دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت مقام‌های اسرائیلی را صادر می‌کند؟

در حالی که فشارهای بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه افزایش یافته است، مقام‌های تل‌آویو از احتمال صدور حکم بازداشت رهبران اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی اظهار نگرانی کردند

وزارت خارجه اسرائیل اواخر وقت یکشنبه ۲۸ آوریل (نهم اردیبهشت) اعلام کرد درباره صدور حکم بازداشت برای مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل «شایعاتی» وجود دارد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، درباره اینکه چه چیز باعث نگرانی اسرائیل شده، اطلاعات دقیقی منتشر نشده است. با این حال به نظر می‌رسد موضوع به دیوان کیفری بین‌المللی مربوط باشد؛ اما این نهاد مستقر در لاهه روز دوشنبه در این خصوص هیچ اظهارنظری نکرد.

دیوان کیفری بین‌المللی سه سال پیش تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی احتمالی اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی هنگام درگیری اسرائیل و حماس در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد، اما از قریب‌الوقوع بودن حکم بازداشت مقام‌های اسرائیلی هیچ نشانه‌ای ارائه نکرد.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در اظهارنظری در این مورد گفت: «ما از دادگاه انتظار داریم از صدور حکم بازداشت برای مقام‌های ارشد اسرائیل جلوگیری کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز روز جمعه تاکید کرد که اسرائیل «هرگز تلاش دیوان کیفری بین‌المللی برای تضعیف حق ذاتی این کشور در دفاع از خود را نخواهد پذیرفت».

تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام‌هایی درباره جنگ ۲۰۱۴ غزه و همچنین ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین بازمی‌گردد.

دادستان دیوان کیفری بین‌الملل پیش از این، در جریان بازدید از منطقه در ماه دسامبر گفته بود که تحقیقات «با سرعت، با دقت، قاطعیت و با اصرار بر این که ما نه بر اساس احساسات، بلکه بر اساس شواهد محکم عمل کنیم، پیش می‌رود».

دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرائم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است که مقر آن در لاهه هلند قرار دارد. نه اسرائیل و نه متحد نزدیک آن، ایالات متحده، دادگاه کیفری بین‌المللی را در پرونده مربوط به اسرائیل دارای صلاحیت نمی‌دانند، اما هرگونه حکمی می‌تواند مقام‌های اسرائیلی را در خطر دستگیری در کشورهای دیگر قرار دهد.

در همین حال نهاد دیگری به نام دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) نیز در حال بررسی این موضوع است که آیا اسرائیل در جنگ اخیر در غزه مرتکب نسل‌کشی شده است یا خیر. به گفته کارشناسان، پیش‌بینی می‌شود صدور حکم در این زمینه سال‌ها طول بکشد. اسرائیل اتهام‌های واردشده در این پرونده را نیز نادرست خوانده است و آن‌ها را رد می‌کند.

مقام‌های تل‌آویو هر دو دادگاه بین‌المللی را به داشتن تعصب و سوگیری به نفع فلسطین متهم می‌کنند.

رسیدگی این دادگاه‌ها به جنگ غزه در شرایطی است که همچنان برای توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس چشم‌اندازی دیده نمی‌شود. حملات هوایی اسرائيل به شهر رفح در جنوب غزه در شبانه‌روز گذشته و روز دوشنبه به کشته شدن دست کم ۲۲ نفر از جمله شش زن و پنج کودک منجر شد.

به گفته برخی ناظران، به نظر می‌رسد مجموعه‌ نرمش‌های اسرائیل در روزهای اخیر مبنی بر اجازه دادن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه تا حدی با هدف جلوگیری از اقدام احتمالی دیوان بین‌المللی کیفری باشد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، که حامی نظامی و سیاسی مهم بنیامین نتانیاهو است، از اسرائیل خواسته به دلیل امکان وقوع یک فاجعه انسانی، به رفح حمله نکند. بایدن این نگرانی‌ها را روز یکشنبه نیز در تماس تلفنی با نتانیاهو تکرار کرد. در همین حال انتظار می‌رود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در سفر منطقه‌ای که روز دوشنبه از عربستان سعودی آغاز شد، به اسرائیل هم برود.

کشورهای ایالات متحده، مصر و قطر به اسرائیل و حماس فشار می‌آورند که با پذیرش توافقنامه پیشنهادی، گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند و حداقل یک آتش‌بس موقت را ایجاد کنند.

حماس اعلام کرده است که گروگان‌های باقی‌مانده را بدون توافق برای پایان کامل جنگ آزاد نخواهد کرد. بنیامین نتانیاهو این درخواست را رد و تاکید کرده است اسرائیل تا نابودی حماس و بازگرداندن همه گروگان‌ها، به حملاتش ادامه خواهد داد.

بیشتر از جهان