نروژ، ایرلند و اسپانیا اعلام کردند کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

رئیس اتحادیه عرب این اقدام را «شجاعانه» توصیف کرد، اسرائیل سفرایش را از ایرلند و نروژ فراخواند

تصویری از نخست‌وزیران نروژ، اسپانیا و ایرلند و یک فلسطینی با پرچمی در دست-ایندیپندنت فارسی

رهبران سیاسی کشورهای نروژ، اسپانیا و ایرلند، در اقدامی تاریخی اعلام کردند که از بیست‌وهشتم ماه مه (هشتم خرداد) کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. این اقدام خشم مقام‌های اسرائیل و شادی مردم فلسطین را در پی داشت. برخی  مقام‌ها و کشورهای منطقه نیز از آن استقبال کردند.

یوناس گار استور، نخست‌وزیر نروژ، روز چهارشنبه ۲۲ مه (دوم خرداد) در کنفرانس خبری، با اعلام خبر به رسمیت شناختن کشور فلسطین در نروژ  با در نظر گرفتن تمام حقوق مرتبط با آن گفت که صلح در خاورمیانه در صورتی به وجود می‌آید که کشور فلسطین به رسمیت شناخته شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، چندین کشور اتحادیه اروپا طی هفته‌های گذشته اعلام کردند که قصد دارند، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند. آن‌ها استدلال کرده‌اند که راه‌حل دو کشوری برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه ضروری است.

تصمیم اخیر کشورهای نروژ، اسپانیا و ایرلند ممکن است به زودی به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز تسری پیدا کند و به آنجا منجر شود که سازمان ملل متحد، گام‌هایی را در جهت عمیق‌تر کردن انزوای اسرائیل بردارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست اما تصمیم‌های این کشور در فرایند سیاسی اروپا موثر است. نخست‌وزیر نرژو که از حامیان سرسخت راه‌حل دو کشوری است، در سخنان روز چهارشنبه‌اش تاکید کرد شبه‌نظامیان حماس، عامل حمله به اسرائیل بودند و از راه‌حل دو کشوری حمایت نمی‌کنند.

او داشتن کشوری مستقل را حق اساسی مردم فلسطین دانست و گفت که فلسطینی‌ها از سه دهه قبل که توافق‌نامه اسلو امضا شد، گام‌های مهمی در جهت راه‌حل دو کشوری برداشته‌اند.

نخست‌وزیر نرژو به ادامه جنگ در غزه و گسترش مستمر شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری اشاره کرد و گفت که این‌ها نشان می‌دهد وضعیت فلسطین نسبت به دهه‌های قبل دشوارتر شده است.

سیمون هریس، نخست‌وزیر ایرلند نیز با بیان اینکه کشورش درباره به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین با اسپانیا و نروژ همگام است، در یک کنفرانس خبری گفت که این روز برای دو کشور فلسطین و ایرلند تاریخی است.

نخست‌وزیر ایرلند نیز تاکید کرد که هدف کشورش از به رسمیت شناختن فلسطین «کمک به حل مناقشه از طریق راه حل دو کشوری است».

هریس در ادامه پیش‌بینی کرد که طی هفته‌های آتی برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز برای به رسمیت شناختن فلسطین به نروژ، اسپانیا و ایرلند می‌پیوندند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا نیز طی سخنانی در پارلمان کشورش به رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام کرد و گفت که نسبت به این اقدام متعهد است.

سانچز که طی ماه‌های گذشته با هدف کمک به برقراری آتش‌بس در غزه به برخی کشورهای اروپایی و خاورمیانه سفر کرد، گفت که می‌داند «ابتکار» به رسمیت شناختن فلسطین، زندگی‌های از دست رفته را به فلسطینی‌ها بازنمی‌گرداند اما ممکن است به آنان «عزت و امید» ببخشد و در حال و آینده آنان موثر باشد.

نخست‌وزیر اسپانیا در عین حال تاکید کرد که این به رسمیت شناختن علیه هیچ فرد و کشوری از جمله اسرائیل نیست و تنها اقدامی «به نفع صلح، عدالت و اخلاق» است.

سانچز افزود که به رسمیت شناختن کشور فلسطین برای حمایت از راه‌حل دو کشوری  انجام شد که به گفته او، با جنگ در غزه در معرض خطر جدی است.

نخست‌وزیر اسپانیا، با بیان اینکه «هفته‌ها و ماه‌ها» برای صحبت با رهبران سیاسی داخل و خارج از منطقه وقت صرف کرده است، مبارزه اسرائیل با «گروه تروریستی حماس» را «مشروع» خواند ولی گفت که یک چیز روشن وجود دارد؛ اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برنامه‌ای برای صلح در فلسطین ندارد.

به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در نروژ، اسپانیا و ایرلند، خشم مقام‌های اسرائیلی را در پی داشت و ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، به سفیران کشورش در ایرلند و نروژ دستور داد که به سرعت به کشورشان بازگردند.

وزیر خارجه اسرائیل ادعا کرد کشورهای اروپایی با به رسمیت شناختن کشور فلسطین این پیام را به جهان مخابره می‌کنند و آن این است که «تروریسم پاداش می‌گیرد».

او گفت که این به رسمیت شناختن می‌تواند مانع ادامه تلاش‌ها برای گروگان‌های اسراییل در غزه شود و احتمال آتش‌بس را با «اهدای جایزه به پیکارجویان حماس و جمهوری اسلامی» کاهش دهد. وزیر خارجه اسرائیل همچنین هشدار داد کشورش در برابر کسانی که حاکمیت آن را «تضعیف» می‌کنند، ساکت نمی‌ماند.

نخست‌وزیر نروژ در واکنش به فراخواندن سفیر اسرائیل در کشورش گفت که دولت نروژ با دولت اسرائیل درباره مسائل زیادی «اختلاف‌نظر» دارد اما در موضوع محکوم کردن حمله ظالمانه حماس در هفتم اکتبر با این کشور موافق است. 

به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در نروژ، اسپانیا و ایرلند با استقبال برخی افراد و کشورها نیز مواجه شد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان از دیگر کشورها خواست که از این اقدام پیروی کنند.

او در بیانیه‌ای گفت که به رسمیت شناختن فلسطین، حق فلسطینی‌ها را برای تعیین سرنوشتشان تضمین می‌کند و در تلاش‌های دستیابی به راه‌حل دو کشوری تاثیر مثبت دارد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز با انتشار پستی در حساب کاربری‌اش، اقدام سه کشور اروپایی را «گامی شجاعانه» توصیف کرد و به آن‌ها «درود» فرستاد.

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که این اقدام به فلسطینی‌ها کمک می‌کند، جایگاهی را که شایسته آن هستند در جامعه بین‌الملل به دست آورند.

پیش از این، حدود ۱۴۰ کشور عضو سازمان ملل متحد، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته بودند اما تاکنون هیچ‌یک از قدرت‌های بزرگ این کار را انجام نداده‌اند. اقدام کشورهای نروژ، اسپانیا و ایرلند اینک می‌تواند فشارهای بیشتری را به فرانسه، آلمان و دیگر قدرت‌ها برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین وارد کند.

ایالات‌متحده آمریکا و بریتانیا با ایده یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل موافق‌اند ولی در عین حال اصرار دارند که استقلال فلسطین باید بخشی از راه‌حل مورد مذاکره دو کشوری باشد.