جام قهرمانان اروپا: معادلات جبری صعود و سقوط در آغاز بازی های برگشت

لیورپول و بایرن مونیخ بیشترین بخت را برای صعود به مرحله دوحذفی دارند

رونالدو با یوونتوس صعود می‌کند، به شرط آن که بارسا به دیناموکیف نبازد - MIGUEL MEDINA / AFP

دور برگشت مرحله گروهی بازی‌های جام قهرمانان اروپا از سه‌شنبه شب آغاز می‌شود.

پس از وقفه‌ای سه‌هفته‌ای، بازی‌های سه‌شنبه و چهارشنبه تکلیف بسیاری از تیم‌ها را روشن خواهد کرد. سه تیم از چهار تیم انگلیسی حاضر در جام و چند غول فوتبال اروپا می‌توانند با پیروزی در یک بازی، راهیابی خود به مرحله دوحذفی را مسلم بدانند.

در گروه ای، چهارشنبه اتلتیکو مادرید با لکوموتیو مسکو بازی می کند و بایرن مونیخ میزبان ردبول سالزبورگ است. بایرن در صورت پیروزی بالا می رود، و حتا در صورت مساوی، به شرطی که لکوموتیو نتواند اتلتیکو را شکست بدهد.

در گروه بی، مونشن گلادباخ پنج امتیازی باید با شاختاردونتسک چهار امتیازی بازی کند. سرنوشت این گروه اصلا روشن نیست. رئال مادرید با چهار امتیاز به دیدار اینترمیلان دو امتیازی خواهد رفت.

در گروه سی، منچسترسیتی در صورتی که حداقل یک امتیاز در بازی روز چهارشنبه با المپیاکوس به دست آورد، به جمع شانزده تیم مرحله دوحذفی می‌پیوندد. مارسی که هیچ امتیازی ندارد، اگر در خانه به پورتو ببازد، از گردونه رقابت بیرون می‌رود.

در گروه دی، لیورپول اگر در انفیلد آتالانتا را شکست بدهد راهی مرحله بعد می‌شود. برای شاگردان یورگن کلاپ یک مساوی هم کافی است، به شرطی که آژاکس آمستردام نتواند از سد میدتیلاند دانمارک بگذرد. تیم دانمارکی در صورت شکست حذف شدنی است.

در گروه ئی، چلسی می‌تواند صعود کند، اما در صورتی که سویای اسپانیا دست‌کم در برابر کراسنودار مساوی کند.

اگر تیم اسپانیایی در روسیه ببرد، چلسی بالا می‌رود ولی به شرطی که در فرانسه به تیم رن نبازد. اگر کراسنودار سویا را شکست بدهد، چلسی باید باز صبر کند. پیروزی چلسی و سویا می‌تواند هر دوی آنها را به مرحله بعد ببرد و کراسنودار و رن را حذف کند.

در گروه اچ، رقابت بسیار تنگاتنگ است. منچستریونایتد که به لطف تفاضل گل، با شش امتیاز در کنار لایپزیگ در صدر است، این هفته تکلیفش روشن نخواهد شد. اگر شیاطین سرخ اولدترافورد به بشیک‌شهر ترکیه ببازند حتا ممکن است بخت صعود را از دست بدهند. پاری سن ژرمن و بشیک‌شهر در این گروه هر دو سه امتیازی اند.

در گروه جی، بارسا در صورت پیروزی بر دیناموکی‌یف بالا می‌رود. یوونتوس هم صعود می‌کند، به شرط آن که بارسلونا نبازد. در این گروه، فرنکواروس و دیناموکی‌یف سرنوشتشان در گرو نتایج بازی‌های دیگر است.

در گروه اف، اوضاع گره خورده است. بوروسیا دورتموند با شش امتیاز و لاتسیو با پنج امتیاز بخت بیشتری از بروژ بلژیک و زنیت سن پترزبورگ دارند.

بیشتر از ورزش