رئیس ستاد ارتش طالبان معترضان بدخشان را تهدید کرد

قاری فصیح‌الدین بالاترین مقام نظامی تاجیک‌تبار در رژیم طالبان است

قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان‌- رسانه‌های اجتماعی

قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش رژیم طالبان، معترضان بدخشان را به سرکوب تهدید کرد و به آن‌ها درباره پیامدهای اعتراض به طالبان هشدار داد. 

او با انتشار یک فایل صوتی، اعتراض ساکنان شهرستان‌های درایم و ارگو در استان بدخشان واقع در شمال‌ شرقی افغانستان را «اشتباه» خواند و گفت: «اعتراض‌ها همین قدر بس است و از این بیشتر کاری نکنید که ما و خودتان را به‌ دلیل کشت کوکنار پریشان کنید و جوانان شما [اشاره به معترضان] ببینند که یک موسفید سنگ گرفته است و به رنجر [خودرو نظامی طالبان] پرتاب می‌کند و مجاهد را می‌زند.» 

او به معترضان بدخشانی گفت که ادامه اعتراض‌ علیه رژیم طالبان «بغاوت» تلقی می‌شود و برای ساکنان این استان این تبعات منفی دارد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «به کلیه مسئولان توصیه می‌کنم از این اقدام‌ها (اعتراض‌ها) جلوگیری کنند. باز این طور نشود که خدای ناخواسته من، مجاهدان و دیگر رسته‌های نظامی را موظف کنند که با مردم بدخشان که بغاوت کرده‌اند برخورد کنیم و گروه‌های نظامی از نقاط مختلف به بدخشان اعزام شوند.» 

او تاکید کرد که پافشاری بر کشت کوکنار در بدخشان هیچ نتیجه‌ای ندارد و تمامی مزارع کوکنار باید تخریب شوند.  

هم‌زمان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هم گفت که هیئتی به رهبری قاری فصیح‌الدین برای بررسی اوضاع در بدخشان مامور شده است. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «متاسفانه شماری از متخلفان به نیروهای امنیتی که در حال مبارزه با کشت کوکنار بودند، هجوم بردند و رویداهای ناگوار به وجود آوردند. هیئت مزبور موظف است همه جوانب این رویداد را بررسی کند و گزارش کامل آن را به مقام محترم ریاست‌الوزرا (دفتر نخست‌وزیر طالبان) تحویل دهد.» 

او تاکید کرد که بر اساس فرمان ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، از کشت کوکنار در تمام افغانستان جلوگیری می‌‍شود و هیچ منطقه‌ای از این فرمان مستثنا نیست. 

قاری فصیح‌الدین برجسته‌ترین مقام نظامی تاجیک‌تبار در رژیم طالبان است که در دوران نظام جمهوری هم در استان‌های شمال‌شرقی زیر نظر طالبان فعالیت نظامی داشت و در تصرف این استان‌ها به‌ دست طالبان نقش عمده‌ای ایفا کرد. اما طالبان در ماه‌های اخیر شمار فرماندهان و نیروهای پشتون‌تبارشان را در بدخشان افزایش داده‌اند و از انزوای بخشی از طالبان تاجیک‌تبار بدخشانی هم گزارش‌هایی بر وجود دارد.  

اعتراض‌ها به طالبان در شهرستان‌های درایم و ارگو بدخشان روزهای جمعه و شنبه آغاز شد. معترضان می‌گویند که طالبان پشتون‌تبار به حریم خصوصی آن‌ها و املاک شخصی‌شان حمله کرده‌ و دو تن را کشته و چندین غیرنظامی را زخمی کرده‌اند. در این اعتراض‌ها شعار «مرگ بر امارت طالبان» نیز سر داده شد.  

اعتراض ساکنان بدخشان علیه طالبان با واکنش‌های مختلف مواجه شده است. در بیانیه حزب جمعیت اسلامی افغانستان آمده که اعتراض مرم بدخشان علیه «ظلم و ستم»، تعرض، قتل و سرکوب طالبان انجام شده است: «مردم بدخشان و همه‌ شهروندان افغانستان به نیکی می‌دانند که گروه طالبان به‌ جز نیت و عملکرد مستبدانه و خودخواهانه، هیچ‌گونه هدف شرعی و خیراندیشانه‌ دیگری برای مردم عزتمند کشور ندارند و به عنوان یک گروه غیرمسئول نیابتی با عملکرد تروریستی افغانستان را به گروگان گرفته‌اند.» 

حزب جمعیت اسلامی از طالبان محلی و اهل بدخشان خواست از همکاری با این گروه برای سرکوب معترضان و «ظلم» بر مردم خودداری کنند.  

بیشتر از جهان