گفت‌و‌گوی مایک پمپئو و ولیعهد ابوظبی درباره مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران

دو طرف درباره پیشرفت‌های اخیر در اجرای توافق ابراهیم برای عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل گفت‌وگو کردند

سفر مایک پمپئو به امارات متحده عربی- ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰- PATRICK SEMANSKY / POOL / AFP

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز شنبه در امارات متحده عربی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی دیدار و درباره مسائل مهم دوجانبه و منطقه‌ای، از جمله ایران، گفت‌وگو کرد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر نوشت، دو طرف درباره پیشرفت‌های اخیر در اجرای توافق ابراهیم برای عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل گفت‌وگو کردند.

نگرانی‌های مشترک، از جمله همکاری‌های امنیتی و مقابله با نفوذ بدخواهانه ایران در خاورمیانه و همچنین تحرکات چین در همین زمینه در منطقه، دیگر محورهای گفت‌وگو امروز پمپئو و شیخ محمد بن زاید آل نهیان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو طرف بر لزوم دستیابی به یک راه حل سیاسی جهت پایان دادن به جنگ یمن و برقراری صلح و ثبات و کمک به مردم آن کشور تاکید، و از اعلام توافق آتش بس در لیبی در ۲۳ اکتبر استقبال کردند.

گفت‎و‌گوی مایک پمپئو و ولیعهد ابوظبی درباره مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران

وزیر خارجه آمریکا در توییتی از این دیدار ابراز خرسندی کرد و نوشت، روابط آمریکا و امارات متحده عربی از نظر عمق و وسعت در حال رشد است و ثبات بیشتری برای منطقه به ارمغان خواهد آورد.

امارات متحده عربی مانند بیشتر کشورهای منطقه، به ویژه کشورهای عربی، از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و خواهان رفع این نگرانی‌ها هستند.

این نگرانی‌‌ها موجب نزدیکی برخی کشورهای عرب منطقه، مانند امارات و بحرین، به اسرائیل شده است؛ به طوری که آنها در ماه سپتامبر و با میانجیگری آمریکا برای عادی‌سازی روابط توافق کردند.