نظریه بی‌نقص هنرپیشه هالیوود درباره نپذیرفتن شکست توسط ترامپ

نورتون هشدار می‌دهد که اقدامات ترامپ بلوفی بیش نیست

Theo Wargo/Getty Images for Film at Lincoln Center/AFP

ادوارد نورتون با ارائه یک نظریه «بی‌نقص» درباره چرایی نپذیرفتن شکست در انتخابات ریاست جمهوری توسط دونالد ترامپ موجب تحسین ناظران شده‌ است.

این بازیگر اعتراف می‌کند که «صاحب‌نظر سیاسی نیست»، اما می‌گوید که از پدرش که قبلاً دادستان فدرال بوده است، و نیز از تجربه بازی پوکر با «بازیکنان جدی»، «چیزهای زیادی آموخته است.»

نورتون با تکرار برخی از نظریه‌های مطرح شده در این خصوص می‌نویسد: «من فکر نمی‌کنم ترامپ در تلاش است که پایگاه رای خود را خوشحال کند، یا زمینه‌ را برای راه‌اندازی شبکه رسانه‌ای خود فراهم کند، یا عاشق هرج و مرج است.»

«اصل داستان این است که او می‌داند که در معرض خطر پیگرد قضایی است. و این به همه رفتارهای او شکل می‌دهد.»

خروج قریب‌الوقوع ترامپ از کاخ سفید به معنای افزایش آسیب‌پذیری او در برابر خطر پیگرد قضایی است. این اواخر، صحبت‌های زیادی مطرح شده است که پرونده‌های مختلفی علیه ترامپ در جریان است که با خروج او از مسند قدرت، می‌تواند برای او مشکل‌ساز شود.

نورتون اضافه می‌کند: «آنچه داریم می‌بینیم از این قرار است: ۱) خرید زمان برای سرپوش گذاشتن و سرکوب شواهد با تاخیر تاکتیکی انتقال قدرت، ۲) و مهمتر از همه، ایجاد هرج و مرج و اضطراب درباره انتقال صلح‌آمیز قدرت و ایجاد ترس از آسیب غیرقابل‌جبران به نظام سیاسی که او را قادر سازد به سبک نیکسون معامله منعقد کند و در ازای پذیرش شکست، یک عفونامه‌ برای خود بگیرد.»

ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری سابق، در سال ۱۹۷۴ پس از استعفا به دنبال رسوایی واترگیت، توسط جرالد فورد مورد عفو قرار گرفت.

نورتون هشدار می‌دهد که اقدامات ترامپ بلوفی بیش نیست و او «کارتی در دست ندارد.» وی از دیگران خواست كه اجازه ندهند که رئیس جمهوری «با تهدید دموکراسی، امریکا را مجبور به چنان معامله‌ای با او کند.»

«این بازی او است. اما دست او آشغال است. بلوف او را رو کنید.»

«در توضیح رفتار او این را هم می‌توان در نظر گرفت که او یک نق‌نقوی بددهن و لجباز و كینه‌توز بی‌رگ است که انگشت میانی دست كوچک خود را به مردم آمریکا نشان می‌دهد، فقط از سر بغض؛ بدون آن که برایش اهمیتی داشته باشد که مردم زیردست او مرده‌اند یا دارند می‌میرند.»

وی گفت: «اما حمله تحقیرآمیز و خیانت‌آمیز او به نظم سیاسی ما ربطی به جاه‌طلبی او برای ۲۰۲۴ ندارد. هدفش نیز پول به جیب زدن نیست. هدف او استفاده از هرج و مرج و تهدید نظام سیاسی ما به عنوان اهرم چانه‌زنی است برای دست ‌و پا کردن یک راه امن برای خروج از مهلکه. او دارد بلوف می‌زند. باورش نکنید.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بازیگر تحلیل خود را با ابراز اطمینان از ثبات نهادهای آمریکایی و اصول بنیادی آن پایان داد.

وی افزود: «او با بدنامی و بی‌آبرویی در حال خروج از صحنه است. اما اگر ما با او معامله کنیم، آنگاه خود را در معرض خطر بازگشت او قرار خواهیم داد. نباید کوتاه بیاییم و ضعف نشان دهیم.»

جو بایدن با ۳۰۶ رأی در کالج انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ پیروز شده است و اکنون رئیس جمهوری منتخب است.

© The Independent

بیشتر از فیلم