرند.

اما سرعت انجام این کار و شفاف نبودن روند آن، از ابتدا شائبه اولویت دادن این کشور به مسایل جغرافیای‌سیاسی و نادیده گرفتن مسایل علمی را تقویت کرد.

انتخاب نام «اسپوتنیک وی» برای این واکسن، به نام اولین ماهواره جهان اشاره دارد که شوروی در سال ۱۹۵۷ با موفقیت به فضا پرتاب کرد .

© The Independent

بیشتر از جهان