ششمین جشنواره «گل ‌زعفران» در هرات برگزار شد

یک کیلو زعفران خالص در بازارهای هرات به بالاترین قیمت به چهل ‌هزار افغانی به فروش می‌رسد

مزرعه زعفران در حومه هرات-- HOSHANG HASHIMI / AFP

امسال، مسئولان اداره کل کشاورزی، آبیاری و مالداری هرات، ششمین جشنواره گل زعفران را با همکاری اتحادیه ملی زعفران‌ افغانستان در این استان برگزار کردند و آن را مراسمی برای تشویق و ارج‌گذاری به زحمات زعفران‌کاران و فراهم ساختن فرصت‌ها برای کشاورزان این استان خواندند.  

در این جشنواره، کشاورزان زعفران‌ و شرکت‌هایی که در تولید و صادرات این گیاه فعالیت دارند، محصولات زعفران خود را در قالب چهل غرفه برای دو روز در صحن اداره کشاورزی استان هرات به نمایش گذاشتند.

مسئولان اداره کل کشاورزی، آبیاری و مالداری هرات در پیوند با برگزاری این جشنواره می‌گویند: «هدف از برگزاری این جشن در استان هرات، معرفی تولیدات زراعتی و مالداری برای تاجران ملی و بین‌المللی، ایجاد فرصت‌ها برای کشاورزان به منظور معرفی محصولات‌شان، و نیز به ‌دست ‌آوردن بازارهای خارجی برای فروش محصولات زراعتی است.»

بشیراحمد احمدی، بازرس اداره کل کشاورزی، آبیاری، و مالداری هرات گفت: «هرات به عنوان مرکز زعفران افغانستان توانسته است این گیاه را نه تنها به عنوان کشت بدیل، بلکه به عنوان گیاه استراتژیک اقتصادی و اشتغال‌زا معرفی کند. در حال حاضر هرات ۹۰ درصد زعفران کشور را تولید می‌کند که شامل بیش‌ از ۲۰ تُن تولید زعفران است.»

آقای احمدی می‌گوید: «در استان هرات در راستای روند تولید و آماده‌سازی زعفران، ۴۲ انجمن و بیش از ۵۳ شرکت فعالیت دارند. در حدود بیست ‌هزار خانواده در این استان مشغول کار در بخش زعفران هستند و در حال حاضر، هشت‌هزار هکتار زمین در هرات زیر کشت زعفران است.»

مسئول اتحادیه زعفران‌کاران افغانستان از برگزاری این ‌گونه نمایشگاه‌ها ابراز خرسندی کرد و گفت:«از رشد زعفران در سطح کشور و جذب کشاورزان برای کشت و تولید این گیاه ارزشمند و بین‌المللی بسیار خرسندم و همکاری مسئولان محلی و نهادهای ذی‌ربط را در قسمت کنترل و نظارت بر واردات زعفران کشور خواهانم.»

آقای رشیدی افزود: «در حال حاضر یک کیلو زعفران خالص در بازارهای هرات به بالاترین قیمت به چهل ‌هزار افغانی، و در پایین‌ترین قیمت به سی‌ هزار افغانی به فروش می‌رسد.»

در این نمایشگاه شماری از زعفران‌کاران استان هرات نیز شرکت کردند و گل‌های زعفران‌شان را به نمایش گذاشتند. آنان نیز از افزایش تولید این محصول در استان هرات خرسندند.

امرالله که از زعفران‌کاران هرات است، می‌گوید: «امسال محصولات زعفران ما نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است و باعث تشویق ما نیز شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیدشاه صمدی، زعفران‌فروش در کابل، می‌گوید: «درست است که کشت و تولید زعفران کشور ما در این اواخر بیشتر شده است و دلیل آن‌ هم کیفیت بالای این محصول است. من در فروشگاهم انواع زعفران دارم، اما خرید و فروش عمده من زعفران کشور خود ماست، چون زعفران افغانستان هم اصلی است و هم کیفیت بالایی دارد. در همین فروشگاه کوچکی که دارم، حتی بعضی اوقات خارجی‌ها برای خرید زعفران افغانی می‌آیند و به کشورهاشان تحفه می‌برند. حکومت باید زعفران‌کاران ما را بیشتر تشویق کند تا باعت دل‌گرمی بیشتر آنان شود و تلاش‌های خود را افزایش دهند.»

حنیف عبدالله، از ساکنان کابل، نیز زعفران افغانستان را بهترین زعفران دنیا می‌خواند و می‌گوید: «همین زحمات شبانه‌روزی زعفران‌کاران ما، چه زن و چه مرد، بود که کشت این نبات بیشتر شد و توانست در بازارهای جهانی نیز مقام نخست را به دست آورد. هر سال خبر می‌شنویم که کشت و تولید زعفران کشور ما افزایش می‌یابد و مقام‌ نخست‌ خود را نیز به دلیل کیفیت بالایی که دارد، در بازارهای جهانی حفظ می‌کند. خیلی‌ خوشحال کننده است. از مردم خود می‌خواهم که اگر تاکنون از زعفران وطنی استفاده نکرده‌اند، باید استفاده کنند و کیفیت و مزه‌ آن‌ را یک ‌بار بچشند.»

در سال‌های اخیر کشت و تولید زعفران در افغانستان افزایش یافته است. زعفران افغانستان توانسته‌ است نظر به کیفیت بالای آن، در بازارهای جهانی مقام نخست را به دست آورد و  آن جایگاه را حفظ کند. تولیدکنندگان این گیاه نیز می‌کوشند تا زعفران بیشتر تولید کنند و به بازارهای داخلی و خارجی بفرستند تا سود خوبی به دست آورند. آنان از حکومت، به ویژه مسئولان امور کشاورزی، خواستار توجه بیشتر به کشاورزان زعفران و یافتن بازارهای داخلی و خارجی برای محصولات خود هستند.

بیشتر از