تلاش تهران برای تاسیس پایگاه در دریای سرخ با مخالفت سودان ناکام ماند

جمهوری اسلامی که پهپاد در اختیار ارتش سودان گذاشته است، درخواست کرده بود یک پایگاه دریایی در این کشور احداث کند

عکس تزیینی، کشتی جنگی دیلمان‌ جمهوری اسلامی ایران، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳‌-  Iranian Army office/AFP

یک مقام اطلاعاتی ارشد سودانی به وال استریت ژورنال گفت جمهوری اسلامی به سودان فشار آورده است تا اجازه دهد در ساحل این کشور در دریای سرخ یک پایگاه دریایی دائمی تاسیس کند، اما سودان این درخواست را نپذیرفته است. چنین اقدامی به تهران امکان می‌داد تا تردد دریایی از کانال سوئز و اسرائیل را زیرنظر داشته باشد.

احمد حسن محمد، مشاور اطلاعاتی فرمانده ارتش سودان، به وال‌استریت ژورنال گفت جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته پهپادهای رزمی در اختیار ارتش سودان قرار داده است تا در جنگ داخلی با گروه شورشی نیروهای پشتیبانی سریع به کار گیرد و پیشنهاد داده بود اگر سودان اجازه تاسیس پایگاه دریایی بدهد، یک کشتی جنگی هلیکوپتربر مستقر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «ایرانی‌ها گفتند می‌خواهند از این پایگاه برای جمع‌‌آوری اطلاعات استفاده کنند. علاوه بر این، می‌خواستند کشتی جنگی در آن‌جا مستقر کنند.»

به گفته این مقام اطلاعاتی، خارطوم برای اجتناب از ناخشنودی آمریکا و اسرائیل، پیشنهاد تهران را رد کرده است.

تاسیس پایگاه دریایی در دریای سرخ به تهران امکان می‌دهد بر یکی از پرترددترین مسیرهای دریایی جهان کنترل بیشتری داشته باشد و به حوثی‌های یمن کمک کند تا به کشتی‌های تجاری حمله کنند. حوثی‌های یمن می‌گویند حملات به کشتی‌های اسرائیلی و متحدانش تا زمان توقف جنگ غزه ادامه خواهد داشت.

سودان در دوره حکومت عمرالبشیر روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران و حماس داشت. پس از سرنگونی بشیر در کودتای ۲۰۱۹، ژنرال عبدالفتاح برهان، رهبر نظامی سودان، در تلاش برای پایان تحریم‌های بین‌المللی، روابط حسنه با آمریکا برقرار کرد. سودان همچنین پنجمین کشوری بود که توافق ابراهیم برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل را امضا کرد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، درخواست جمهوری اسلامی برای تاسیس پایگاه روشن می‌کند که قدرت‌های منطقه‌ای در تلاش‌اند از جنگ داخلی ۱۰ ماهه سودان برای ایجاد جای پایی محکم در این کشور استفاده کنند، که با ۶۵۰ کیلومتر ساحل به موازات دریای سرخ، تقاطعی راهبردی میان خاورمیانه و آفریقای سیاه یا زیرصحرا محسوب می‌شود.

جنگ داخلی سودان که از آوریل ۲۰۲۳ آغاز شده است، ده‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره به جا گذاشته و به یکی از وخیم‌ترین بحران‌های بشری جهان منجر شده است.

محمد به وال‌استریت ژورنال گفت: «سودان از ایران پهپاد خرید زیرا به تسلیحات دقیق‌تری نیاز داریم تا از شمار کشته‌ها کم کنیم و به قوانین بین‌المللی حقوق بشری احترام بگذاریم.»

به گفته مقام‌های منطقه‌ای و تحلیلگران، این پهپادهای رزمی به برهان کمک کرده است تا از میزان تلفات بکاهد و دولت سودان در هفته‌های اخیر مناطق مهمی از خارطوم و ام‌درمان را پس گرفته است.