شورای امنیت حمله به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی در دمشق را محکوم نکرد

آمریکا، فرانسه و بریتانیا با بیانیه پیشنهادی روسیه که «حمله به کنسولگری ایران را محکوم می‌کرد» مخالفت کردند

تصویری از حمله روز دوشنبه در دمشق و جلسه شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل به دنبال مخالفت آمریکا، بریتانیا و فرانسه با بیانیه پیشنهادی روسیه که در آن «حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق» محکوم شده بود، در نهایت این حمله را محکوم نکرد.

به گزارش رویترز، بیانیه‌های شورای امنیت باید با اجماع ۱۵ عضو آن همراه باشد. اما دست‌کم سه عضو دائم یعنی آمریکا، بریتانیا و فرانسه با بیانیه پیشنهادی عضو دائم دیگر یعنی روسیه مخالفت کرده‌اند.

براساس این گزارش، این سه کشور به دیگر اعضا گفته‌اند که حقیقت آنچه که روز دوشنبه در دمشق اتفاق افتاده هنوز روشن نیست و در این زمینه اجماعی بین اعضای شورای امنیت وجود ندارد.

شورای امنیت روز سه‌شنبه جلسه‌ای درباره حمله روز دوشنبه به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق برگزار کرد. در این حمله دست‌کم ۱۶ نفر شامل هفت عضو سپاه که دو نفر از آنها فرماندهان ارشد بودند، کشته شدند.

در ورودی این ساختمان تابلویی طلایی‌رنگ نصب شده است که روی آن نوشته شده «کنسولی جمهوری اسلامی ایران». جمهوری اسلامی و متحدانش نیز این ساختمان را کنسولگری جمهوری اسلامی و مکانی دیپلماتیک عنوان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما پس از گزارش‌های ساعات اولیه، به تدریج آمریکا و متحدانش از تایید ماهیت کنسولی این ساختمان خودداری کردند و اعلام کردند که هنوز از کاربرد دقیق این ساختمان اطلاع ندارند.

برخی مدعی‌اند که این ساختمان که باتوجه به به تابلوی نصب شده روی آن باید کاربرد دیپلماتیک داشته باشد، کاربرد نظامی داشته و محل نشست‌های فرماندهان سپاه در سوریه بوده است. جمهوری اسلامی ایران هنوز دلیل حضور فرماندهان سپاه در ساختمانی که «کنسولی و دیپلماتیک» عنوان می‌کند را اعلام نکرده است اما پیش‌تر درباره حضور سپاهیان در سوریه گفته که حضور آنها مستشاری و بنا بر درخواست دولت سوریه است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در جریان جلسه روز سه‌شنبه گفته بود که هنوز نمی‌تواند ماهیت این ساختمان را تایید کند اما ساختمان‌های دیپلماتیک به‌طور حتم باید محافظت شوند.

سفیر روسیه در سازمان ملل در پیامی در اکس مخالفت «تروئیکای غربی» با بیانیه پیشنهادی روسیه درباره حمله را «استاندارد دوگانه» خوانده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز این حمله را نقض قوانین بین‌المللی خوانده و به نقض کنوانسیون‌های متعددی در این زمینه اشاره کرده است.

یکی از این کنوانسیون‌ها، کنوانسیون ۱۹۶۱ وین پیرامون روابط دیپلماتیک و دیگری متعلق به سال ۱۹۶۳ مربوط به روابط کنسولی است. در این کنوانسیون‌ها تاکید شده است که اماکن دیپلماتیک و کنسولی باید محافظت شوند اما در عین حال تاکید شده است که این اماکن نباید کاربردی بر خلاف کاربرد دیپلماتیک و کنسولی داشته باشند.

مقامات تهران، اسرائیل را عامل این حمله معرفی کرده‌اند و از آمریکا خواسته‌اند که پاسخگو باشد.

اما مقامات آمریکا می‌گویند نقشی در این حمله نداشته‌اند و از آن مطلع نبوده‌اند.