درخواست مجوز استفاده اضطراری برای واکسن کرونای تولیدی فایزر

فاز سوم آزمایش این واکسن با حضور ۴۳ هزار داوطلب از ۲۷ ژوئیه در آمریکا آغاز شده بود

انتظار می‌رود تا دهم دسامبر اداره غذا و دارو درباره صدور این مجوز تصمیم‌گیری کند- KENA BETANCUR / AFP

فایزر و بیون‌تک اعلام کردند که درخواست‌شان را برای کسب مجوز استفاده اضطراری از واکسن کرونا به اداره غذا و داروی ایالات متحده تحویل می‌دهند.

این اولین واکسن ویروس کرونا است که برای کسب این مجوز اقدام می‌کند.

به گفته این شرکت، در صورت تأیید اداره غذا و دارو، این واکسن  با نام BNT162b2 تا اواسط یا اواخر ماه دسامبر برای جمعیت‌های پر‌خطر در ایالات متحده در دسترس خواهد بود.

گزارش شده است که این واکسن ۹۵ درصد در جلوگیری از ابتلا به کرونا، از جمله در افراد مسن،، موثر است. تاکنون هیچ نگرانی‌ای در مورد ایمنی یا عوارض جانبی جدی در پیوند با این واکسن گزارش نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاز سوم آزمایش این واکسن با حضور ۴۳ هزار داوطلب از ۲۷ ژوئیه در آمریکا آغاز شده بود.

به گفته فایزر، حدود ۳۰ درصد از داوطلبان شرکت‌کننده در آزمایش غیرسفیدپوست بوده‌اند. فایزر همچنین اعلام کرده است که حدود ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در ایالات متحده بین ۵۶ تا ۸۵ سال سن داشته‌اند.

 همچنین، در اواخر ماه جاری قرار است مدرنا نیز مجوز استفاده اضطراری را برای واکسن ویروس کرونای خود درخواست کند. طبق گزارش‌ها، واکسن این شرکت ۹۴.۵ درصد موثر است.

انتظار می‌رود تا دهم دسامبر اداره غذا و دارو درباره صدور این مجوز تصمیم‌گیری کند.

پس از صدور مجوز، توزیع واکسن‌ می‌تواند بلافاصله در امریکا آغاز شود.

ژنرال گوستاو پرنا، افسر عملیات پروژه توزیع سریع واکسن کرونا در آمریکا​​، به ای‌بی‌سی نیوز گفت که ارتش آمریکا ۴۰ میلیون دوز از این واکسن را در اختیار دارد و به محض صدور مجوز، نسبت به توزیع آنها اقدام خواهد کرد.

مجوز صادره توسط اداره غذا و دارو تنها توزیع آن را اجازه خواهد داد. دریافت آن توسط مردم به عنوان واکسن، منوط به صدور یک مجوز دیگر توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها است.

اگر این واکسن مجوز اداره غذا و دارو را دریافت کند، کمیته مشورتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها طی دو روز بعد دیدار خواهد کرد تا با بازبینی شواهد، نسبت به صدور مجوز واکسیناسیون تصمیم‌گیری کند.

انتظار می‌رود که واکسن ابتدا در دسترس کارکنان مراقبت‌های بهداشتی‌ و دیگر کارکنان ضروری، مانند افسران پلیس، و نیز افراد مسن و افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی بدن هستند، قرار گیرد.

© The Independent

بیشتر از جهان