تغییرات در سپاه، آمادگی برای روی کار آمدن دولت «جوان انقلابی»؟

رسانه‌های نزدیک به سپاه، از «گام دوم انقلاب» می‌گویند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای ارشد سپاه پاسداران - HO / LEADER OFFICE / AFP

تغییرات در بدنه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با روی کار آمدن نیروهای جوان‌تر «بسیجی» در سپاه در روزهای اوج بحران‌های کرونا و اقتصاد در کشور و به‌خصوص در پایتخت می‌تواند نشان از آماده شدن این گروه برای مقابله با آن‌چه از سوی رسانه‌های نزدیک به علی خامنه‌ای «جنگ نرم» نام‌گذاری شده است باشد. از سوی دیگر، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال  ۱۴۰۰ و بحث تشکیل «دولت اسلامی»، اصطلاحات «جوان و حزب‌اللهی» که مدتی است در رسانه‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود – از جمله تغییر به سمت جوان‌گرایی در فرماندهی سپاه محمد رسول الله تهران -- با انتصاب سردار حسن‌زاده که جوان‌ترین فرمانده ارشد سپاه پاسدارن است، معنای روشن‌تری می‌یابد.

عبدالله گنجی، مدیرمسوول روزنامه جوان که منتسب به سپاه پاسداران و نزدیک به آقای خامنه‌ای است روز یکشنبه در سرمقاله این روزنامه  با عنوان «امام و جنگ نرم» به پیش‌بینی آیت‌الله خمینی در باره رخ دادن جنگ نرم بلافاصله بعد از پایان جنگ سخت اشاره کرد و از «فتنه ۸۸ » به عنوان جنگ نرم و تکرار آن گفت. به اعتقاد نویسنده نقش بسیج برای مقابله با چنان موقعیتی اهمیت خود را نشان می‌دهد. نویسنده معتقد است که آیت الله خمینی  در چشم‌انداز آينده انقلاب اسلامی جنگی را می‌دید كه محور آن حوزه و دانشگاه است و نه نيروهای مسلح كشور. به گفته این روزنامه با شکست غرب در سیاست‌های خود «يارگيری از درون خانه و توليد پياده نظام، محور جنگ نرم امروز است» و به نظر می‌رسد بسیج و سپاه پاسداران با ورود به عرصه های مختلف اقتصادی و سیاسی و طرح انتخاب رییس جمهور نظامی فضا را برای آن‌چه به زعم خود مبارزه با جنگ نرم می‌دانند آماده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

حسین سلامی فرمانده کل سپاه روز گذشته در مراسم معارفه  فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ گفت: « تاریخ در ۴۱ سال گذشته اثبات کرده که بسیج همواره فرشته نجات ملت در هر سختی به ظاهر غیر قابل عبوری بوده است.

در روزهای گذشته با افزایش گرانی آبان ماه فرمانده سازمان بسیج کل کشور خبر از حضور بسیج برای کنترل قیمت‌ها در کنار دو وزارتخانه کشاورزی و صنایع داد.

سردار غلامرضا سلیمانی گفت که «بسیج در زمینه نظارت بر زنجیره تامین، تولید و توزیع در کنار وزارتخانه‌ها است.» برهمین اساس هماهنگی برای دخالت بسیج در بازارها  در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها آغاز شد.

آقای سلامی همزمان از تشکیل جلسه قرارگاه «هفدهم ربیع »با حضور وزرای جهاد کشاورزی، صمت، دادگستری و دادستان کل کشور و همه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی برای کنترل قیمتها و مبارزه با گران فروشی به دستور خامنه‌ای خبر داد.

هرچند از زمان اجرای این طرح افزایش چشمگیرقیمت ها در حوزه لبنیات، گوشت قرمز و مرغ و صیفی جات و حتی پوشک بچه دیده شد.

انتصاب های روز گذشته فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که طی احکامی محمدرضا یزدی را به عنوان جانشین سازمان بسیج، حسن حسن زاده به فرماندهی سپاه تهران و احمد ذوالقدر را به فرماندهی سپاه استان تهران منصوب کرد نشان از ارتقای درجه برای آمادگی بیشتر برای تغییرات احتمالی در کشور دارد.

 این تازه‌ترین تغییرات در بدنه سپاه به دنبال افزایش فعالیت بسیج و سپاه طی هفته‌های گذشته هم آماده شدن تهران برای رویارویی با احتمال اعتراض های مردمی نسبت به مسائل معیشتی دارد، و هم رویکرد نیروهای وابسته به آقای خامنه‌ای را می دهد.

از یک سو بسیج و سپاه برای سامان‌دهی و نظارت بر گران‌فروشی و افزایش قیمت‌های اخیر در بازارهای کل کشور گسیل می شوند و از طرفی  رسانه‌های وابسته به رهبر جمهور اسلامی ایران می‌گویند: «‌تمام اركان و اجزاي نظام، براي تحقق مهم‌ترين هدف نظام اسلامی که  ايجاد تمدن نوين اسلامی است بايد پا در ميدان حمايت همه جانبه و تمام عيار از بسيج بگذارند و بدانند كه تنها در اين صورت است كه مي توان به عبور سريع از موانع و پلشتی ها و آسيب های ناشی از سوءمديريت و جبران نقص‌ها وکمبودها امیدوار بود.»

عبدالله متولیان در یادداشت امروز خود در روزنامه نزدیک به سپاه نوشت: « بسيج  بر اين باور است كه در تحقق اهداف بلند نظام اسلامی در گام دوم انقلاب و شكل‌گيری دولت جوان حزب‌اللهی به عنوان جلوه دولت اسلامی نقشی بی‌بديل عهده دار است و بايد تمام ظرفيت خود را در همه اقشار و صنوف و همه عرصه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، علمی، فناوری و نظامی به ميدان بياورد.»

شاید از همین روست که در روزهای اخیر و در فضایی که اختلاف‌های داخلی میان بخش مهمی از بدنه دولت یعنی وزارت بهداشت در روزهای اوج کرونا علنی شده است به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی هم قصد دارد با توسل به بسيج که آن را «بزرگ‌ترين شبكه منحصربه فرد مردمی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی در همه دنيا» می‌خواند خود را برای هرگونه تغییری آماده کند.

لزوم وجود یک «رییس جمهور جوان و حزب اللهی» که در روزهای اخیر به کرات در روزنامه های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران مطرح شده نمی‌تواند بی ارتباط به آماده سازی فضای پیش رو باشد. برای شکل دادن به چنین حکومتی احتمال به میدان آمدن نیروی جدید جوان نظامی و امنیتی دیگری را هم باید انتظار داشت. «گام دوم انقلاب» می‌تواند به معنای نظامی‌تر شدن فضا و امنیتی‌تر شدن دولت باشد.

بیشتر از