پاپ برای نخستین بار اویغورها را «مردمانی مورد آزار» توصیف کرد

پاپ از اعتراض‌های آمریکا بابت قتل جورج فلوید نیز حمایت کرد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان-Vincenzo PINTO / POOL / AFP

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در کتاب مبسوطی برای نخستین بار به مسلمانان اویغور چین به عنوان جامعه‌ای «تحت آزار و اذیت» اشاره کرد. او همچنین از اعتراض‌هایی که به دنبال قتل جورج فلوید در آمریکا صورت گرفت حمایت کرد.  

این کتاب که عنوان «بیایید رویاپردازی کنیم: راهی برای آینده‌ای بهتر» را برخود دارد، نتیجه گفت‌وگوهای او با زندگی‌نامه‌نویس آستین آیوری انگلیسی است. در این کتاب پاپ فرانسیس می‌گوید پس از پایان گرفتن همه‌گیری کرونا، نظام‌های اقتصادی اجتماعی باید تغییر کند.  

این کتاب از دولت‌های جهان می‌خواهد به عنوان بخشی از التیام اقتصادی از کووید-۱۹، یک حداقل عایدی برای شهروندانشان درنظر گیرند. این کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای که به نیابت از پاپ فرانسیس به قلم آیوری نوشته شده است، از سوی بنگاه انتشاراتی سایمون و شوستر در روز اول دسامبر منتشر خواهد شد.  

پاپ برای نخستین بار علنا به مصائب اویغورها اشاره کرد و گفت: «من اغلب به مردمانی فکر می‌کنم که مورد ایذاء و آزار هستند: روهینگایی‌ها، اویغورهای بیچاره، ایزدی‌ها.»  

در چین حدود یک میلیون مسلمان اویغور در بازداشتگاه‌هایی به سر می‌برند که سازمان ملل متحد «اردوگاه‌های بزرگ و محفی اسرا» نامیده است.  

سکوت پاپ در مورد مساله اویغورها پیش‌تر به این تعبیر شده بود که او نمی‌خواهد توافق جنجال‌برانگیز واتیکان با چین را پیرامون انتصاب اسقف‌ها به خطر بیندازد.  

ماه گذشته، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی در واتیکان، چین را برای نحوه رفتار با اویغورها به سختی مورد حمله قرار داد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین در مقابل، بارها از شبکه مراکز بازداشت در منطقه شین جیانگ دفاع کرده است. در ماه سپتامبر، مقامات چین اردوگاه‌های بازداشت اویغورها را مراکز تعلیماتی وآموزش حرفه‌ای و بخشی از سیاست مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی خواندند.  

پاپ همچنین به روشنی از نظر حداقل عایدی در سطح جهانی حمایت کرد و گفت: «به اعتقاد من زمان آن رسیده که نظریه‌هایی از جمله حداقل عایدی که همچنین مالیات بردرآمد منفی اطلاق می‌شود را برای افراد مورد بررسی قرار داد. این پرداخت بلاشرط برای همه شهروندان است که می‌توان آن را از طریق نظام مالیاتی توزیع کرد.»

«حداقل عایدی» اصل کارزار اندرو یَنگ در کازار انتخاباتی دموکرات‌ها در سال گذشته آمریکا بود که به طور پراکنده در برخی نواحی جهان آزمایش شده است اما هنوز از طرف دولت‌های عمده جهان مورد استقبال قرار نگرفته است.  

پاپ فرانسیس می‌گوید: «با اعطای حداقل عایدی (به شهروندان جهان) می‌توانیم مردم را با حفظ کرامت انسانی آزاد کنیم و به آن‌ها توانایی خدمت به جامعه را بدهیم.»  

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent