واشنگتن به جاسوس اسرائیلی اجازه سفر داد

عملیات «پای چوبین» و حمله هوایی به مقر «ساف» با اطلاعات این جاسوس انجام شده بود

پولارد در سال ۱۹۸۵ دستگیر و پس از طی دو سال روند قضایی و برگزاری دادگاه به حبس ابد محکوم شد-Getty Images via AFP

روز جمعه، وزارت دادگستری آمریكا اعلام كرد كه محدودیت‌های آزادی مشروط یک جاسوس به نام جاناتان پولارد را كه از سال ۱۹۸۵ به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به اسرائیل زندانی شده بود، لغو كرده و به وی اجازه سفر به خارج از کشور را داده است.

این جاسوس از زمان آزادی در سال ۲۰۱۵ با وجود درخواست‌های مکرر اسرائیلی‌ها برای خروج از کشور و سفر به اسرائیل، در ایالات متحده تحت محدودیت‌های آزادی مشروط قرار داشت.

در بیانیه صادر شده توسط وزارت دادگستری آمده است: «کمیته آزادی مشروط ایالات متحده پس از بررسی پرونده پولارد به این نتیجه رسید که مدرکی مبنی بر نقض احتمالی قانون برای لغو ممنوعیت سفر پولارد وجود ندارد.»

پولارد، ۶۶ ساله، اواسط دهه ۱۹۸۰، نحلیلگر اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا بود. او در دیدار مخفیانه با یک سرهنگ اسرائیلی در نیویورک، اسرار نظامی آمریکا را در ازای دریافت ده‌ها هزار دلار به اسرائیلی‌ها تحویل داد.

در اکتبر سال ۱۹۸۵، اسرائیل با یک حمله هوایی دقیق مقر سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در تونس را بمباران کرد. این عملیات که به «پای چوبین» مشهور است منجر به کشته شدن ۶۰ نفر از اعضای این سازمان فلسطینی شد. یاسر عرفات و همراهانش در زمان حمله در این ساختمان حضور نداشتند و از این معرکه جان سالم به در بردند.

طبق اسناد محرمانه سیا که در سال ۲۰۱۲ از طبقه‌بندی خارج شده، می‌دانیم که عملیات پای چوبین اسرائیل بر اساس اطلاعاتی انجام گرفت که پولارد در اختیار آن‌ها قرار داده بود.

پولارد در همان سال ۱۹۸۵ دستگیر و پس از طی دو سال روند قضایی و برگزاری دادگاه به حبس ابد محکوم شد. او به امید تخفیف مجازات و به توصیه وکلایش در دادگاه جرم خود را پذیرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهایتا پولارد در سال ۲۰۱۵ از زندان آزاد شد، ولی این آزادی به صورت مشروط و با حفظ نظارت دائمی بر رفت ‌و ‌آمد او انجام شد. پولارد در پنج سال گذشته همواره دستبند نظارتی به دست داشته و اجازه نداشته تا در شرکتی مشغول به کار باشد که رایانه‌هایش فاقد برنامه نظارت الکترونیکی دولت ایالات متحده است.

به گفته وكیل وی، این محدودیت‌ها «موانع فلج‌كننده در تأمین معاش» بوده است.

اسرائیل بارها واشنگتن را تحت فشار قرار داده است تا پولارد را که به آیین یهود گرویده آزاد کند. این پرونده یکی از مهمترین موضوعات روابط دوجانبه اسرائیل و آمریکا در سال‌های گذشته بوده است.

وکلای پولارد اظهار امیدواری کرده‌اند که او به‌زودی از آمریکا خارج و در اسرائیل ساکن شود.

بیشتر از جهان