تحریم‌های دولت ترامپ در وقت اضافه؛ کدام اقدامات برگشت‌پذیر است؟

«ترامپ می خواهد پیش از ترک کاخ سفید سیاست خود را در قبال ایران، اسرائیل، و چین تثبیت کند»

عکس آرشیوی، کنفرانس خبری دونالد ترامپ در کاخ سفید در تاریخ ۲۳ ژوئیه - DREW ANGERER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

در هفته‌های اخیر، کاخ سفید، وزارت امور خارجه و سایر نهادهای دولت آمریکا اضافه کاری می‌کنند برای تا سیاست آمریکا در دوران ترامپ در قبال ایران، اسرائیل، چین و دیگر مناطق جهان را تثبیت کنند.

اگرچه بایدن می‌تواند بسیاری از این سیاست‌ها را با یک امضا تغییر دهد، برخی دیگر وقت و توجه بیشتر از دولت او می‌گیرند؛ دولتی که با انبوهی از اولویت‌های دیگر سر کار می‌آید و شاید اولویت‌های دیگری داشته باشد که نیاز به توجه فوری دارند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در تحلیلی، بازگشت‌پذیری اقدامات دولت کنونی آمریکا درباره اسرائیل، ایران، چین و روسیه را مورد بررسی قرار داده‌است.

اسرائیل

روز پنجشنبه، قبل از سفر بی‌سابقه به شهرک اسرائیلی در کرانه باختری، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از این پس با حمایت گروه‌هایی که با حمایت از بایکوت و اقدامات تحریمی علیه اسرائیل، از حقوق فلسطین دفاع می‌کنند را «گروه های ضد یهودی» می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین از تغییر در قوانین برچسب‌زنی واردات خبر داد که لازمه‌اش آن است که محصولات ساخته شده در شهرک‌ها به عنوان «ساخت اسرائیل» شناخته شوند. البته برچسب‌زنی محصولات مدتی طول خواهد کشید.

تاکنون هیچ گروهی به عنوان ضد یهودی شناخته نشده است. اما حتی اگر این اقدام صورت گیرد، بایدن می‌تواند این عنوان را در اولین روز ریاست جمهوری خود از روی آنها بردارد.

دولت کنونی آمریکا این اقدامات را به دنبال اقدامات متعدد دیگری در حمایت از اسرائیل انجام داده‌است. اقدامات دیگر شامل به‌رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت، انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به آنجا و قطع کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین و نهاد پناهندگان سازمان ملل متحد است که با فلسطینیان همکاری می‌کند. در حالی که بعید است که بایدن سفارت را به تل آویو بازگرداند، اقدامات دیگر به سرعت قابل برگشت است.

ایران

پمپئو و سایر مقامات آمریکا درباره تحریم‌های جدید علیه ایران صحبت می‌کنند، اما واقعیت این است که دولت از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که دو سال پیش اتفاق افتاد، فشارها را افزایش داده است. تحریم‌های جدید می‌تواند به طور بالقوه حامیان شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و افغانستان و همچنین گروه شیعه حوثی در یمن را هدف قرار دهد؛ گروه که با دولت مورد تایید بین‌المللی این کشور به جنگ فاجعه‌باری وارد شده است.

بایدن از تمایل به پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای صحبت کرده است و مقامات ایرانی گفته‌اند که در صورت این اقدام بایدن، حاضرند به تعهدات خود در این تعهد برگردند. بایدن می‌تواند با دستورات اجرایی، بسیاری از تحریم‌هایی که دولت ترامپ دوباره بر ایران اعمال کرده را از بین ببرد، اما هنوز مشخص نیست که این اقدام چقدر برای او اولویت دارد.

خاورمیانه وسیع‌تر

خروج تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق، تعداد نیروهای نظامی آمریکا را به دو هزار و ۵۰۰ نفر در هر یک از این کشورها کاهش داده‌است. این نشانه روشنی از اهداف ترامپ است، اما رویکرد بایدن هنوز قطعی نیست. خروج نیروها ممکن است توسط پنتاگون به تاخیر بیفتد یا روند آن کند شود. هنوز مشخص نیست که وزارت امور خارجه چگونه کارمندان در سفارتخانه های خود در بغداد و کابل را مدیریت می‌کند؛ سفارتخانه‌هایی که هر دو وابسته به پشتیبانی ارتش ایالات متحده هستند.

پمپئو تهدید کرده که سفارت ایالات متحده در بغداد را تعطیل خواهد کرد مگر اینکه حملات موشکی شبه نظامیان مورد حمایت ایران علیه منطقه‌ای که سفارت در آن واقع شده متوقف شود. با وجود عزمی که برای خروج نظامیان در هفته گذشته وجود داشت، هیچ اطلاعیه‌ای درباره وضعیت سفارت اعلام نشده است.

چین

اگرچه شدیدترین اقدامات دولت علیه چین بیش از یک سال پیش آغاز شده، اما از ماه مارس، زمانی که ترامپ تصمیم گرفت که بلافاصله چین را به دلیل گسترش ویروس کرونا متهم کند و بایدن را به ملاطفت با پکن متهم کرد، شدت بیشتری پیدا کرده است.

از آن زمان، دولت به طور پیوسته تحریم‌ها علیه چین را بر سر مسائلی از جمله تایوان، تبت، تجارت، هنگ کنگ و دریای چین جنوبی افزایش داده است. همچنین اقداماتی را علیه غول مخابراتی چینی، هواوی، انجام داده و به دنبال محدود کردن رسانه‌های اجتماعی چینی مانند تیک‌تاک و وی‌چت است.

هفته گذشته دفتر برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه، سند ۷۰ صفحه‌ای سیاست‌گذاری چین را منتشر کرد. این سند شامل موارد کمی در مورد توصیه‌های سیاست‌گذاری مرتبط است و درعین حال، از حمایت و همکاری بیشتر با تایوان حمایت می‌کند. در واقع، همزمان با انتشار این سند، مقامات آمریکایی در حال دیدار با همتایان تایوانی در واشنگتن برای بحث درباره همکاری اقتصادی بودند.

روسیه

روز یکشنبه ایالات متحده از «پیمان آسمان باز» با روسیه به طور رسمی خارج شد. این پیمان به هر یک از کشورها حق پرواز بر فراز خاک کشور دیگر، با هدف پایش پایگاه‌های نظامی را می‌داد. این خروج، که شش ماه پس از اعلام آمریكا به روس‌ها صورت گرفت، تنها یك پیمان كنترل تسلیحاتی را میان این دو دشمن زمان جنگ سرد باقی گذاشت – معاهده «استارت نو»، كه تعداد كلاهك‌های هسته‌ای هر یک از کشورها را محدود می‌كند. این پیمان در ماه فوریه منقضی می‌شود.

دولت ترامپ گفته بود که علاقه‌ای به تمدید معاهده استارت نو ندارد مگر اینکه چین نیز به آن بپیوندد؛ اقدامی که پکن آن را رد کرده است. هر چند که دولت در هفته‌های اخیر از مواضع خود پایین آمده و گفته است که مایل است تمدید معاهده را بررسی کند. با نزدیک شدن انتقال به دولت بایدن، این مذاکرات همچنان در حال انجام است.