تاکید سران گروه ۲۰ بر مقابله با عواقب بحران کرونا

نشست‌های این اجلاس روز یک‌شنبه، دوم آذرماه، ادامه می‌یابد

FAYEZ NURELDINE / AFP

به دنبال یک سال پرکار و برگزاری جلسات متعدد برای بحث درباره موضوعات مختلف از جمله بهداشت و مبارزه با ویروس کرونا، انرژی، تغییرات آب و هوایی، اقتصاد دیجیتال و محافظت از بازارهای کار در مقابل پیامدهای قرنطینه‌ها، اینک ریاض، پایتخت عربستان، شاهد شروع پانزدهمین نشست اجلاس گروه ۲۰ با حضور مجازی رهبران و نمایندگان کشورهای عضو این گروه است.

پادشاه عربستان سعودی، ملک سلمان بن عبدالعزیز، در سخنان افتتاحیه خود گفت: «باعث تأسف است که به دلیل شرایط استثنایی که امسال همه با آن روبه‌رو هستیم، نمی‌توانیم حضوری میزبان شما در ریاض باشیم.»

وی به چالش‌های جهان در شرایط استثنایی کنونی ناشی از بحران کرونا اشاره کرد، اما تأکید ورزید که کشورش و گروه ۲۰ «به اقدامات استثنایی برای مقابله با مشکلات امسال با هدف حمایت از اقتصاد جهان، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و افرادی که در معرض خطر از دست دادن شغل خود بوده‌اند، و نیز حمایت از کشورهای در حال توسعه از طریق ابتکار عمل اجرا شده برای تعلیق پرداخت‌ها» که توسط اجلاس در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا آغاز شد، ادامه خواهد داد.

ملک سلمان بر اهمیت سرعت بخشیدن در بهبود عواقب ناشی از بحران کرونا تأکید کرد و افزود: «این وظیفه ما است که امسال به رغم چالش‌های پیش رو، حس امیدواری را در دل مردم خود بدمیم، تلاش‌های خود را بر بهبودی اقتصادی متمرکز کنیم،‌ و برای بهره‌برداری از فرصت‌های قرن بیست و یکم برای همگان تلاش کنیم.»

ملک سلمان اضافه کرد: «وظیفه ما است که در آینده نزدیک، آن نقاط ضعفی را که باعث شیوع همه‌گیری و صدمات آن به جوامع ما شده است، برطرف کنیم.» وی همچنین بر اهمیت تلاش برای غلبه بر بحران و نیز «ایجاد شرایط دسترسی فوری به واکسن به طور برابر و عادلانه بین مردم جهان» تاکید کرد. او همچنین بر اهمیت «حمایت از اقتصاد جهانی که امسال بسیار آسیب دیده است، برای ایجاد سازوکاری جهت محافظت از جریان تجارت بین‌المللی تحت هر شرایط و نیز همکاری و هماهنگی با کشورهای در حال توسعه برای ایجاد یک پیشرفت قدرتمند و همه‌جانبه» تاکید کرد.

پادشاه اردن، ملک عبدالله دوم، نیز رهبران گروه ۲۰ را به «بازتنظیم جهانی‌سازی» برای توسعه سازوکارهای همکاری و ادغام بین‌المللی فرا خواند. وی همچنین بر لزوم «تلاش برای محافظت از پناهجویان و خانواده‌های زیر خط فقر از عواقب ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا» تأکید ورزید.

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، نیز اظهار داشت که اجلاس ریاض «یک دستاورد مهم است که نشان از عزم گروه ۲۰ برای مقابله با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا و پیامدهای آن بر زندگی ما دارد.» وی افزود: «این اجلاس منعکس‌کننده تعهد ما برای خاتمه سریع بحران و یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات اساسی پیش روی بشریت، از تغییرات اقلیمی گرفته تا نابرابری رو به گسترش است.»

ژايیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، نیز بر«بی‌سابقه» بودن چالش‌های کنونی جهان تاکید کرد، و خواستار هماهنگی بی‌سابقه بین‌المللی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، نیز در پیام خود به نشست گروه ۲۰ تأکید کرد که رهبران کشورهای عضو این گروه باید همه تلاش خود را برای کاهش آسیب‌ها و پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا به‌کار گیرند. او گفت: «جهان اینک با دشوارترین چالش خود در طی ‌ده‌ها سال گذشته روبه‌رو است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در سخنانش خطاب به رهبران گروه ۲۰ اظهار داشت که کشورش «آماده است واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» را به هر کشوری که به آن نیاز داشته باشد، عرضه کند.» او خاطرنشان کرد که مسکو همچنین تولید دو واکسن دیگر را در دست اجرا دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز در سخنرانی خود اظهار داشت كه جهان، به ویژه كشورهای پیشرفته، در آزمون همبستگی برای مقابله با بیماری همه‌گیر كرونا نمره خوبی نگرفته‌ است. وی افزود که ترکیه طرفدار سهم عادلانه در رشد جهانی در چارچوب قوانین سازمان جهانی تجارت است، اما همزمان خواستار اصلاح این سازمان است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در مصاحبه‌ای با تلویزیون العربیه، پروژه احداث شهر نیوم در عربستان سعودی را به عنوان نمادی از «آینده‌ای سبزتر» برای جهان تحسین کرد، و تأکید کرد که دوست دارد از آن شهر دیدن کند.

نشست‌های این اجلاس روز یک‌شنبه، دوم آذرماه، ادامه می‌یابد.