موشک‌پرانی‌های روز اول آذر کابل ساکنان این شهر را نگران کرده است

«اگر این وضعیت ادامه داشته باشد مردم دوباره وادار خواهند شد از کشور فرار کنند»

خانه‌ای آسیب دیده از موشک پراکنی‌های روز شنبه ۲۱ نوامبر 2020- WAKIL KOHSAR / AFP

ساکنان کابل از بدتر شدن وضعیت امنیتی استان خود در این روزها به ویژه امروز شنبه، اول آذر، که نقاطی از کابل مورد اصابت موشک قرار گرفت و در نتیجه آن شماری از ساکنان آن کشته و زخمی شدند، نگران هستند و می‌گویند حکومت باید هرچه زوتر دست به کار شود و اجازه ندهد که وضعیت امنیتی پایتخت بیش از این خراب‌ شود و مردم محلی قربانی شوند.

موشک‌پرانی‌های امروز در کابل، ساکنان این شهر را نسبت به روزهای گذشته بسیار بیشتر نگران کرد و انتقاد آنان را از عملکرد نهادهای امنیتی و کشفی افغانستان برانگیخت. آنان می‌گویند: «اگر مسئولان امنیتی توانایی تامین امنیت، شناسایی دشمن و دستگیری آنان را ندارند لطفا از مقام‌ خود استعفا دهند تا کسانی دیگر امنیت ما را تامین کنند زیرا وضعیت کنونی برای هیچ فرد افغان به ویژه ساکنان کابل قابل پذیرش نیست.»

اهالی کابل، تامین امنیت را نیازی جدی برای حفظ جان، مال و روان‌ خود می‌دانند و تاکید دارند که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد و برای آوردن صلح و تامین امنیت شهروندان توجه دقیقی صورت نگیرد و دشمنان افغانستان بخواهند کابل را مانند گذشته به یک ویرانه مبدل کنند، مردم دوباره وادار خواهند شد از کشور فرار کنند.

رامین صمدی، دانشجوی ساکن کابل، در مسیر رفتن به دانشگاه بود که موشک‌پرانی شروع شد. وی به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «پس از آن که چای صبح را نوش‌جان کردم به طرف دانشگاه روانه شدم و در بین مسیر بودم که موشک‌پرانی‌ها شروع شد. فکر کردم در کابل جنگ آغاز شروع شده است. راستش پریشان شدم و نمی‌دانستم چه کنم. فورا به طرف خانه برگشتم. از این که زنده‌ام خرسندم اما متاسفانه شماری هموطنان ما زخمی و شهید شدند. این وضعیت برای ما قابل‌قبول نیست. دولت ما باید کاری کند. اگر توان تامین امنیت یک پایتخت را ندارد، نیاز نیست که بیش از این بر مسند قدرت تکیه بزند. ما خواستار تامین امنیت کابل و ساکنان آن هستیم. اگر وضعیت به همین گونه ادامه پیدا کند، شاید بار دیگر نیز همه دستاوردهای خود را از دست بدهیم و این جبران‌ناپذیر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمدخان پردیس، ساکن کابل، گفت: «این چه وضعیتی است که هر روز ما شاهد آن هستیم؟ روزی نیست که جوانان خود که انرژی و قوت نظام ما هستند از دست ندهیم. من نمی‌دانم که مسئولان نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ما چه می‌کنند و چرا نمی‌توانند از این وقایع جلوگیری کنند. تداوم این وضعیت ما را نسبت به آینده نگران می‌کند و آدم فکر می‌کند که کجا برود و چه کند.»

خورشید محمدی، دانش‌آموز مدرسه، می‌گوید: «رئیس‌جمهوری، معاونان و مسئولان نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ما در برابر وضعیت کنونی مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. ما دیگر تحمل ادامه چنین وضعیت بدی را نداریم. تا کی کشته، زخمی و آواره شویم؟ باید هرچه زوتر برای بهبود وضعیت شهر کابل تصمیم گرفته شود و مسئولان ناکارامد را از وظایف خود برکنار کرد تا وضعیت امنیتی بهبود یابد.»

ساکنان کابل از چند ماه به این‌سو از وضعیت بد امنیتی این شهر نگران بودند و انتقادهایی از مسئولان داشتند اما نگرانی‌ها و انتقادهای تند آنان این ‌بار در حالی صورت می‌گیرد که روز یک‌شنبه، اول آذر، حوالی ساعت ۸:۴۰ دقیقه صبح، از حوزه ۱۷ امنیتی پلیس کابل، ۲۳ موشک به این استان پرتاب شد که در نتیجه هشت تن از ساکنان محلی کابل کشته و بیش از۳۱  تن دیگر زخمی شدند. برخورد این موشک‌ها در مناطق مختلف کابل به واکنش‌های تند ساکنان آنها مواجه شد. آنان خواهان تامین هرچه سریع‌تر امنیت در شهر کابل هستند.

بیشتر از