اردوغان و ملک سلمان بر لزوم گفت‌وگو برای حل اختلافات توافق کردند

دو طرف در مورد حفظ کانال‌های گفت‌وگو برای تقویت روابط دوجانبه و حل مسائل به وجود آمده میان دو کشور توافق کردند

پانزدهمین نشست سران گروه۲۰ به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به صورت مجازی برگزار می‌شود- BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

رجب طیب اردوغان و ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، روز شنبه و ساعاتی پیش از برگزاری نشست مجازی سران گروه۲۰ به میزبانی ریاض، در یک گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم گفت‌وگو برای حل اختلافات توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر آقای اردوغان در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت که دو طرف در مورد حفظ کانال‌های گفت‌وگو برای تقویت روابط دوجانبه و حل مسائل به وجود آمده میان دو کشور توافق کردند.

روابط ریاض و آنکارا در پی قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه در سال ۲۰۱۸، رو به تیرگی گذاشت. حمایت ترکیه از گروه اخوان‌المسلیمن، دیگر دلیل اختلاف دو کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجلاس دو روزه سران بیست اقتصاد بزرگ جهان در حالی روز شنبه با سخنان پادشاه سعودی آغاز به کار کرد که همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، نه تنها این اجلاس و دستور کار آن، بلکه کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

ملک سلمان در سخنرانی افتتاحیه خود، با تاکید بر این که «امروز ما با یک بحران عمیق‌تر جهانی روبرو هستیم و باید برای مقابله با آن همکاری کنیم»، ابراز امیدواری کرد این نشست نتایج مهم تعیین‌کننده‌ای به دنبال داشته باشد.

پانزدهمین نشست سران گروه۲۰ به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به صورت مجازی برگزار می‌شود و در تصاویری که مستقیم در اینترنت پخش می‌شد، رهبران بیست کشور عضو از طریق ارتباط ویدیویی در آن حضور داشتند.

عربستان سعودی، آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، کره جنوبی، روسیه، آفریقای جنوبی، ترکیه، بریتانیا، ایالات متحده و نماینده اتحادیه اروپا، اعضای گروه ۲۰ هستند.

در تصاویر مستقیم پخش شده، چهره‌های سران کشورهای مختلف در صفحه تلویزیون‌های نصب شده در محل سخنرانی ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، مشخص بود، اما رئیس جمهوری آمریکا در میان آنها دیده نمی‌شد.

دونالد ترامپ که بر اساس اعلام رسانه‌های عمده آمریکا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر را به رقیب دموکرات خود جو بایدن واگذار کرده، اما هنوز شکست را نپذیرفته است، قرار بود در این نشست مجازی حضور یابد.

بیشتر از جهان