اعتراض ایوانکا ترامپ به تحقیقات دادستانی نیویورک پیرامون امور مالی خانواده‌اش

اریک هولدر، دادستان کل سابق ایالات متحده، در مورد «هزینه سیاسی» پیگرد قانونی یک رئیس جمهوری سابق «بر ملت آمریکا» هشدار داده است

Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

ایوانکا ترامپ با ابراز ناراحتی، دادستانی نیویورک را به «ارعاب» متهم کرده است. اظهارات ایوانکا ترامپ به دنبال انتشار گزارش‌هایی بیان شده است که حاکی از آغاز تحقیقات پیرامون عملکرد واحدهای تجاری دونالد ترامپ در پیوند با اتهام پرداخت وجه به ایوانکا ترامپ پیش از آغاز ریاست جمهوری او، با هدف حذف بخشی از تعهدات مالیاتی موسسه ترامپ، بوده است. 

بنا به فرم مالیاتی سال ۲۰۱۷ که توسط کاخ سفید صادر شد و در نشریه نیویورک تایمز به چاپ رسید، به نظر می‌رسد که موسسات دونالد ترامپ در زمانی که ایوانکا هنوز رئیس یک شرکت مشاوره بوده و به عنوان یکی از مدیران عامل شرکت‌های پدرش کار می کرده است، مبلغ ۷۴۷.۶۲۲ هزار دلار به حساب او واریز کرده است. 

این مورد، یکی از دو پرونده اتهام تقلب مالیاتی علیه دونالد ترامپ است که نشان می‌دهد او در سال‌های اخیر تقریبا هیچ مالیاتی به صندوق دولت نپرداخته است.

سایروس وَنس جونیور، دادستان ناحیه منهتن، تحقیقات جنحه علیه آقای ترامپ را آغاز کرده است و لِتیشیا جیمز نیز برای او یک پرونده مدنی تشکیل داده است.

هم آقای ونس و هم خانم جیمز در هفته‌های اخیر ضمن صدور احضاریه برای دونالد ترامپ از او خواسته‌اند که اسناد مربوط به پرداخت میلیون‌ها دلار حق مشاوره را در اختیار آن‌ها بگذارد. خانم جیمز و آقای ونس هر دو اعضای حزب دموکرات هستند و همین امر موجب شده است که ایوانکا ترامپ این اقدام آن‌ها را ارعاب سیاسی توصیف کند.

ایوانکا ترامپ صبح زود روز جمعه در یک اظهارنظر نادر گفت: «تحقیقات دموکرات‌های نیویورک صد درصد انگیزه سیاسی، تبلیغاتی و خصمانه دارد.»  

او افزود: «آن‌ها خوب می‌دانند چیزی وجود ندارد (خطایی صورت نگرفته است) و منافع مالیاتی در کار نبوده است. این سیاستمداران بی‌رحمند.» 

هیچ مدرکی وجود ندارد که ایوانکا ترامپ مرکز تحقیقات مرتبط با دو پرونده‌ای باشد که آقای ترامپ نیز گفته است با انگیزه سیاسی آغاز شده است. ایندیپندنت نظر کاخ سفید را در این مورد جویا شده است.

نشریه تایمز گزارش داده است که موسسه ترامپ در سال‌های میان ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸  مبلغ ۲۶ میلیون دلار حق مشاوره به اشخاص یا نهادهای نامشخص پرداخت کرده است که گفته می‌شود بخشی از آن به حساب دخترش، ایوانکا، واریز شده است. 

بنا به فرم‌های مالیاتی سال ۲۰۱۷ که از طرف کاخ سفید انتشار یافته و از سوی نشریه تایمز بررسی شده است، شرکتی موسوم به «موسسه مشاوراتی تی تی تی، ال ال سی» که متعلق به ایوانکا ترامپ است، از موسسه دونالد ترامپ مبلغ ۷۴۷.۶۲۲ هزار دلار دریافت کرده است. 

تایمز گزارش داده است که این مبلغ دقیقا با مبلغی که دونالد ترامپ به عنوان هزینه برای هتل‌هایش در هاوایی و ونکوور از مبلع عایداتش (و در نتیجه مالیاتش) کم کرده است، مطابقت دارد. 

تحقیقات دفتر دادستانی آقای ونس از دو سال پیش از هنگامی آغاز شد که نقش موسسه ترامپ در پرداخت وجه به «استورمی دانیلز»، هنرپیشه فیلم‌های «پورن»، مورد بررسی قانونی قرار گرفت. خانم دانیلز ادعا کرده است که در سال ۲۰۱۶ با آقای ترامپ رابطه جنسی داشته است. این اتهام از طرف آقای ترامپ رد شده است.

در این میان، دفتر دادستانی خانم جیمز هنگامی تحقیقات در مورد امور مالی آقای ترامپ را آغاز کرد که مایکل دی کوهن، وکیل سابق او، گفت در ارائه دارایی‌های آقای ترامپ به بانک‌ها اغراق کرده است که بتواند از آن‌ها وام بگیرد، اما هنگام پرداخت مالیات ارزش آن‌ها را کاهش می‌داده تا آقای ترامپ مشمول پرداخت مالیات کمتری شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق سیاست‌های جاافتاده وزارت دادگستری آمریکا، پیگرد قانونی رئیس جمهوری در دادگاه فدرال مغایر قانون اساسی ایالات متحده است. این به معنای آن است که آقای ترامپ پس از اتمام دوره ریاست جمهوری‌اش و به عنوان یک فرد عادی، باید در مقابل اتهاماتی که علیه وی اقامه می‌شود، از خود دفاع کند.

در عین حال، این احتمال وجود دارد که وزارت دادگستری آمریکا که تحت کنترل حزب دموکرات خواهد بود مواردی را که در تحقیقات رابرت مالر پیرامون دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ عنوان کرد اما مسکوت گذاشته شد – از جمله اقدام ترامپ به ایجاد مانع در راه اجرای عدالت -  بار دیگر مورد پیگرد قرار دهد. 

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب از حزب دموکرات، گفته است که از وزارت دادگستری نخواهد خواست که اتهامات علیه دونالد ترامپ را مورد پیگیری قرار دهد، اما در برابر تحقیقات مستقل وزارتخانه نیز نخواهد ایستاد.

آقای بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران در ماه اوت گفت: «من شخصا در این مورد قضاوت نخواهم کرد.»

برخی از شخصیت‌های حزب دموکرات هشدار داده‌اند که اعلام جرم علیه آقای ترامپ ممکن است خشم حدود ۷۴ میلیون آمریکایی را که به او رای داده‌اند، برانگیزد و انجام وعده‌های بایدن برای التیام شکاف‌های سیاسی کشور را پیچیده‌تر کند. اریک هولدر، دادستان کل سابق ایالات متحده، در مورد «هزینه سیاسی» پیگرد قانونی یک رئیس جمهوری سابق «بر ملت آمریکا» هشدار داده است.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان