رئیس جمهوری آرژانتین، ارائه لایحه قانونی کردن سقط جنین

این لایحه در صورت تصویب، نقطه عطفی در حقوق زنان آرژانتین خواهد بود

آلبرتو فرناندز،‌ رئیس جمهوری آرژانتین، از حامیان سقط جنین است ـ ESTEBAN COLLAZO / Argentina's Presidency Press Office / AFP

رئیس جمهوری آرژانتین لایحه‌ای را معرفی کرد که سقط جنین را قانونی خواهد کرد؛ اقدامی که به گفته کنشگران مدنی، این کشور را به کرانه «دستاوردی بزرگ» برای حقوق زنان قرار خواهد داد.

آلبرتو فرناندز، که در دسامبر سال گذشته به عنوان رئیس جمهوری کشور سوگند یاد کرد، پیش‌نویس لایحه سقط جنین را به مجلس ارائه کرده است که قوانین شدیدا سخت‌گیرانه و محدودکننده کشور را درباره پایان دادن به آبستنی لغو خواهد کرد.

سقط جنین در این کشور امریکای لاتین تنها در مواردی مجاز است که آبستنی به علت تجاوز رخ داده باشد یا برای سلامت یا جان مادر خطر داشته باشد. اما به گفته کنشگران مدنی، حتی این قوانین نیز به گونه‌ای یکدست اعمال نمی‌شود و در بسیاری موارد، امکان سقط جنین برای زنانی که از نظر قانون حائز شرایط هستند، در دسترس نیست.

آقای فرناندز که طرفدار حق سقط جنین است، اظهار داشته است که قانون جدید در نهایت باعث حفظ جان افراد خواهد شد، چرا که حدود ۴۰ هزار زن پس از آن که روند سقط جنین غیرقانونی آنها دچار مشکل شده است، مجبور شده‌اند به بیمارستان بروند. سقط جنین ناایمن و زیرزمینی دلیل اصلی مرگ و میر مادران در آرژانتین است.

شنا کاوالو، از اتحادیه بین‌المللی سلامت زنان، گفت: «کنشگران جسور فمینیست دهه‌ها مبارزه کرده‌اند تا حق سقط جنین ایمن را برای زنان فراهم آورند. ما امروز قدردان کارهای آنها هستیم که این کشور را به نقطه‌عطفی برای حقوق زنان رسانده‌اند. زمان زیادی بود که حقوق زنان نقض می‌شد و جان آنان از دست می‌رفت، چرا که محدودیت‌هایی سخت و سنگدلانه بر سر راه سقط جنین قرار داشت. ما از قانون‌گذاران آرژانتینی می‌خواهیم تا حرف مردم را بشنوند و با تصویب این لایحه و قانونی کردن سقط جنین، حقوق زنان را پاس دارند.»

سقط جنین همواره موضوعی به شدت تفرقه‌افکن در این کشور ۴۵ میلیونی اکثرا مسیحی کاتولیک رومی بوده است و پیش‌تر در سال ۲۰۱۸، لایحه‌ای که برای قانونی کردن سقط جنین رای تایید مجلس نمایندگان را گرفت، در مجلس سنا با تفاوتی اندک، با مخالف سناتورهای آرژانتین مواجه شد. اما قانونی کردن سقط جنین اکنون حمایت رئیس جمهوری کشور را هم با خود دارد.

پیش‌تر در سال ۲۰۱۸، صدها هزار تن از کنشگران مدنی حامی حق سقط جنین،  شال سبز را به عنوان نماد این جنبش دیرینه برای به رسمیت شناختن حق زنان در پایان دادن به آبستنی به کار گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم کاوالو که موسسه او در تقریبا دو دهه گذشته به  فعالیت در حمایت از جنبش‌های خواستار قانونی کردن سقط جنین در آرژانتین  مشغول بوده است، اضافه کرد: «سال ۲۰۱۸ باعث تغییر فضای سیاسی و اجتماعی در زمینه حق سقط جنین شد.»

اگر این لایحه (که به علت شیوع ویروس کرونا رسیدگی به آن به تعویق افتاده است) تصویب شود، آرژانتین اولین کشور بزرگ امریکای لاتین خواهد شد که سقط جنین را قانونی می‌کند.

در فوریه سال گذشته، هنگامی که مقامات در آرژانتین به دختری ۱۱ ساله که توسط متجاوزی مسن باردار شده بود اجازه سقط جنین ندادند، در حالی که بر اساس قانون کشور او حائز شرایط سقط جنین بود، خشم عمومی نسبت به قوانین سقط جنین بالا گرفت.

این دختر نوجوان که مورد تجاوز شریک عاطفی ۶۵ ساله مادربزرگ خود قرار گرفته بود، از طریق سزارین مجبور به وضع حمل شد، ولی کودک او در روز بین‌المللی زنان در سال گذشته از دنیا رفت.

آقای فرناندز در اولین سخنرانی سالانه خود در مجلس وعده داد که لایحه‌ای را ارائه کند که سقط جنین را قانونی خواهد کرد. آقای رئیس جمهوری استدلال کرد که قوانین فعلی «زنان بسیاری را، که معمولا به منابع محدودی دسترسی دارند، مجبور می‌کند که در نهایت در خفا به سقط جنین روی آورند که سلامت، و گاه جان آنان را به مخاطره می‌اندازد.»

او گفت: «سقط جنین رخ می‌دهد. این یک واقعیت است. دولت باید از شهروندان خود به طور عام، و از زنان به طور خاص، محافظت کند. و در قرن بیست و یکم هر جامعه‌ای باید به انتخاب‌های فردی اعضای خود احترام گذارد و به آنها اجازه دهد آزادانه درباره بدن خود تصمیم بگیرند.»

ماریلا بلسکی، دبیر اجرایی سازمان عفو بین‌الملل در آرژانتین، گفت «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر» جنبش زنان باعث رقم خوردن این «لحظه تاریخی» شده است.

او گفت: «امروز سقط جنین موضوعی مرکزی در امور سیاسی کشور است. رئیس جمهوری به وعده خود عمل کرده است و پیش‌نویس لایحه‌ای را برای قانونی کردن سقط جنین در آرژانتین ارائه کرده است. اکنون بر عهده مجلس است که به وظیفه خود عمل کند و این فرصت را برای به رسمیت شناختن حقوق زنان و دختران و تمام کسانی که ممکن است باردار شوند، از دست ندهد تا همه بتواننند آزادانه درباره بدن خود تصمیم بگیرند.»

او افزود: «بعد از سال‌ها مقاومت و تلاش برای رسیدن به این لحظه، باید دسترسی به سقط جنین قانونی در آرژانتین را برای همه بدون هیچ تاخیر بیشتری تضمین کنیم. وقت آن رسیده است که با دهه‌ها نقض حقوق جنسی و باروری خداحافظی کنیم. قانونی کردن سقط جنین از حقوق اساسی بشر، و گامی ضروری است که بتوانیم یک بار و برای همیشه به جامعه‌ای برابرتر تبدیل شویم.»

© The Independent

بیشتر از جهان