هشدار غنی: تهدیدات امنیتی در افغانستان هنوز پابرجا است

غنی از شورای امنیت خواست طالبان را برای آتش‌بس تحت فشار قرار دهد و آنها را تحریم کند

اشرف غنی،‌رئیس جمهور افغانستان ـ عکس از ارگ

اشرف غنی، رئیس ‌جمهور افغانستان، در سخنانی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد صلح افغانستان گفت که تهدیدهای تروریستی در کشور او هنوز برطرف نشده است.

او گفت که شبکه القاعده هنوز هم در افغانستان فعال است، تولید مواد مخدر به تولید هرویین مبدل شده است و هر کودک افغان، منطقه و جهان را تهدید می‌کند.

در این نشست که با عنوان «شورای امنیت سازمان ملل متحد چه کاری می‌تواند برای حمایت از روند صلح افغانستان انجام دهد؟» به صورت مجازی برگزار شد، مقام‌های ارشد چند کشور حضور داشتند.

وزیران خارجه استونی، قطر، آلمان، فنلاند، نروژ،‌ اندونزی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان حاضران در این جلسه بودند. این کشورها نقش فعالی در کمک به صلح افغانستان دارند.

غنی گفت که کشورش با وجود همه دستاوردها، شاهد خشونت‌های روزافزون است.

او از تلاش‌هایش برای برقراری صلح در افغانستان گفت و تاکید کرد که تمرکز حکومت وی بر این مسئله است و در این راستا گام‌های عملی برداشته ‌است.

وی افزود:‌ «صلح اولویت مردم افغانستان است. تمرکز ریاست‌ جمهوری من هم بر صلح است. من در ماه فوریه به طالبان پیشنهاد بدون قیدوشرط دادم و ضرورت فوری صلح را به گفتمان ملی و بین‌المللی تبدیل کردم. مردم افغانستان تا برقراری آتش‌بس سه روزه در ماه ژوئن ۲۰۱۸،‌ صلح را غیرعملی می‌دانستند. در لویه جرگه ۲۰۱۹ چارچوب صلح و حدود اختیارات مذاکرات تعیین شد و در ماه اوت گذشته، لویه جرگه دیگری برگزار کردیم که به مردم ما اجازه داد درباره آینده زندانیان جنجالی طالبان تصمیم‌گیری کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنرانی در زمان مهمی ایراد می‌شود: ‌زمانی که خبرهایی از احتمال حل شدن اختلافات در مذاکرات صلح دوحه بین نمایندگان طالبان و هیئت افغانستان به گوش می‌رسد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز امروز راهی دوحه می‌شود تا با طالبان و نمایندگان افغانستان دیدار و گفت‌وگو کند.

اشرف غنی که روند مذاکرات صلح  در دوحه را زیر نظر دارد، در جلسه شورای امنیت گفت که مردم افغانستان می‌دانند که صلح بهایی دارد و دولت او این بها را پرداخته است.

او به آزادی پنج هزار زندانی طالبان که به جرایم سنگینی متهم بودند، اشاره و اعلام کرد که نیروهای امنیتی از ماه فوریه سال جاری در حالت دفاعی قرار دارند.

وی افزود که تیم مذاکره‌کننده مردم افغانستان در دوحه بر تعهدات خود استوار هستند اما برعکس، گروه طالبان بر مسائل تفرقه‌افکنانه پافشاری می‌کنند.

غنی در انتها، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا از آنجا که خشونت‌ها افزایش یافته و شروع مذاکرات باعث برقراری آتش‌بس نشده است، طالبان را به آتش‌بس وادار کند.

او گفت که تجارب صلح کشورهای دیگر با افغانستان در میان گذاشته شود و از تحریم‌ به عنوان فشار بر طالبان استفاده کند.

بیشتر از