نشست آمریکا و متحدان عربی در ریاض؛ ساخت سپر موشکی منطقه‌ای محقق می‌شود؟

پس از دفاع موفق اسرائیل در برابر حملات هوایی جمهوری اسلامی، ایالات متحده فرصت را برای ارائه سامانه پدافند هوایی به متحدانش در خلیج فارس مناسب می‌بیند

سامانه دفاع موشکی پیکان‌ــ۳ که سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری رسید‌ــ وزارت دفاع اسرائیل

نشست نظامی مشترک ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه ۲۲ مه (دوم خرداد) در ریاض برگزار می‌شود.

زمان برگزاری این اجلاس یک ماه پس از آن است که آمریکا، بریتانیا و سایر متحدان به اسرائیل کمک کردند صدها موشک و پهپاد پرتاب‌شده از خاک ایران را سرنگون کند. در همین حال، حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های یمن تحت حمایت جمهوری اسلامی به کشتی‌های تجاری عبورکننده از دریای سرخ نیز ادامه دارد.

با توجه به اینکه عملکرد کشتی‌های ایالات متحده و بریتانیا در رهگیری حملات حوثی‌ها توانست قدرت دفاع هوایی غرب را نشان دهد و همچنین با پررنگ‌تر شدن موفقیت سامانه دفاعی اسرائیل با همراهی آمریکا و سایر متحدانش، واشینگتن امیدوار است سامانه دفاع مشترک پدافندی را به کشورهای عربی عرضه کند.

به گزارش رویترز، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که نمایندگان ایالات متحده با این هدف راهی عربستان سعودی شده‌اند که نشست‌ دفاعی در این کشور به پیشبرد هدف دیرینه ساخت یک سپر هوایی منطقه‌ای کمک کند. با این حال به گفته کارشناسان، مشخص نیست که آیا متحدان آمریکا در خلیج فارس در این موضوع به ایالات متحده اعتماد خواهند کرد یا در برابر یکپارچه‌سازی دفاعی، همچنان رویکردی محافظه‌کارانه پیش می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفت که متحدان آمریکا در خلیج فارس متوجه شده‌اند دفاع موفق اسرائیل در برابر حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی نتیجه سال‌ها مشارکت دفاعی تل‌آویو با واشینگتن و سایر متحدانش بوده است.

او افزود: «اکنون برای هم‌پیمانان ایالات متحده در خلیج فارس روشن شده است که اثربخشی دفاعی در برابر رگبار حملات گسترده تهران تنها به دلیل توانایی‌های یک کشور خاص از جمله اسرائیل، ایالات متحده یا بریتانیا نبود، بلکه این موفقیت حاصل همکاری مشترک بود.»

آخرین نشست شورای همکاری خلیج فارس فوریه ۲۰۲۳ برگزار شد. مشخص نیست آیا نشست کنونی به توافقی منجر خواهد شد یا خیر.

مقام‌های آمریکایی مدت‌ها است اذعان کرده‌اند که بسیاری از کشورها در خاورمیانه به اشتراک گذاشتن مستقیم اطلاعات حساس دفاعی از جمله داده‌های راداری‌شان تمایلی ندارند.

دانا استرول که تا اواخر سال ۲۰۲۳ مشاور ارشد پنتاگون در امور خاورمیانه بود، در این زمینه معتقد است که کشورهای حوزه خلیج فارس برای اشتراک‌گذاری اطلاعات منطقه‌ای و تمایل به سرمایه‌گذاری در ارتباطات امن باید تصمیمی سیاسی بگیرند. او که اکنون مدیر تحقیقات موسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک است، می‌گوید: «واشینگتن باید برای شرکایش روشن کند که اگر تهران مستقیم به آن‌ها حمله کند، می‌توانند همان سطح حمایت دفاعی را انتظار داشته باشند که از اسرائیل انجام شد.»

استرول با اشاره به اینکه کشورهای خلیج فارس از سیستم‌های نظامی ترکیبی شامل محصولات ایالات متحده، اروپا، چین و سایر کشورها استفاده می‌کنند، افزود: «این موضوع آن‌ها را در چالش تصمیم‌گیری قرار داده است زیرا نمی‌توانند سیستم‌های روسیه یا چین را با تجهیزات ایالات متحده برای دفاع یکپارچه هوایی و موشکی به کار بگیرند. اگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بخواهند سیستم یکپارچه دفاع موشکی را دنبال کنند، لازم است به خرید سیستم‌های آمریکایی یا سایر منابع مورداعتماد واشینگتن متکی باشند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در جریان سفر ماه آوریلش به عمان، به جلسات گروه کاری ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد و خواستار همکاری بیشتر در زمینه دفاع موشکی یکپارچه در منطقه‌ شد.

بلینکن گفت: «حمله به اسرائیل تهدید حاد و فزاینده جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و بیانگر ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه است.»

گروه آمریکایی اعزامی به ریاض عبارت‌اند از مقام‌های ستاد مشترک ارتش، سازمان دفاع موشکی آمریکا، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، فرماندهی مرکزی نیروی دریایی و هوایی ایالات متحده و سازمان همکاری امنیت دفاعی.

در سوی دیگر نیز همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین، قطر و امارات متحده عربی نمایندگانی به این نشست اعزام خواهند کرد.

یک مقام نظامی آمریکا خبر داد که اسرائیل هیچ نماینده‌ای به ریاض نمی‌فرستد.

بیشتر از جهان