واکنش ویسی به افشای خبر عضویت فرزندان سپاهی‌ها در فولاد: «امنیتی‌ها وارد فوتبال شوند»

ویسی برای جلوگیری از افشای فوتبالیست نبودن سه فرزند فرماندهان سپاه از آن‌ها در ترکیب فولاد استفاده نمی‌کند

عبدالله ویسی، سرمربی فولاد خوزستان، پاییز ۱۴۰۲‌ــ خبرورزشی

عبدالله ویسی، سرمربی فولاد خوزستان، پس از تساوی مقابل آلومینیوم اراک در هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر ایران و قرار گرفتن تیمش در منطقه سقوط، خواستار دخالت بیشتر نیروهای امنیتی و سرکوبگر جمهوری اسلامی در فوتبال ایران شد و ضمن «نجس» خواندن کلیت فوتبال ایران، از استخدام فرزندان فرماندهان سپاه پاسداران در تیمش دفاع کرد.

ایندیپندنت فارسی روز پنجم اردیبهشت‌ در گزارشی اختصاصی به نقل از یکی از مدیران کارخانه فولاد خوزستان، فاش کرد که ابراهیم سلجوقی، رضا صفی‌نیا و سبحان عزیزی، فرزندان سه فرمانده ارشد سپاه پاسداران در قرارگاه خاتم‌الانبیا و سپاه حفاظت ولی امر، علی‌رغم کیفیت بسیار پایین بازی‌هایشان برای حضور در لیگ برتر، با سوءاستفاده از نفوذ سیاسی پدرانشان و برای دستیابی به دستمزدهای شش میلیارد تومانی، عضو رسمی تیم فوتبال فولاد خوزستان شده‌اند و به این ترتیب سه سهمیه لیگ برتری این تیم را از بین برده‌اند.

در این شرایط، عبدالله ویسی که در سال‌های اخیر بارها به دلیل کسب نتایج ضعیف از هدایت تیم‌های خوزستانی برکنار شده است، در واکنش به این گزارش مدعی شد: «می‌گویند چرا بچه فلان سردار در فولاد خوزستان بازی می‌کند؛ خب این بچه از پنج سالگی فوتبال بازی کرده است. آن زمان پدرش سرباز بود، چه می‌دانست قرار است سردار شود. مگر سردار بودن چه اشکالی دارد؟ به بچه خداداد افشاریان هم می‌گویند چون پدرت داور بوده، داوری نکن. خب بچه‌های افراد معروف باید چه کار کنند؟ یا می‌گفتند تاج چون اصفهانی است، دوست دارد سپاهان قهرمان شود، در حالی‌ که حالا حق سپاهان را می‌خورند. تیم ما را به حاشیه نبرید و ظلم نکنید.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که از میان سه فرزند فرماندهان سپاه در تیم فولاد، ابراهیم سلجوقی از ابتدای فصل جاری تاکنون تنها ۱۵ دقیقه به میدان رفته و ویسی به رضا صفی‌نیا و سبحان عزیزی هم تاکنون فرصت حضور در زمین مسابقه را نداده که دلیل اصلی آن هم کیفیت پایین فوتبال آنان بوده است. ابراهیم سلجوقی پیش از پیوستن به فولاد، زمانی که تنها یک سال عضو تیم راه‌آهن تهران در دسته ۱ بود هم در طول یک فصل تنها یک دقیقه فرصت بازی پیدا کرد.

بررسی سوابق سردار لطفعلی سلجوقی، معاون منابع انسانی قرارگاه خاتم‌الانبیا، نشان می‌دهد که او از دست‌کم ۱۵ سال قبل، جزو فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بوده است و ادعای ویسی درباره سرباز بودن اون در زمان ورود فرزندش به فوتبال ایران صحت ندارد.

عبدالله ویسی در بخش دیگری از سخنانش، با حمله به تیم‌های دیگر حاضر در فوتبال ایران و مقام‌های فدراسیون افزود: «اگر کمیته انضباطی، کمیته اخلاق، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال عرضه ندارند که ببینند (نتایج) چه بازی‌هایی چگونه رقم می‌خورد، باید شورای امنیت ملی وسط بیاید. حفاظت اطلاعات بیاید وسط. حفاظت اطلاعات کشور ما بسیار قوی است. بیایند بازی‌ها را رصد کنند و نگذارند حق کسی خورده شود. ما نجاست فوتبال را ول کردیم و برای تیمی حاشیه که نماد فوتبال ایران است، درست می‌کنیم. فولاد خوزستان باید در فوتبال ایران باشد. این ظلم است.»

جدا از برخی جملات نامفهموم عبدالله ویسی در این نشست خبری و مشخص نبودن ارتباط شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با فوتبال یا مبهم بودن منظور او از بخش «حفاظت اطلاعات»، دعوت او از  افراد امنیتی و نظامی برای دخالت در فوتبال ایران در حالی مطرح می‌شود که در یک دهه گذشته، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به‌طور واضح و غیرقانونی به فوتبال ایران ورود پیدا کرده و یک رئیس فدراسیون فوتبال را برکنار کرده‌اند، چهره منتخبشان را بر صندلی ریاست این فدراسیون نشانده‌، بازیکنان و مربیان پرشماری مانند علی دایی، یحیی گل‌محمدی، وریا غفوری، مهدی مهدوی‌کیا، عارف غلامی، حسین ماهینی، پرویز برومند و ... را به اتهام حمایت از اعتراض‌های مردمی از حضور در فوتبال ایران محروم کرده‌ و تعداد زیادی از فرماندهان سپاه پاسداران را هم مدیرعامل‌ باشگاه‌ها کرده‌اند.

در همین حال، بنیاد تعاون سپاه پاسداران که پیش از این خبر فساد مالی و اختلاس مدیرانش در هلدینگ یاس به‌عنوان زیرمجموعه این بنیاد رسانه‌ای شده بود، مالک ۴۹ درصد سهام شرکت فولاد خوزستان است و معاونت اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران نیز مالک بخش دیگری از عمده سهام این تولیدکننده بزرگ فولاد خام در ایران محسوب می‌شود.

عضو شورای مدیریت کارخانه فولاد خوزستان که در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر عضویت سه فرزند فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در تیم فوتبال فولاد را افشا کرد، پیش از این در اسفندماه نیز خبر داده بود که با وجود توافق کامل مدیران فولاد با یحیی گل‌محمدی، سرمربی نامدار و مستعفی باشگاه پرسپولیس، برای هدایت این تیم، عقد قرارداد با سرمربی سابق سرخ‌پوشان پایتخت به دلیل «مخالفت نیروهای امنیتی» و ممنوع‌‌الکار اعلام شدن گل‌محمدی به اتهام حمایت از خیزش سراسری ۱۴۰۱ در لحظات آخر منتفی شد.

بیشتر از فوتبال