هنگام خرید صندل به چه نکاتی باید توجه کرد

زمان پوشیدن صندل استفاده از ضد آفتاب را از یاد نبرید

تصویر تزیینی دو نفر که صندل زنانه به پا دارند / canva

کفش تابستانی صندل برای ماه‌های گرم تابستان گزینه‌ای کاربردی و محبوب است اما همان‌طور که برای خرید کفش باید معیارهایی را در نظر گرفت، در انتخاب صندل که هم شیک و هم راحت باشد، دقت زیادی لازم است.

مواد به‌کاررفته در ساخت صندل‌ به همان اندازه مدل آن اهمیت دارند. به‌خصوص اینکه صندل‌های چرمی به لطف استفاده از مواد طبیعی در ساختار آن‌ها، می‌توانند از سلامتی پا در طول روز محافظت کنند. برای انتخاب راحت‌ترین صندل‌ باید مدل‌ مناسب، سایز و شکل پا را هم در نظر گرفت.

صندل چیست؟

صندل به‌ طور کلی برای پوشیدن در خارج از خانه و هوای آزاد طراحی شده و عبارت از یک زیره مدل باز است که به کمک بند یا تسمه روی پا نگه داشته می‌شود. اگرچه گاه تشخیص صندل از سایر مدل‌های کفش مبهم است، دیدگاه کلی این است که صندل بیشتر قسمت‌های روی پا و به خصوص انگشتان را آزاد می‌گذارد.

برخی معتقدند تفاوت صندل‌ با دمپایی در این است که صندل بندهایی دارد که پا را از پشت هم نگه می‌دارد و کفی آن نیز قوی‌تر است.

صندل در تاریخ پای‌افزارها جایگاه ویژه‌ای دارد. قدیمی‌ترین نمونه شناخته‌شده صندل بافته‌شده از پوست درخت درمنه در ایالت اورگان ایالات متحده یافته شده و مربوط به حدود ۱۰ هزار و ۹۰۰ سال قبل است.

 صندل در مصر باستان نیز رایج بود اما فقط افراد مهم صندل می‌پوشیدند. صندل‌های مصری از پاپیروس و موادی دیگر از جمله چرم و چوب درست می‌شدند. در یونان و روم باستان نیز مردم صندل می‌پوشیدند. خدای یونانی هرمس اغلب با صندل‌های بالدار به تصویر کشیده می‌شود.

انواع صندل

از زمان مصر و یونان باستان تا امروز ده‌ها سبک جدید صندل به دنیای مد اضافه‌ شده است. از انواع مدل‌های صندل می‌توان به صندل‌های پیاده‌روی یا صندل‌های ورزشی که در ورزش‌های در هوای آزاد استفاده می‌شوند، یا صندل‌های نگین‌دار و پاشنه‌دار که از محیط کار گرفته تا مهمانی‌ها و مراسم عروسی دیده می‌شوند، اشاره کرد.

به‌ طور کلی انواع صندل عبارت‌اند از:

  • صندل کف تخت
  •  صندل پاشنه پُر
  • صندل پاشنه باریک
  • صندل چرمی
  • صندل کف ضخیم
  • صندل حصیری
  • صندل بندی
  • صندل مچ‌بند
  • صندل‌ لاانگشتی
  • صندل‌ پارچه‌ای
  • صندل‌ ورزشی

صندلی که مناسب پای شما باشد، باعث زخم، تاول و قرمزی در پا نمی‌شوند.

کارشناسان می‌گویند از آنجا که آناتومی پای مردان با زنان متفاوت است، باید به تفاوت ساختار کف پا نیز توجه شود. توصیه کارشناسان برای پاهای پهن چه، مرد و چه زن، این است که از انتخاب صندل‌هایی که رویه و کناره‌های بسته دارند خودداری کنند. مدل‌هایی که پا را فشرده نمی‌کنند و به پا آزادی حرکت می‌دهند، حامی سلامتی پا هستند و پای دردناک برای شما به جا نمی‌گذارند.

صندل‌ها همچنین با ساختار باز و در معرض هوا قرار دادن پاها دمای بدن را متعادل و از تعریق پاها جلوگیری می‌کنند.

زمان پوشیدن صندل ضدآفتاب زدن به پا را از یاد نبرید و خاطرتان باشد که قسمت‌هایی از پا که در معرض نور خورشید قرار دارند، به‌مرور تیره‌تر می‌شوند و ممکن است طرح و نقش سوراخ‌های صندل روی پایتان جا بیندازد.

بیشتر از مُد و زیبایی