یکی از مشاوران ویژه رهبر طالبان افغان در پاکستان کشته شد

مولوی محمد عمرجان آخندزاده در مارس ۲۰۲۲ به مقام مشاور ویژه رهبر طالبان منصوب شد و مسئولیت مدرسه جهادی قندهار را نیز برعهده داشت

مولوی محمد عمرجان آخندزاده، مشاور رهبر طالبان و مسئول مدرسه جهادی قندهار- رسانه‌های اجتماعی

مولوی محمد عمرجان آخندزاده، مشاور ویژه ملا هبت‌الله آخندزاده و مسئول مدرسه جهادی طالبان در قندهار، روز پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین، در شهر کویته پاکستان به قتل رسید.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، روز جمعه در اطلاعیه‌ای کشته شدن مولوی محمد عمرجان آخندزاده را تایید کرد و از او با عنوان «عالم دینی برجسته و عضو ارشد امارت اسلامی» یاد کرد. سخن‌گوی طالبان افزود که مرگ آخندزاده «ضایعه جبران‌ناپذیری» برای افغانستان است، اما در‌مورد عامل یا عاملان قتل آخندزاده اطلاعاتی ارائه نکرد.

 شماری از اعضای طالبان، شب پنج‌شنبه، بدون ارائه جرئیات و با انتشار عکس‌هایی از جسد عمرجان آخندزاده در شبکه ایکس، از کشته شدن او ابراز ناراحتی کردند. در عکس منتشر‌شده، نشانی از اصابت گلوله به سر و صورت این عضو ارشد طالبان مشاهده نمی‌شود. تا لحظه انتشار این خبر، کسی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته‌ است.

عمرجان آخندزاده، در مارس ۲۰۲۲، به مقام مشاور ویژه ملا هبت‌الله آخندزاده منصوب شد. او از حلقه افراد نزدیک و مورد اعتماد رهبر طالبان بود و نفوذ زیادی در میان روحانیون قندهار و مدارس دینی این استان داشت. ملا هبت‌الله آخندزاده، از زمان بازگشت طالبان به قدرت، حلقه‌ای از افراد مورد اعتمادش را در قندهار تشکیل داد که در موارد کلیدی و حساس از آنها مشاوره بگیرد. با وجودی که کابینه طالبان در کابل و وزارتخانه‌های رژیم طالبان فعال است، اما بیشتر تصمیم‌های رهبر طالبان، بدون اطلاع قبلی اعضای کابینه، به‌واسطه سخن‌گوی این گروه در قندهار اعلام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های اخیر و به‌دنبال افزایش انتقاد مقام‌های پاکستانی از پناه گرفتن تحریک طالبان پاکستان در افغانستان و حمایت طالبان افغان از این گروه، روابط رژیم طالبان و دولت پاکستان به سردی گراییده‌ است.

در اطلاعیه سخن‌گوی طالبان اشاره‌ای به محل کشته شدن عمرجان آخندزاده نشده‌ است، در حالی که نزدیکان و چندتن از دانشجویان مدرسه جهادی طالبان در قندهار در شبکه اکس نوشتند که او در کویته پاکستان کشته شده‌ است. در چند سال اخیر، داعش خراسان بسیاری از حملات به نظامیان پاکستانی، چهره‌های بانفوذ مردمی، قتل فرماندهان طالبان پاکستانی و در برخی موارد حمله به طالبان افغان در مرز افغانستان و پاکستان را برعهده گرفته‌ است. تحریک طالبان پاکستان در کویته نفوذ بسیاری دارد. این گروه از زمان تشکیل در سال ۲۰۰۸ تا حال روابط نزدیکی با طالبان افغان دارند و هنوز نشانه‌ای از تنش میان آنان دیده نشده‌ است. با سلطه طالبان بر افغانستان، بیش از ۴ هزار تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان، به‌ویژه فرماندهان این گروه، به افغانستان پناه بردند و ناظران شورای امنیت سازمان ملل تایید کردند که این افراد در پایتخت و استان‌های شرقی افغانستان که هم‌سرحد (هم‌مرز) با پاکستان است زندگی می‌کنند. سران طالبان افغان تا پیش از تصرف کابل در اوت ۲۰۲۱، در کویته پاکستان زندگی می‌کردند و خانه‌ها و دارایی‌های بیشتر آنان همچنان در پاکستان قرار دارد. یک‌ ماه پیش و پس از وقوع چند حمله مرگبار در خیبرپختون‌خوا، جان اچکزی، وزیر پیشین اطلاعات ایالت خیبرپختون‌خوا، از مقام‌های مرکزی پاکستان خواست که برای فشار به طالبان افغان، اموال و دارایی‌های آنان را در پاکستان مصادره و خانواده‌های طالبان را از این کشور اخراج کنند.

بیشتر از جهان