در تهران تنها ۱۳ نامزد به مجلس راه یافتند؛ رقابت تنگاتنگ با سطل زباله

حسین صارمی، خبرنگار اصول‌گرا، با اشاره به آمار دولتی درباره مشارکت تنها ۲۰ درصد از مردم تهران در انتخابات که نصف آن هم آرای باطله بود، نوشت: «قرار نیست فکری به حال ملت ۹۰ درصدی شود؟»

خبرگزاری تسنیم روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه گزارش داد که پس از شمارش آرای اخذشده در چهار هزار و ۹۰۰ شعبه رای در حوزه انتخاباتی تهران و در شرایطی که شمارش آرا در حدود ۱۰۰ شعبه اخذ رای هنوز تمام نشده است، تنها ۱۳ نامزد موفق شدند به مجلس دوازدهم راه یابند و ۳۴ نامزد دیگر در دور دوم با هم رقابت خواهند کرد.

وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران هنوز تعداد دقیق آرای مردم تهران را اعلام نکرده و تعداد آرای ۱۳ نفر راه‌یافته به مجلس دوازدهم نیز رسما اعلام نشده است، اما رسانه‌های دولتی در ایران خبر داده‌اند که نفر پیشتاز در تهران و تنها نامزدی که موفق شد بیش از ۵۰۰ هزار رای کسب کند، محمود نبویان است. این در حالی است که تعداد آرای باطله در تهران هم «بیش از ۵۰۰ هزار» اعلام شد.

با توجه به وجود ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در تهران، اینکه محمود نبویان تنها ۵۰۰ هزار رای کسب کرده است، نشان می‌دهد که نفر اول در انتخابات برای کرسی پایتخت در مجلس دوازدهم حمایت کمتر از پنج درصد رای‌دهندگان این کلان‌شهر را دارد و میزان مقبولیت عمومی چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای به کمترین میزان در تاریخ جمهوری اسلامی رسیده است.

در شرایطی که بر اساس آمار دولتی، این دوره از انتخابات به دلیل تحریم گسترده شهروندان معترض با مشارکت حدود ۴۰ درصدی، سردترین انتخابات تاریخ نظام اسلامی بوده و میزان مشارکت مردم تهران هم ۲۴ درصد اعلام شده، تاکنون سیدمحمود نبویان، حمید رسایی، امیرحسین ثابتی، محمدباقر قالیباف، رضا تقی‌پور، روح‌الله ایزدخواه، مرتضی آقاطهرانی، منوچهر متکی، اسماعیل کوثری، مهدی کوچک‌زاده، سیدعلی یزدی‌خواه، علی خضریان و مالک شریعتی نیاسر که همگی متعلق به جبهه اصول‌گرایان‌اند، به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند و ۱۷ سهمیه دیگر پایتخت برای مجلس شورای اسلامی به دلیل نرسیدن تعداد آرای دیگر نامزدها به میزان ۲۰ درصد از کل آرای صحیح، خالی مانده است.

تسنیم اشاره کرده که کامران غضنفری و احمد نادری هم تنها چندصد رای نیاز دارند تا بتوانند ۲۰ درصد آرای صحیح را کسب کنند و این احتمال وجود دارد که پس از شمارش ۱۰۰ صندوق باقی‌مانده، این دو نامزد اصول‌گرا هم بتوانند مستقیم وارد مجلس شوند.

وزارت کشور جمهوری اسلامی از ساعت ۲۲ شنبه شب تاکنون، آمار انتخابات مجلس خبرگان را به‌روزرسانی نکرده؛ آنچه شایعات درباره احتمال دستکاری در میزان آرا را به دلیل مشارکت بسیار پایین مردم تهران در انتخابات خبرگان، تقویت کرده است.

منتقدان با اشاره به مواردی چون نیاز نداشتن به شناسنامه و امکان رای دادن با کد ملی، خرید‌وفروش پرشمار کد ملی و شناسنامه در شهرها و روستاهای مختلف، ثبت بی‌اجازه کدملی تعدادی از مردم در سامانه انتخابات، حذف اخبار اولیه درباره مشارکت پایین از وب‌سایت‌ خبرگزاری‌های دولتی مثل ایرنا و ایسنا، راهیابی بسیاری از نامزدها با کسب تنها پنج درصد آرا به مجلس و بیشتر بودن تعداد آرای باطله از تعداد آرای نفر اول در ده‌ها شهر، نظام جمهوری اسلامی را به دستکاری در آمار واقعی شرکت‌کنندگان در انتخابات متهم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سید محمود نبویان، نفر اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، نماینده کنونی پایتخت در مجلس و از شاگردان پیشین محمدتقی مصباح یزدی، روحانی و مرجع تقلید تندرو گروهی از شیعیان محسوب می‌شود که مروج خشونت و قتل منتقدان جمهوری اسلامی بود. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس کنونی نیز از ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار واجد شرایط رای‌دهی در تهران، تنها توانست ۴۰۹ هزار رای کسب کند و چهارم شد.

پیروزی چهره‌های افراطی اصولگرایان در انتخابات مجلس و حضور نداشتن نیروهای میانه‌رو یا نزدیک به اصلاح‌طلبان مانند علی مطهری در میان ۶۰ نفر اول تهران نشان می‌دهد که تحریم انتخابات از طیف‌های مخالف حکومت و اصطلاح‌طلبان فراتر رفته و بخش اعظم رای‌دهندگان در انتخابات جمهوری اسلامی نیروهای وابسته به نهادهای امنیتی، حکومتی و نظامی بوده‌اند.

در همین حال، حسین صارمی، خبرنگار اصول‌گرا و نزدیک به نهادهای امنیتی، در شبکه ایکس (توییتر) نوشت: «وضعیت انتخابات در تهران اسف‌بار است. از حدود ۲۰ درصدی که شرکت کردند، نصفشان رای باطله دادند که می‌ماند ۱۰ درصد! قرار نیست فکری به حال ملت ۹۰ درصدی شود؟»

یاشار سلطانی، خبرنگار مستقل، نیز با کنایه به اصول‌گرایان و چهره‌های سیاسی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آمار نمایندگان منتخب این دوره مجلس نشان می دهد که بسیاری از آن‌ها چهار یا پنج درصد آرای واجدان شرایط رای‌دهی را کسب کرده‌اند. آن کمپین انتخاباتی اشرافیت چهار درصدی را یادتان است؟ ظاهرا آن مسئله ادعایی که حل نشد، اما مجلس را به همان سبک درآوردند.»

در کلان‌شهرهای دیگر ایران نیز وضعیت مانند پایتخت است. به‌طور مثال در شیراز با یک میلیون و ۳۹۰ هزار واجد شرایط، نفر اول تنها با کسب ۷۸ هزار رای به مجلس راه یافته است که نشان می‌دهد نزدیک به ۹۵ درصد مردم این شهر به او رای نداده‌اند. فرمانداری شیراز میزان مشارکت مردم این شهر در انتخابات اخیر را ۲۶ درصد اعلام کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی هم از دوم شدن آرای باطله در حوزه انتخاباتی یزد و اشکذر خبر داد و نوشت که در این منطقه، آرای باطله با حدود ۲۴ هزار برگ رای، حدود ۱۴ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

در مشهد نیز نامزدهای موردحمایت جبهه صبح ایران به دبیرکلی علی‌اکبر رائفی‌پور، چهره تندرو و اصول‌گرا، توانستند پیشتاز انتخابات مجلس شورای اسلامی شوند و نصرالله پژمان‌فر، میثم ظهوریان و علی اصغر نخعی‌راد مستقیم راهی مجلس شدند. احسان عظیمی‌راد و کاظم معتمدی‌فر هم به دور دوم راه یافتند. در مشهد دو میلیون و ۶۵۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند اما پژمان‌فر به عنوان نفر اول تنها توانست ۳۸۷ هزار رای، معادل ۱۴ درصد مجموع آرا، را کسب کند.

از سوی دیگر، احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مشهد و امام جمعه این شهر، در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در مشهد سوم شد که نشان می‌دهد حتی بخش قابل‌توجهی از حامیان حکومت نیز از رای دادن به او اجتناب کرده‌اند.

پیش از این، اعلام شده بود که صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین قوه قضاییه، نیز از میان پنج نامزد مجلس خبرگان در مازندران پنجم شده و از حضور در این مجلس بازمانده است.

در تبریز هم انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شد. بر اساس اعلام فرمانداری این شهر، روح‌الله متفکر آزاد و مسعود پزشکیان مستقیم وارد مجلس شدند اما سایر نامزدها باید برای کسب چهار کرسی باقی‌مانده در انتظار نتایج دور دوم انتخابات باشند. پزشکیان تنها چهره برجسته اصلاح‌طلبان است که مجوز حضور در مجلس دوازدهم را به دست آورده است. محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون امور مجلس دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده کنونی تبریز در مجلس، هم با تنها ۴۳ هزار رای از ورود مستقیم به مجلس بازماند و به دور دوم راه یافت.

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به تصمیم مردم ایران برای تحریم گسترده انتخابات اخیر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که مردم ایران ۱۱ اسفند «با اتحادی کم‌نظیر در بایکوت انتخابات، بزرگ‌ترین نافرمانی مدنی تاریخشان را رقم زدند».

او افزود: «این فقط یک سکوت اعتراضی علیه رژیم ضدایرانی جمهوری اسلامی نبود، بلکه نقطه‌ عطف مهمی بود در مسیر و شیوه مبارزه‌‌مان برای بازپس‌گیری ایران؛ باور به اینکه قدرت و تعداد ما بسیار بسیار بیشتر از نیروی سرکوب رژیم است.»

بر اساس آخرین اعلام ستاد انتخابات جمهوری اسلامی، انتخابات مجلس در ۲۱ حوزه انتخابیه در ۱۵ استان به دور دوم کشیده شده است.