کرونا مدارس و دانشگاه‌های افغانستان را به تعطیلی کشاند

موج دوم کرونا نگرانی از افزایش قربانی‌های این ویروس را بیشتر کرده است

دانش‌آموزان با پوشش ماسک بر صورتشان در حال امتحان دادن در مدرسه‌ای در هرات - Hoshang HASHIMI / AFP

پیش‌ازظهر روز یکشنبه، وزرای وزارتخانه‌های معارف (آموزش و پرورش) و تحصیلات عالی (علوم و فناوری) در یک نشست خبری مشترک از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تا پایان اسفندماه سال جاری خبر دادند.

عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی در این نشست خبری گفت که گسترش موج دوم ویروس کرونا و همزمانی آن با سردتر شدن هوا در مناطق سردسیر افغانستان باعث شد تا این نهاد تصمیم بگیرد دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تعطیلی شوند.

بصیر تاکید کرد که هیچ گونه امتحانی در حال حاضر از دانشجویان گرفته نخواهد شد و امتحان برای ورود به سال بعدی تحصیلی، در آغاز سال ۱۴۰۰ از دانشجویان گرفته خواهد شد. همزمان با این تصمیم، رنگینه حمید، سرپرست وزارت معارف (آموزش و پرورش) افغانستان هم در این نشست خبری گفت که مدارس افغانستان نیز در سه بخش تعطیلی می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کلاس اول تا ششم از اول ماه آذر تعطیل‌ هستند. کلاس ششم تا دهم، از دهم آذر ماه تعطیل خواهند شد و کلاس‌های یازدهم و دوازدهم نیز از تاریخ ۱۵ آذر ماه تعطیل می‌شوند. سرپرست وزارت معارف همچنان گفت که هیچ گونه امتحانی برای رفتن به سال بالاتر در حال حاضر برگزار نمی‌شود و تمامی امتحانات در آغاز سال ۱۴۰۰ از دانش‌آموزان گرفته خواهد شد. هرچند خانم رنگیه حمیدی دلیل اصلی تعطیل شدن مدارس را سرد شدن پیش از موقع هوا در افغانستان عنوان کرد اما تاثیرات شیوع موج دوم کرونا نیز دلیل این تعطیلی بوده است.

تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس در حالی صورت می‌گیرد که اواسط هفته گذشته سرپرست وزارت بهداشت افغانستان از افزایش پنج برابری مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و همچنان افزایش ۲۹ درصدی افراد تست مثبت این ویروس در افغانستان خبر داد. احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت بهداشت افغانستان در یک نشست خبری گفت که موج دوم ویروس کرونا در افغانستان در حال گسترش یافتن است و شهروندان افغانستان باید دوباره تدابیر لازم برای مهار گسترش ویروس انجام دهند. عثمانی از مردم خواست که در فضای آزاد و اماکن سرپوشیده و پر تجمع حتما از ماسک استفاده کنند. وی همچنین به شاغلان در ادارات دولتی توصیه کرد در محل کار حتما ماسک بزنند.

عثمانی تاکید کرد که دستور بسته شدن تالارهای مجالس نیز از ابتدای آذرماه صادر شده است و افرادی که به بیماری‌های تنفسی، قلبی، قند یا سرطان‌ دچار هستند نباید در هیچ محل پرتجمعی حضور داشته باشند.

همه اینها در حالی است که واکنش مردم افغانستان در قبال این توصیه‌ها کاملا متفاوت بوده است. پس از انتشار توصیه‌های وزارت بهداشت، هیچ گونه تغییری در رویکرد مردم به وجود نیامده است. حتی در دفاتر دولتی که استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی الزامی شده، کمتر کسی به این توصیه‌ها توجه کرده است و تالارهای مجالس نیز هنوز در کابل و دیگر مناطق بسته نشده‌اند.

مردم بر این باور هستند که موج اول ویروس کمترین تلفات را به افغان‌ها وارد کرده است. آنها حالا بدون هیچ گونه هراسی با هم جمع می‌شوند و بازارها همچنان پرازدحام است. باور و اعتقاد مردم افغانستان به این مسئله که کرونا نتوانسته آنان را قربانی کند به حدی رسیده است که برخی اصولا وجود ویروسی به نام کرونا را انکار می‌کنند. این در حالی است که روزانه صدها پیام مبنی بر مرگ پدران و مادران و افراد مسن، در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که اکثر آنها در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر از