سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: برای تولید سانتریفیوژهای پیشرفته آماده‌ایم

آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌‌شده ایران به دوازده برابر میزان مقرر رسیده است

کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران-Handout / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت» که گزارش آن روز سه‌شنبه منتشر شد گفت این سازمان امکان تولید سانتریفیوژهای پیشرفته برای افزایش ظرفیت و درصد غنی‌سازی اورانیوم را دارد.

بهروز کمالوندی گفت سازمان انرژی اتمی در صورت تصمیم نظام جمهوری اسلامی برای طراحی رآکتور و تولید ماشین‌های پیشرفته در حد صنعتی، افزایش ظرفیت تولید و درصد غنا برای نیازهای موجود، از امکانات اجرایی برخوردار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی گفت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار نظر سازمان درباره جنبه‌های فنی طرح راهبردی لغو تحریم‌ها بوده و صرف نظر از جنبه‌های سیاسی طرح و تصمیم نظام در این مورد، ما در مورد ملاحظات فنی طرح اظهار نظر می‌کنیم. با توجه به پیشرفت‌های چند سال اخیر سازمان انرژی اتمی در حوزه توسعه ماشین‌های پیشرفته، در صورت تصمیم نظام برای تولید ماشین‌های پیشرفته در حد صنعتی، افزایش ظرفیت تولید و درصد غنا برای نیازهایی که داریم، امکان اجرا وجود دارد.

به دنبال خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران و بازگشت تحریم‌هایی که پس از برجام لغو شده بودند، ایران اعلام کرد از محدودیت‌های هسته‌ای مندرج در توافق در چند گام عبور خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی، که مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را دارد، ماه گذشته در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی‌‌شده ایران به دوازده برابر میزان مقرر رسیده و اقدامات تهران برای غنی‌سازی در سطح بالاتر ادامه دارد.

یکی از این اقدامات، نصب و راه اندازی زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m در تاسیسات غنی‌سازی نطنز است که مدیرکل آژانس، یک هفته پس از توزیع گزارش خود به شورای حکام، اعلام کرد که ایران اقدام به تزریق گاز UF6 در آنها کرده است.

طبق برجام، ایران مجاز است از سانتریفیوژهای نسل اول خود برای غنی‌سازی در سطح حداکثر ۳.۶۷ درصد استفاده کند. ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران هم نباید از ۳۰۰ کیلوگرم فراتر برود. عبور از این تعهدات واکنش طرف‌های اروپایی برجام را به دنبال داشت.

به دنبال شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا و پیروزی جو بایدن رقیب دموکرات او، و معاون باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا که برجام در دولت او حاصل شد، امیدها برای مذاکره با هدف بازگشت به توافق افزایش یافته است.

بیشتر از