اولین خودروی هیدروژنی دنیا، حاصل همکاری کره و بریتانیا

خودروی شاسی‌بلند که از سوخت «پاک» هیدروژن استفاده می‌کند، در راه است

دو غول صنعتی هیوندای و اینیوس، به فناوری‌های سبزتر رو می‌آورند - INEOS

اولین خودروی شاسی‌بلند دنیا که از سوخت «پاک» هیدروژن استفاده می‌کند، در چند سال آینده به دست مشتریان خواهد رسید. «اینیوس گرنادیر»، خودرویی که یادآور لندروورهای سنتی است، از اولین ماشین‌هایی است که به فناوری سلول سوخت هیدروژنی مجهز خواهند شد.

این گامی دیگر است در مسیر آشنای خودروهای برقی که با باتری کار می‌کنند، اما نیازی به شارژ با کابل ندارد و می‌تواند در حال حرکت برق تولید کند.

دو غول صنعتی هیوندای و اینیوس، که به طور سنتی در زمینه موتورهای درون‌سوز و سوخت‌های هیدروکربنی و مواد شیمیایی فعالیت دارند، بر اساس تفاهمنامه‌ای تاریخی، می‌خواهند به فناوری‌های سبزتر رو بیاورند.

هیوندای در کره جنوبی، بیش از نیم قرن تجربه در خودروسازی دارد و یکی از بزرگ‌ترین گرو‌ه‌های خودروساز کنونی دنیا است.

هیوندای در سال‌های اخیر مانند تویوتا و هوندا مشغول تکمیل سلول‌های سوخت هیدروژنی به عنوان جایگزین یا مکملی برای باتری‌هایی است که خودروهای برقی امروزی را به حرکت در می‌آورند.

اینیوس، شرکت شیمیایی مستقر در بریتانیا، هم‌اکنون یکی از تولیدکننده‌های عمده هیدروژن به عنوان محصول جانبی است. تکمیل سلول‌های سوخت داخل خودرو، بازار بزرگی برای گاز هیدروژن به وجود خواهد آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما تولید و انتقال این سوخت – و در دسترس بودنش برای مشتریان – تا کنون مشکلی عمده بوده است. در سراسر بریتانیا، تعداد ایستگاه‌های سوخت‌رسانی هیدروژن انگشت‌شمار است.

هدف نهایی این است که هیدروژن در نزدیکی جایگاه‌های سوخت و با استفاده از انرژی خورشیدی یا یک منبع تجدیدپذیر دیگر تولید شود. این چالش‌ها، در طرح ده ماده‌ای دولت بریتانیا برای «انقلاب صنعتی سبز» هم ذکر شده‌اند.

افزون بر اینیوس گرندادیر، مجموعه خودروهایی از شرکت هیوندای و زیرمجموعه آن کیا، از سیستم انتقال قدرت جدید برخوردار خواهند شد. مدل‌های دیگر از نیروی سنتی‌تر بنزین، گازوئیل، هایبرید و باتری استفاده خواهند کرد. در ابتدا قرار بود گرنادیر در ولز تولید شود، اما به نظر می‌رسد که حالا محل تولیدش کارخانه ساخت «اسمارت کار» در فرانسه خواهد بود. با توجه به هزینه بالای پژوهش و توسعه، فناوری هیوندای/اینیوس را می‌توان تحت امتیاز، به خودروسازهای دیگر هم منتقل کرد.

پیتر ویلیامز، مدیر فناوری شرکت اینیوس گفت: «توافق میان اینیوس و هیوندای، به هر دو شرکت فرصت‌های تازه‌ای برای تقویت نقش برتر خود در اقتصاد هیدروژنی و پاک خواهد داد.»

«ارزیابی فرایندهای جدید تولید، فناوری و کاربرد، در کنار توانایی‌های موجود، ما را در موقعیتی منحصربه‌فرد برای برآورد تقاضا جهت دسترسی به منابع انرژی به‌صرفه، با انتشار کربن کم، و نیازهای مالکان خودروهای دودیفرانسیل در آینده قرار می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان