فرمانده سپاه قدس در عراق چه می‌کرد؟

وزارت خارجه ایران، سفر اسماعیل قاآنی به بغداد را «گمانه زنی» رسانه‌ای خواند

دیدار علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب با اسماعیل قاآنی،  فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران - عکس از وبسایت فرارو

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد.

یک منبع نزدیک به دولت عراق که نخواست نامش برده شود به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران چهارشنبه گذشته با دعوت رسمی نخست‌وزیر عراق به بغداد سفر کرده و با او دیدار کرده است.

تاکنون جزئیات بیشتری از دیدار الکاظمی و قاآنی منتشر نشده است. مقامات عراق و ایران نیز جزئیات پیرامون این دیدار دو جانبه را اعلام نکرده اند.

خبرگزاری آسوشییتد پرس اما در تحلیلی نوشت: «در حالی که دو ماه به آغاز کار دولت بایدن باقی مانده است، ژنرال ایرانی، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، این هفته در دیدار با گروه‌های شبه‌نظامی و سیاستمداران شیعه‌مذهب عراقی مورد حمایت ایران، در خواست تهران را تحویل آنها داده است. این خبر به نقل از دو سیاستمدار ارشد شیعه عراقی است که در آن جلسه در بغداد شرکت داشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر این گزارش، پیام ایران این بود: «عقب بایستید و از فراهم کردن فرصت برای ترامپ برای آغاز درگیری خودداری کنید.»

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در گفتگویی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در پاسخ به سئوالی در باره سفر قاآنی به عراق گفت: «برخی از این گمانه زنی های رسانه ای در این دوران فقر و فقدان خبر تبدیل به خبرسازی شده است؛ جمهوری اسلامی ایران در رابطه عراق با امنیت ملی خود به هیچ وجه من الوجوه، هیچگاه و در هیچ برهه‌ ای  اهل مصالحه با کسی نبوده.»

آقای خطیب‌زاده افزود: « برای ما اساساً مهم نیست چه کسی در کاخ سفید امروز هست یا فردا خواهد بود برای ما منافع مسلم این ملت، منافع مسلم جمهوری اسلامی ایران و امنیت ملی مهم است و این امنیت و منافع هر گاه، در هر نقطه و توسط هر کسی مخدوش شود یا مورد تعرض قرار گیرد پاسخی کوبنده خواهد گرفت، در هر نقطه‌ ای و در هر زمانی.»

 او در پایان گفت که «این موضوعات بیشتر گمانه زنی هایی است که انجام می‌ شود و طبیعی است که تایید نمی شود.»

همزمان، به گفته مقامات عراقی، ایران به متحدانش در سراسر خاورمیانه دستور داده است که در حالت آماده‌باش باشند و از ایجاد تنش با ایالات متحده در هفته‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ خودداری کنند، تا آمریکا بهانه‌ای برای واکنش نظامی پیدا نکند.

این درخواست که هفته گذشته توسط یک ژنرال ارشد ایرانی به متحدان ایران در بغداد تحویل داده شده است، نشان‌دهنده اضطراب فزاینده منطقه‌ای از رفتار غیر قابل پیش‌بینی رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ و نااطمینانی از وضعیت آشفته تا زمان انتقال قدرت به  رئیس جمهوری منتخب، جو بایدن، طی دو ماه آینده است.

متحدان ایران از شکست انتخاباتی ترامپ استقبال کرده‌اند. تحت ریاست دونالد ترامپ، تنش‌ها با ایران افزایش یافت و در ابتدای سال ایالات متحده با یک حمله هوایی که قاسم سلیمانی، ژنرال ارشد ایرانی، را در فرودگاه بغداد کشت، اوج گرفت. ایران در واکنش به این حمله مهلک، یک حمله موشکی به پایگاهی آمریکایی در عراق انجام داد که منجر به زخمی شدن ده‌ها نفر شد.

خودداری آقای ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات، نگرانی‌های فزاینده‌ای را درباره رفتار او در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش  به وجود آورده است. یکی از این نگرانی‌ها، حمله احتمالی او به دشمنان خارجی آمریکا است. پنجشنبه گذشته، یک مشاور عالی رهبر ایران در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس هشدار داد که هرگونه حمله آمریکا به ایران به «یک جنگ تمام‌عیار» تبدیل خواهد شد.

حسین دهقان، از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در دولت رئیس جمهوری حسن روحانی، عهده‌دار وزارت دفاع بوده است گفت: «ما از جنگ استقبال نمی‌کنیم. ما در پی آغاز جنگ نیستیم.»

عراق که میدان اصلی رقابت بین ایالات متحده و ایران بوده است، به عنوان صحنه بالقوه درگیری تلقی می‌شود.

روز شنبه فرماندهی مرکزی نیروهای ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که بمب‌افکن‌های بی-۵۲ را در منطقه خلیج فارس مستقر کرده است. سنتکام گفت این استقرار «در فرصتی کوتاه» انجام شده و هدف از آن «بازداری از تهاجم و اطمینان‌بخشی به شرکا و متحدان آمریکا» است.

گرچه مقام‌های آمریکا به تهدید مشخصی که بمب‌افکن‌های سنگین بی-۵۲ قرار است با آن مقابله کنند اشاره‌ای نکرده، ولی رسانه‌های خبری همگی این اقدام را هشداری آشکار به ایران تلقی کرده‌اند.

بیشتر از