«فسیل کهکشان» مدفون در راه شیری

«هرکول» ۱۰ میلیارد سال پیش با کهکشان ما تصادف کرده است

«بسیاری از کهکشان‌های مارپیچی با این جرم، دوران اولیه بسیار آرام‌تری داشته‌اند»-AHMAD GHARABLI / AFP

کهکشان فسیل پنهان‌شده‌ای درون کهکشان راه شیری ما پیدا شده است. کشف این کهکشان که مدت‌ها پیش مرده می‌تواند درک ما را از تاریخچه و پیشینه کهکشان راه شیری و این که چطور امروز این کهکشان به شبکه گسترده و عظیمی از ستارگان پیرامون ما تبدیل شده تغییر دهد. گمان می‌رود که این فسیل که به عنوان هرکول شناخته می‌شود ده میلیارد سال پیش، زمانی که کهکشان ما هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد، به کهکشان ما برخورد کرده است و بقایای آن چیزی حدود یک سوم هاله نورانی کشهکشان راه شیری را تشکیل داده است. اما با در نظر گرفتن مقیاس وسیع آن، دانشمندان تاکنون قادر به مشاهده آن نبودند تا این که جزییات و اطلاعات بیشتری در خصوص ده‌ها هزار ستاره مشخص شد. دکتر ریکاردو اسکیاوان از موسسه تحقیقات اخترفیزیک در دانشگاه جان مورز لیورپول می‌گوید: «منظره و مشاهده این کهکشان بی‌نظیر است. در مفهوم کیهان‌شناسی این واقعا کوچک محسوب می‌شود اما تقریبا حدود نیمی از جرم کل هاله کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهد.» 

تیمی از ستاره‌شناسان با هدایت دکتر اسکیاوان، داده‌های به دست آمده از پروژه Apogee (آزمایش تکاملی کهکشانی رصدخانه آپاچی) را که اطلاعات زیادی از بیش از نیم میلیون ستاره در کهکشان راه شیری جمع‌آوری کرده است، بررسی کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر اسکیاوان می‌گوید: «برای یافتن کهکشان فسیلی از این دست، ما محبور بودیم که به جزییات ترکیبات شیمیایی و حرکات ده‌ها هزار ستاره نگاه کنیم. 

این مساله به ویژه برای ستارگانی که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارند دشوار است، زیرا آن‌ها به وسیله ابرهای غبار میان ستاره‌ای از دید ما پنهان شده‌اند. پروژه آزمایش تکاملی کهکشانی رصدخانه آپاچی به ما این امکان را داد که عمیق‌تر در دل غبارهای کهکشانی نفوذ کنیم و اعماق قلب کهکشان راه شیری را بیشتر از هر زمانی مشاهده کنیم.» 

برای تفکیک ستارگان متعلق به هرکول و ستارگان اصلی راه شیری، تیم تحقیقاتی از ابزارهای اندازه‌گیری و سنجش و بررسی ترکیبات شیمیایی پروژه Apogee و همچنین سرعت ستارگان استفاده کرده است. دنی هورتا، دانش‌آموخته دانشگاه جان مورز لیورپول می‌گوید: «از بین ده‌ها هزار ستاره که ما به آن‌ها نگاه کردیم، صدها ستاره به طور چشمگیری ترکیبات شیمیایی و سرعت متفاوتی داشتند. این ستاره‌ها به قدری متفاوت بودند که تنها می‌توانستند از کهکشان دیگری آمده باشند.

با مطالعه و بررسی جزییات آن‌ها ما توانستیم محل دقیق و همچنین پیشینه این کهکشان فسیلی را پیدا کنیم.» 

محققان بر اساس این یافته‌ها می‌گویند برخورد بین هرکولس و راه شیری رخدادی عظیم در تاریخچه کهکشان ما بوده است. دانشمندان بر این باورند که این مساله، کهکشان راه شیری را به کهکشانی غیرمعمول تبدیل کرده است زیرا «بسیاری از کهکشان‌های مارپیچی با این جرم، دوران اولیه بسیار آرام‌تری داشته‌اند».

دکتر اسکیاوان می‌گوید: «همچنان که خانه کیهانی ما، کهکشان راه شیری برای ما خیلی خاص است اما وجود این کهکشان باستانی مدفون شده در دل آن، کهکشان ما را حتی خاص‌تر نیز کرده است.» این مطالعه جدید در مجله The Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است. 

گزارش تکمیلی از Press Association

© The Independent

بیشتر از زندگی