مسؤولان اجازه خوردن چه چیزی را به مردم می‌دهند؟

یک دهه پاسخ مقام‌های دولتی و حکومتی به مردم در ایران: نخورید اتفاقی نمی‌افتد

مسؤولان کشور معتقدند که راهکاری جز نخوردن و کم خوردن مردم وجود ندارد- ATTA KENARE / AFP

قیمت اقلام خوراکی روزانه کش می‌آید و سر به فلک می‌کشد، در عوض سفره مردم آب می‌رود و کوچک‌تر می‌شود.

شرایط کشور از سوی رییس جمهور جنگی اعلام می‌شود و مردم باید سنگر نخوردن و نپوشیدن و درمان نشدن را حفظ کنند چرا که پاسخ مسؤولان کشور به مردم هرگز هزینه‌ای برای آن‌ها در پی نداشته است. نه با گرانی‌ها کسی استعفاء داده است و نه وزیری کنترل بازار را به دست گرفته است. طی ده سال گذشته مقام‌های حکومتی و دولتی بسیاری به مردم گفته‌اند اگر گرانی است، کمتر بخورید یا نخورید یا اگر امکان درمان ندارید درمان بیمارستانی نشوید یا مثلا میزان داروی مصرفی‌تان را کم کنید.

در تازه‌ترین واکنش به گرانی میوه نیز امروز یک عضو اتحادیه میوه و تره‌بار گفت: «قیمت انار بالاست، اگر مردم این میوه را هم نخورند، مشکلی ایجاد نمی‌شود.»

چه کسانی تاکنون به مردم گفته‌اند کمتر بخورید یا نخورید اتفاقی نمی‌افتد؟

در سال ۱۳۸۹ که میوه گران شد و مردم از ناتوانی در خرید میوه شکایت داشتند معاون وزیر کشاورزی پیشنهاد جالبی داشت: «مردم هر میوه‌ای تقاضا نکنند.»

یکم تیرماه ۱۳۸۹ محمدرضا جهانسوز، معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در مورد گرانی و واردات میوه‌های تابستانی، دلیل واردات میوه را بالا بودن تقاضای مردم عنوان کرد و از مردم خواست که برای جلوگیری از واردات، «مراعات کنند و هر میوه‌ای را تقاضا نکنند».

تیرماه سال ۱۳۹۱ است؛ افزایش قیمت مرغ موجب طولانی شدن صف‌های خرید مرغ با قیمت دولتی در مقابل مراکز عرضه مرغ با قیمت دولتی شده است. مسؤولان پاسخی برای گرانی‌ها ندارند ولی آیت‌الله مکارم شیرازی در واکنش به گرانی‌ها می‌گوید اگر مردم مرغ هم مصرف نکنند هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این مرجع تقلید شیعیان در نخستین روز از ماه رمضان مصادف با ۳۱ تیرماه سال ۹۱ در جمع گروهی از مردم در شهر قم با اشاره به گرانی‌های مواد خوراکی که روند صعودی را طی می‌کرد، می‌گوید: «مردم هم نباید بر برخی امور اصرار داشته باشند و با قناعت مشکلات را کم کنند و در مبارزه با گرانی به سهم خود سهیم شوند.» و ادامه می‌دهد: «می‌شود با اندکی قناعت از مصرف برخی مواد پرهیز کنند. اگر برخی مواد مثل مرغ مصرف نشوند هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چون مواد گوشتی به گفته اطبا مواد مناسبی برای انسان نیست و میزان اندکی از آن برای طعم دادن به غذا لازم است.»

با گذشت هشت سال و بحران‌های پی در پی اقتصادی در ایران، پاییز امسال در خبرها آمد که مردم به دلیل گرانی مرغ و گوشت تنها قدرت خرید استخوان و اسکلت‌های مرغ و گوشت را دارند تا غذای خود را «طعم‌دار» کنند.

دهم بهمن ماه ۱۳۹۳، این بار آیت الله جنتی خطیب نماز جمعه تهران و دبیر شورای نگهبان در اعتراض به رابطه با آمریکا، شکستن تحریم‌ها و گرانی و تورم در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: «چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر شود ما روزی یک وعده غذا بخوریم.» او همچنین گفته بود گرسنگی کشیدن بدتر از داغ فرزند دیدن نیست و اضافه کرده بود: «آیا آن کسی که جوان و عزیزش را داده است حال برای انقلاب، اسلام و نظام حاضر نیست قدری گرسنگی بخورد؟»

۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۵ نیز در پی گرانی میوه و به خصوص پرتقال رییس اتحادیه میوه و تره‌بار به مردم توصیه کرد که پرتقال را از سبد میوه‌های اصلی پذیرایی عید خارج کنند تا نیازی به واردات این میوه نباشد.

سوم اردیبهشت ۱۳۹۸ نیز علاالدین بروجردی، نماینده مجلس شورای اسلامی از مردم خواست تا به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی، از حجم خرید خود کم کنند.

بیستم خرداد ۱۳۹۸، رضا اردکانیان وزیر نیرو در مورد علت تحریم‌های آمریکا به ایلنا گفت: «علت این که تحریم شدیم بدعادتی در مصرف است، تحریم‌کنندگان فهمیده‌اند نقطه ضعف ما مصرف است. ما جامعه‌ای مصرفی هستیم؛ چرا چین این گونه تحریم نمی‌شود؟ چون با یک وعده غذا هم رفع گرسنگی می‌کنند.» او همچنین اضافه کرده بود: «بیشتر از متوسط کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته غذا می‌خوریم، بیشتر می‌پوشیم و سرانه مسکونی بالاتری داریم.» مقایسه میزان غذاخوردن چینی‌ها و شهروندان ایرانی اعتراض برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت و با طعنه به وزیر نیرو پاسخ دادند: «از وزیر نیرو بابت سه وعده غذاخوردن عذرخواهی می‌کنم.»

هشتم مرداد ماه ۱۳۹۸، سرپرست فرمانداری رامهرمز در واکنش به گرانی مرغ در این شهرستان گفته بود برای مبارزه با مافیای مرغ، مردم مرغ نخرند و اضافه کرده بود: «این که مردم شهرستان چند روز مرغ کمتری مصرف کنند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیستم شهریور ۱۳۹۹ در پی گرانی و نایاب شدن کره در بازار، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از مردم خواست تا این خوراکی را کمتر مصرف کنند.

آقای جهانپور در توییتی نوشت: «فقط خواستم یادآوری کنم این کالا از زمره کالاهای آسیب‌رسان سلامت است.» این مقام وزارت بهداشت ساعاتی بعد و در پی واکنش برخی کاربران فضای مجازی اضافه کرد: «ولی خارج از مطایبه، محصولات لبنی پرچرب مانند کره از کالری و چربی اشباع بالایی برخوردارند و باید در حد متوسط از آن‌ها استفاده کرد. بهتر است آن‌ها را در کنار چربی‌های مفید برای قلب مانند روغن زیتون، آووکادو، آجیل، دانه‌ها و ماهی‌های چرب مصرف کرد.»

امروز هم اتحادیه میوه و تره‌بار با اعلام کمیاب شدن هویج، به مردم گفت به دلیل گرانی انار مردم از خوردن آن هم خودداری کنند.

اما راه حل‌های مسؤولان و مقام‌های دولتی و حکومتی برای مردم در مواجهه با بحران‌های معیشتی و مالی در ایران طی دهه گذشته تنها به نخورید و نپوشید منحصر نبوده و توصیه به «خوددرمانی» را هم شامل می‌شود. یکی از پرحاشیه‌ترین‌های آن هم برخورد وزیر بهداشت سابق در مورد گرانی هزینه‌های درمانی به مرد مسنی بود که باز هم هزینه‌ای برای حسن قاضی‌زاده هاشمی در پی نداشت.

در مهرماه ۱۳۹۷ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت وقت در مورد گلایه‌های یک مرد مسن در خصوص هزینه‌های سنگین فیزیوتراپی، گفت: «فیزیوتراپی کاری ندارد باید بمالید، خودتان انجام دهید!» این گفته‌های وزیر بهداشت اعتراض برخی از مردم و فیزیوتراپ‌ها را در پی داشت و انجمن فیزیوتراپی تهران نیز بیاینه اعتراض‌آمیزی را در این خصوص منتشر کرد.

کمبود و نایاب شدن داروی انسولین در مهرماه امسال و پاسخ یک مقام وزارت بهداشت نیز واکنش‌های بسیاری در پی داشت.

یک کاربر توییتر از کیانوش جهانپور مدیرروابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص کمبود داروی انسولین سؤال کرده بود: «پدر من دیابتی است و انسولینش تمام شده! امروز و دیروز هم نتوانستیم چیزی پیدا کنیم. به تمام انسولین‌های نسل دو هم واکنش افت شدید قند نشان دادند! می‌شود بفرمایید ما چه خاکی بر سرمان بریزیم؟»

کیانوش جهانپور در پاسخ این کاربر نوشت: «دوز انسولین را کاهش دهید.» هرچند واکنش کاربران فضای مجازی به این چند کلمه بسیار تند بود ولی هزینه‌ای برای آقای جهانپور در پی نداشت.

آیا چیزی مانده که بخوریم؟

افزایش قیمت اقلام خوراکی در ایران همچون نرخ ارز و طلا روزانه رو به افزایش است: افزایش بیش از ۴۰درصدی قیمت لبنیات، کره، روغن نباتی، نان، گوشت قرمز، مرغ، صیفی‌جات از جمله خیار و گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، همه اقلام میوه و امروز خبر نایاب شدن هویج به دلیل افزایش استفاده آن در دوران کرونا، همگی موجب شده است که سبد مصرف خانوار در ایران روزانه آب برود و کوچک‌تر شود.

حال که تهران براساس آخرین گزارش اکونومیست رتبه اول افزایش مخارج زندگی در بین شهرهای جهان را به خود اختصاص داده است، همچنان مسؤولان کشور معتقدند که راهکاری جز نخوردن و کم خوردن مردم وجود ندارد.

بیشتر از