روز جهانی رقص؛ ترویج صلح و همبستگی از راه زبان بدن

برگزارکنندگان این رویداد آن را تنها یک جشنواره تفریحی‌هنری نمی‌بینند

رقصندگان باله «والس» در مونت کارلو- AFP

روز جهانی رقص که هر سال ۲۹ آوریل جشن گرفته می‌شود، به هنر زیبای رقص و ترویج آن به‌عنوان یک ارزش هنری می‌پردازد.

هدف از نام‌گذاری این روز ترویج رقص در تمام اشکال آن در سطح جهان است؛ از آیینی‌ترین انواع رقص که در مراسم مذهبی اجرا می‌شود، تا پیچ‌وخم‌های بدن رقصندگان باله، در این روز هنرمندان این رشته گرد هم می‌آیند تا رقص را با زندگی روزانه پیوند دهند.

روز جهانی رقص را اولین بار موسسه بین‌المللی تئاتر یونسکو در سال ۱۹۸۲ معرفی کرد. هدف این روز اصلی گرامیداشت رقص به عنوان «یک اثر هنری جهانی و افزایش آگاهی در مورد اهمیت و توانمندی‌های رقص» در سراسر جهان است.

بیش از ۲۰۰ کشور در سراسر جهان این روز را جشن می‌گیرند و برنامه‌های مختلفی از جمله نمایش‌های رقص، کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای مختلف برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخاب این روز در تقویم به مناسبت تولد هنرمند معروف رقص، ژان‌ــ‌ژورژ نوور (Jean-Georges Noverre) است که خالق باله روایی (ballet d'action) شناخته می‌شود. او که ۲۹ آوریل ۱۷۲۷ در پاریس به دنیا آمد، یک طراح رقص برجسته بود که در نحوه اجرای باله اصلاحات اساسی انجام داد. او بر اهمیت «انگیزه» تاکید داشت و تمرکز بیش‌ازحد بر مهارت فنی را رد می‌کرد. نوور در سال ۱۷۷۶ استاد باله اپرای پاریس شد.

موسسه بین‌المللی تئاتر روز جهانی رقص را راهی برای بزرگداشت رقص به‌عنوان «یک اثر هنری جهانی علی‌رغم موانع سیاسی، اجتماعی و قومی» می‌داند که هدف آن گرد هم آوردن مردم از طریق زبان مشترک رقص است.

کمیته بین‌المللی رقص و موسسه بین‌المللی تئاتر آی‌تی‌آی (ITI) هر سال به‌ منظور گرامیداشت روز جهانی رقص، یک طراح رقص یا شخصیت برجسته در این هنر را انتخاب می‌کنند تا پیامی منحصربه‌فرد را به هنرمندان در سراسر جهان منتقل کند.

پیام امسال را ماریانلا نونیس (Marianela NÚ Ñ EZ)، رقصنده باله انگلیسی‌ــ‌آرژانتینی، نوشته است.

برگزارکنندگان این رویداد آن را تنها یک جشنواره تفریحی‌هنری نمی‌بینند بلکه آن را یک فرصت برای جامعه جهانی به‌منظور تجربه و ارزیابی اهمیت و تاثیر رقص در جوامع مختلف می‌دانند که راهی برای ترویج صلح و همبستگی از طریق زبان مشترک رقص را پیشنهاد می‌دهد.

روز جهانی رقص فرصتی برای بررسی و بحث در مورد مسائلی مانند تاثیر رقص بر سلامتی روانی و جسمی، ترویج توانمندسازی زنان و دختران از طریق رقص و ارتقای ارتباطات بین فرهنگ‌ها و جوامع نیز شناخته می‌شود.

بیشتر از تئاتر و رقص