ستاره جوان اتریشی، استاد کهنه کار صرب را به زانو در آورد

دومینیک تیم در رقابت نفسگیر نیمه‌نهایی مسابقات ای‌تی‌پی نواک جوکوویچ را شکست داد

دومینیک تیم پس از پیروزی بر نواک جوکوویچ - GLYN KIRK / AFP

دومنیک تیم روز شنبه در مسابقات ای‌تی‌پی فینال در لندن نواک جوکوویچ را ۷-۵، ۶-۷(۱۰)،۷-۶(۵) شکست داد و برای دومین سال پیاپی به بازی نهایی این مسابقه پایان فصل رسید.

در بیشتر طول ست محتاطانه اول اتفاق خاصی نیفتاد و هر دو بازیکن سرویس‌ها‌شان را حفظ کردند. مخصوصاً تیم با خونسردی با حفظ سرویس به دو تساوی ۲-۲ و ۴-۴ رسید و در زمین اوتو آرنا فقط امتیازهای دیوس در گیمی که سرویس در اختیار حریف اتریشی بود، قدری به موقعیت خطرناک در بازی شباهت داشت.

اما جوکوویچ ناگهان با امتیاز پایانی ۵-۵ روبه‌رو شد و تیم دوباره با خونسردی همان بار اول او را سرویس او را بریک کرد. قهرمان مسابقات آزاد آمریکا پس از این شکست مقتدرانه سرویس گرفت و ست اول را پس از ۵۳ دقیقه بازی با نتیجه ۷-۵ برد.

جوکوویچ با دراختیار داشتن سرویس و بردن در گیم نخست واکنش نشان داد، اما موانع پیش روی تنیس‌باز شماره یک جهان بیش از این‌ها بود و مجبور شد به امتیاز پایانی ۲-۲ رضایت دهد و برنده این گیم باشد. تیم به راحتی سرویس گیم می‌گرفت و بی‌نقص بازی می‌کرد تا آن که برای اولین بار در مسابقه مجبور شد با نتیجه نزدیک ۳-۴ خطر از دست دادن امتیاز پایانی را دفع کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه حریف اتریشی همچنان دست بالا را داشت، اما جوکوویچ بار دیگر بدون دادن هیچ امتیازی گیم را برد و اجازه نداد فشار از حریف برداشته شود.

حریف صرب همچنان مقتدرانه سرویس را حفظ کرد، اما در نهایت تیم با گرفتن سرویس توانست در آن ست دوام بیاورد. سرویس آن گیم برای قهرمان ای‌تی‌پی فینال پارسال ضربه‌ای حیاتی و حساس بود و به سرعت با امتیاز ۱۵-۴۰ مغلوب شد. اما تیم توانست هردو امتیاز آخر را بگیرد و با کشاندن بازی به تساوی‌شکنی خود را نجات داد.

تیم تساوی‌شکنی را خوب شروع کرد و ۲-۰ از حریف پیش افتاد. اما جوکوویچ ناگهان مینی‌بریک حریف اتریشی را خنثی کرد و به راحتی چهار امتیاز پشت سر هم گرفت. البته تیم نیز به نوبه خود تلاش کرد و در نهایت نتیجه ۴-۴ شد. بازیکن اتریشی با ادامه همان روند امتیاز پایانی را گرفت، اما در ادامه تساوی‌شکنی جوکوویچ باز جلو و عقب افتاد.

با گذشتن زمان این ست از مرز یک ساعت، بازیکن شماره سه جهان برای دومین بار امتیاز نهایی را گرفت، اما باز نتوانست نتیجه را به نفع خود برگرداند و چند لحظه بعد، جوکوویچ با از دست دادن آخرین امتیاز سرخورده شد. اما بازیکن صرب با گرفتن سومین و چهارمین امتیاز پایانی با نتیجه ۱۲-۱۰ برنده شد و این بازی نیمه‌نهایی به ست سرنوشت‌ساز بعدی رسید.

پس از بازی جانانه هردو بازیکن در پایان ست دوم، در ست سوم هریک کوشیدند تا جایی که می‌توانند در برابر سرویس گیم‌های حریف مقاومت کنند. بدین ترتیب، بازیکنان سرویس‌های این ست را یکی پس از دیگری زدند تا به نتیجه ۶-۵ رسیدند و جوکوویچ، قهرمان پنج دوره مسابقات ای‌تی‌پی فینال، ناچار شد سرویس را دست خود نگه دارد تا مسابقه همچنان ادامه یابد. «نوله» بالاخره موفق به این کار شد و بازی را به تساوی‌شکنی کشاند تا سرنوشت این دیدار نیمه‌نهایی تعیین شود.

جوکوویچ که پارسال در رقابت‌های دوره‌ای در همین ورزشگاه اوتو آرنا از تیم شکست خورده بود، با تکیه بر تجربه زیادش، سه امتیاز اول گیم اول را گرفت. اما حریف اتریشی به هر زحمتی که بود، در نهایت با امتیاز ۶-۴ او را شکست داد.

جوکوویچ بارها در ست دوم امتیاز پایانی را به دست آورده بود و این بار نیز موفق به این کار شد. اما مرد شماره یک تنیس جهان کمی دیرتر به نتیجه محتوم رسید. تیم در نهایت تساوی‌شکنی را با نتیجه ۷-۵ برد و برنده این بازی شد. بدین ترتیب راه جوکوویچ را در رسیدن به ششمین مقام قهرمانی ای‌تی‌پی فینال و شکستن حد نصاب در این زمینه سد کرد. تیم برای دومین سال پی‌در‌پی به مسابقه نهایی رقابت‌های پایان فصل راه یافت.

پس از مبارزه‌ با جوکوویچ که کمی کمتر از سه ساعت طول کشید، تیم (که در بازی نهایی فصل قبل به استفانوس تسیتسیپاس باخته بود) روز یکشنبه در برابر برنده رقابت نیمه‌نهایی رافائل نادال و دنیل مدودف بازی خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از ورزش