هشدار در مورد زایمان‌های ۱۳۹۹/۹/۹

معضل زایمان‌های مناسبتی و کرونا پیش روی ایرانی‌ها

طی دو روز گذشته وزارت بهداشت ایران نسبت به زایمان‌های تقویمی هشدار داد و گفت سزارین‌های مناسبتی پیگرد قانونی دارد.

با نزدیک شدن به تاریخ ۱۳۹۹/۹/۹ وزارت بهداشت در ایران نسبت به والدینی که درخواست عمل سزارین را برای تولد نوزاد خود در این روز مشخص دارند هشدار داده است.

امروز رئیس اداره سلامت مادران در توضیح خطرات سزارین‌های انتخابی در تاریخ‌های خاص آن را منجر به ایجاد عوارض برای جنین، نوزاد و حتی مادر دانست.

به گفته نسرین چنگیزی در زمان شیوع کرونا معضل خطر این زایمان‌ها چند برابر می‌شود چون تعدادی از مادران بدون علامت هستند و به دلیل مداخله‌های غیر ضروری و جراحی‌های بی‌موردی که امکان دارد انجام شود، کووید-۱۹ در این افراد می‌تواند شعله‌ور شود و جان مادر را به خطر بیندازد و در عین حال باعث آسیب‌ به جنین شود.

به گفته خانم چنگیزی، بستری مادر در آی‌سی‌یو، عوارض خاص کووید-۱۹ و بحث‌های مربوط به استفاده از دستگاه‌های تنفسی، امکان دارد مرگ مادر و خطر بستری نوزادان را در پی داشته باشد.

وزارت بهداشت گفت که با افزایش زایمان‌ها در روزهای خاص که نشان از مناسبتی بودن زایمان و مداخله غیرضروری دارد، با افراد مداخله‌جو حتی تا معرفی هیات‌های عالی انتظامی و نظام پزشکی برخورد جدی صورت می‌گیرد.

رییس اداره سلامت مادران اضافه کرد: «از مادران می‌خواهیم تا ۹۹/۹/۹ را برای خودشان به بدترین تاریخ تبدیل نکنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام وزرات بهداشت در ایران: «سال گذشته تعداد این نوع زایمان‌های تقویمی و مناسبتی نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا نکرده بود، اما امسال بیشتر نگران همه‌گیری کووید-۱۹ هستیم.» او می‌گوید: «شرایط ناشی از کرونا ۹۹/۹/۹ با ۹۸/۸/۸ قابل مقایسه نیست.»

طی سال‌های گذشته برخی خانواده‌ها در ایران تلاش کرده‌اند تا تولد نوزاد خود را با یکی از مناسبت‌های زندگی خود هم‌زمان کنند: تاریخ تولد مادر یا پدر یا تاریخ ازدواج و یا تاریخ تقویمی خاص. ولی پزشکان می‌گویند این هماهنگی‌ها گاهی به قیمت زایمان‌های پیش از موعد و مشکلات ناشی از آن منجر می‌شود که بدترین روز زندگی مادر و نوزاد را رقم خواهد زد.

حتی استفاده غیرمتعارف از زایمان سزارین در ایران موجب شده تا ایران رتبه دوم سزارین در دنیا را به خود اختصاص دهد. این آماری است که فرزانه گلبنی عضو هیات علمی مامایی در سال ۱۳۹۷ به روزنامه ایران گفته بود.

به گفته این متخصص عوارض زایمان سزارین در نوزادان از جمله اختلالات متابولیک مانند دیابت، آسم و آلرژی، چاقی، اختلالات کمبود توجه مانند بیش‌فعالی و حتی اوتیسم به مراتب بیشتر از زایمان طبیعی است.

بیشتر از