ادامه آزار و شکنجه خواننده معترض: انتقال دوباره سامان یاسین از زندان به بیمارستان روان‌پزشکی رازی

سامان یاسین در نامه به رئیس قوه قضائیه: اعدام مصنوعی کردید، تیمارستان بردید، چه مانده است بر سرم بیاورید که نیاورده‌اید؟ ‏جانم را هم بگیرید، خلاص

تصویری از سامان یاسین، خواننده معترض پیش از بازداشت-Social media 

سامان یاسین پس از آنکه در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه به ادامه بلاتکلیفی در زندان اعتراض کرد، روز سه‌شنبه از زندان قزلحصار کرج به بیمارستان روان‌پزشکی رازی در امین‌آباد شهر ری منتقل شد. سامان یاسین خواننده معترض و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری است که از یک سال و نیم پیش در بازداشت است.

 این دومین بار از زمان بازداشت سامان یاسین است که او را  به بیمارستان روان‌پزشکی رازی منتقل می‌کنند.

علاوه بر آزار و شکنجه معترضان و بازداشت‌شدگان در جمهوری اسلامی ایران، «انتقال اجباری معترضان بازداشت‌شده و زندانیان سیاسی به بیمارستان روان‌پزشکی» از دیگر اقدامات دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در چند سال اخیر بوده است.

سایت هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده این خواننده معترض گزارش داد که «سامان یاسین (صیدی) روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه از زندان قزلحصار کرج به بیمارستان آموزشی درمانی روان‌پزشکی رازی در امین‌آباد منتقل شده است.» در تیر امسال نیز، پس از آنکه این خواننده معترض یک فایل صوتی درباره شدت شکنجه‌ها در دوره بازداشت منتشر کرد، نیروهای حکومتی او را از زندان به بیمارستان روان‌پزشکی رازی منتقل کردند. پس از چند روز نگهداری اجباری سامان یاسین در آن مرکز، او را به زندان بازگرداندند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه تاکید کرد که انتقال دوباره سامان یاسین از زندان به بیمارستان روان‌پزشکی رازی چند روز پس از آن است که این خواننده معترض نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت و اعلام کرد که از ۱۸ ماه بازداشت و بلاتکلیفی به ستوه آمده و حتی محکوم شدن به اعدام را به این وضع ترجیح می‌دهد.

رضا شفاخواه، وکیل انتخابی سامان یاسین، نیز پیش از این در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود که «با گذشت بیش از یک سال از صدور قرار دستگیری» موکلش، این خواننده معترض «همچنان برخلاف قانون در بازداشت» است.

علاوه بر این، جلسه رسیدگی به اتهام‌های سامان یاسین در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی در تیر امسال به دلیل «عدم حضور وکیل تسخیری آقای سرتیپی لغو شده بود.» سامان یاسین در اعتراض به این اقدام سرش را به دیوار کوبید که منجر به آسیب‌دیدگی‌اش شد. او پس از لغو دادگاه در پیامی از زندان به کارشکنی‌های ابوالقاسم صلواتی در روند دادرسی اشاره کرد و گفت که قاضی صلواتی برایش وکیلی تسخیری تعیین کرده، «اما حتی وکیل تسخیری را از بررسی پرونده منع کرده است.»

این خواننده معترض همه این اقدامات را «ابزاری برای آزار و اذیت» توصیف کرد و تاکید کرد که رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب «ناعادل و ناصادق» است.

سامان یاسین خواننده رپ اهل کرمانشاه روز ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری در محل سکونتش در تهران بازداشت شد. او را ابتدا به دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین و سپس به زندان‌های فشافویه و اوین بردند. در ادامه نیز او را به زندان رجایی شهر، بار دیگر به زندان اوین، و سرانجام به زندان قزلحصار منتقل کردند.

 این خواننده معترض در روز ٧ آبان ۱۴۰۱ در دادگاه عمومی و انقلاب تهران به اتهام «محاربه» محکوم به اعدام شد، اما این حکم در دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارجاع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از چند بار لغو برگزاری جلسه دادگاه و ادامه بازداشت سامان یاسین، این خواننده معترض روز دوشنبه ۷ اسفند امسال در نامه‌ای سرگشاده از زندان قزلحصار خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، ضمن رد کردن دوباره اتهاماتش، به «۱۸ ماه بازداشت و بلاتکلیفی» اعتراض کرد.

سامان یاسین در این نامه خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت: «لطفا به من بگویید مرتکب چه جرمی شده‌ام؟ اگر مجرمم پس حبس بدهید. اگر مجرم نیستم، منع تعقیب بزنید آزادم کنید. من نمی‌دانم دلیل این همه خشم و آزار و اذیت دستگاه‌های قضایی نسبت به من به چه معناست.»

او در ادامه با اشاره به «شکنجه‌های متحمل شده در دوران بازداشت» و ابراز ناامیدی از «وعده‌های پوشالی مقام‌های قضایی»، خطاب به محسنی اژه‌ای افزود: «من تحمل زندان و بلاتکلیفی به جرمی که نه شما می‌دانید و نه من را ندارم. خواهشمند است حکم اعدام من را صادر کنید. بنده هیچ اعتراضی نداشته و خودم با اثر انگشت و امضا کتبا رضایت می‌دهم.»

این خواننده معترض در همین نامه به پیامدهای ناشی از ۱۸ ماه بازداشت در بلاتکلیفی اشاره کرد و نوشت: «زندگی‌ام از هم پاشید، سلامت روح و روان و جسمی‌ام را هم گرفتید، اعدام مصنوعی کردید، تیمارستان بردید، چه مانده است بر سرم بیاورید که نیاورده‌اید؟ جانم را هم بگیرید، خلاص. ۱۸ ماه است که با وعده‌های پوشالی و کذب شما دارم سر می‌کنم. خسته‌ام. تمامش کنید.»

توماج صالحی خواننده معترض دیگری است که اکنون در زندان دستگرد اصفهان محبوس است. مهدی یراحی نیز یکی دیگر از خوانندگان معترض است که پس از انتشار ترانه «روسریتو در بیار» بازداشت و سپس به یک سال زندان محکوم شد.

زهرا مینویی، وکیل این خواننده معترض، روز یکشنبه ۶ اسفند اعلام کرد که حکم «یک سال حبس» مهدی یراحی به «حبس خانگی با پابند الکترونیک» تبدیل شده و این حبس خانگی با وثیقه ۱۵ میلیارد تومانی از اول اسفند اجرا شده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنین به‌تازگی در حکمی شروین حاجی‌پور، خواننده آهنگ « برای...» را به سه سال و هشت ماه حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم کرد.

احکام تنبیهی چون «جمع‌آوری دستاوردهای انقلاب و انتشار آن در فضای مجازی به نام خود»، «ساخت موسیقی علیه جنایات آمریکا علیه بشریت و انتشار در فضای مجازی»، «شرکت در دوره مهارت رفتار و دانش در حوزه هنر»، و «خلاصه‌نویسی کتاب حقوق زن در اسلام، تالیف مرتضی مطهری، و کتاب زن در آینه جمال جوادی آملی به میزان ۳۰ صفحه و انتشار در فضای مجازی» نیز بخش دیگری از حکم‌ دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علیه شروین حاجی‌پور است.